![]() |
Hume en causaliteit
Ik heb deze filosoof helaas maar kort gehad omdat wij op het VWO pas vanaf het vijfde jaar pas filosofie krijgen, maar in verband met kennistheorie hebben wij Hume kort besproken. Het was erg interessant (en misschien toch een beetje ontnuchterend) om erover te lezen en te leren. Vooral wat hij zei over causaliteit, en dat komt op het volgende ongeveer samen (voor de mensen die geen filosofie hebben/hebben gehad):
Hoe weten we dat er verband staat tussen dingen? Ons natuurkundig model zegt dat als ik een biljartbal aanstoot met een keu, er overdracht van energie plaatsvindt zodat de bal gaat bewegen. Maar hoe komen we erop om dit voor waarheid aan te nemen? Hoe kunnen we met onze menselijke geest deze orde doorgronden? Formeel gezegd zei Hume dat als je twee gebeurtenissen A en B hebt waarvan A de gebeurtenis B veroorzaakt dat de oorzaak waarvan wij zeggen dat er een causaal verband bestaat tussen de twee, puur geloof is. Afeit ---->geloof Bfeit |
Wat vindt filosoferend scholieren.com hiervan?
|
Zie sig.
|
Citaat:
|
Het maakt geen ruk uit of wat we waarnemen ook zo is, zolang het maar werkt.
Kan best zijn dat onze zintuigen niet alles zien, maar daarvoor hebben we hulpmiddelen. Verder is er een verrassend gebrek aan alternatieven naast onze zintuigen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Inductief redeneren is het afleiden van algemene conclusies uit specifieke observaties.
Denk hierbij aan logica. bijvoorbeeld : a=b en b=c , hieruit mag ik de conclusie trekken a=c. ;) |
Citaat:
De formule moet zijn : geloof = Afeit ---->beweging Bfeit |
Citaat:
@dreadmanneke: Ik zal het begrip inductief redeneren toelichten aan de hand van het volgende voorbeeld: als je water een aantal keer achter elkaar laat koken bij dezelfde druk, blijkt het kookpunt steeds dezelfde waarde te hebben. Je zult dan concluderen dat je, als je dit herhaalt, opnieuw zult merken dat water bij een bepaalde druk een vast kookpunt heeft, zodat je besluit dat dit algemeen geldt. Je concludeert dus dat iets wat in een beperkt aantal gevallen geldt, ook in het algemeen zal gelden. |
Nouja ;) zoiets ;)
|
Citaat:
|
Ik ben het denk ik wel met Hume eens. Immers, wanneer het geen geloof zou zijn dan zou de oorzaak alleenstaand iets kunnen zeggen over het gevolg. We kunnen enkel veronderstellen dat datgene oorzaak en gevolg van elkaar is, omdat wij voor alles een oorzaak willen hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
En als het op je vorige sig sloeg: hou een keer op over die eeuwige quantum mechanica. Deze discussie is ook prima te voeren zonder daar kennis van te hebben. Dat had Hume zelf tenslotte ook niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Het voorbeeld dan je aanhaalt is ook een relatie van "is gelijk aan". Namelijk de eerste meting onder bepaalde omstandigheden , levert na tien keer dezelfde meting onder dezelfde omstandigheden , ook tien keer hetzelfde resultaat. Logica , zegmaar , of een vorm van inductief redeneren. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Door het vergelijken of naast elkaar leggen van de resultaten , kon men een relatie ontdekken of concluderen. Dit zelfde geld voor logica. Logica is de relatie of het verband kunnen snappen tussen bijvoorbeeld feiten of oorzaak=> gevolg. Kunnen we dat niet , dan is het niet logisch , maar toeval toch? ;) |
Als ik het me goed herinner was het toch vooral het punt dat we van dingen die toevallig na elkaar gebeuren (in tijd) een causale relatie hebben gemaakt.
Voorbeeld van de keu: Je stoot met een keu tegen een biljartbal, en daarna rolt de bal weg. Vanuit Hume gezien zijn het 2 op zichzelf staande gebeurtenissen die geen verband hebben met elkaar behalve dat ze vlak na elkaar gebeuren. "de mens" heeft er van gemaakt dat de bal gaat rollen OMDAT je er met de keu tegen aan stoot. Zo kan je iedere gebeurtenis beschrijven. (Je laat een steen los, de steen valt. Wij zeggen, de steen valt omdat er zwaartekracht is en omdat je de steen hebt losgelaten, Hume zegt: je laat de steen los ... en de steen valt.. en toevallig gebeuren die dingen na elkaar) Corrigeer me hierop als ik er naast zit. En daarnaast weet iedereen natuurlijk dat we inmiddels een stuk verder zijn. Maar toch is het nog wel leuk om hier over na te denken. Het zet je wereld wel even voor 5 secondes op z'n kop.. |
Waar het nu eigenlijk om gaat is dat wanneer je een oorzaak -> gevolgsituatie hebt, er wel degelijk sprake is van oorzaak en gevolg (dat kun je experimenteel vaststellen), maar dat er nog meer 'tussenstappen' bij kunnen zitten die niet zo 1-2-3 (of zo 4-5-6) zijn te beredeneren of waar te nemen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar een gemiddelde scheikundige reactievergelijking klopt die wel in die zin dat het gevolg inderdaad voortvloeit uit de oorzaak, maar vaak wordt het tussenliggende reactiemechanisme weggelaten, of we weten dat helemaal niet, of slechts deels. |
Citaat:
Voor Hume zijn dit twee afzonderlijke ideeen die wij combineren tot oorzaak en gevolg. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ps: valt het verval van een "deeltje" ook binnen een logisch systeem? |
Citaat:
Het voorbeeld dat jij aanhaalde is een voorbeeld van de afleidingsregel ((p => q) en (q => r)) => (p => r), waarbij p => q staat voor "als p, dan q" of "p impliceert q". Citaat:
|
Citaat:
|
Oki Math , het is me nu duidelijker , wat het verschil is ;)
thnx :) |
Citaat:
@snuvvel: Het voorbeeld a=b en b=c, dus a=c is wel met propositielogica weer te geven als (p en q) => r, waarbij p de propositie a=b, q de propositie b=c en r de propositie a=c is. Het gaat hier om een propositie die aangeeft dat de relatie "is gelijk aan" transitief is. |
Citaat:
Overigens werkt de causaliteit op micro-schaal iets anders; een gevolg hoeft geen oorzaak te hebben, een oorzaak kan meerdere gevolgen hebben of een gevolg manifesteert zich veel later dan de oorzaak heeft plaatsgevonden. |
Citaat:
Je weet toch ook dat die wetenschappelijke methode tekortkomingen bevat? Hoe 'weet' je dat je alle andere mogelijke factoren hebt uitgesloten? Theoretisch kom je al in de problemen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.