![]() |
[Wi] Integreren
Kan iemand mij kort maar krachtig uitleggen hoe ik de kettingregel moet gebruiken bij het integreren, en wat het begip integratieconstante inhoud. Ben m'n boeken vergeten en heb over een uur of vier een toets
Bij voorbaat dank, |
Je bedoelt de substitutieregel?
|
Bedoel je partieel integreren? (soort inverse kettingregel)
Dat werkt zo: Integraal van U*dV = UV - integraal V*dU De integratieconstante is het gevolg van het feit dat je bij een functie altijd een constante waarde op kunt tellen, maar de afgeleiden zijn hetzelfde. Als je dus een primitieve bepaalt krijg je altijd een extra constante, omdat die altijd verdwijnt bij het differentiëren. |
Hmm de toets is verkloot inmiddels :D maar ik bedoelde het oplossen van een functie door een van de termen bijvoorbeeld u te noemen, en daar mee verder te rekenen.
f(x)=(4x-1)^0.5 F(x)=a(4x-1)^1.5 F(x)=au^1.5 met u=4x-1 F'(x)=dF/du * du/dx F'(x)=1.5au^0.5 * 4 F'(x)=6au^0.5 F'(x)=6a(4x-1)^0.5 F'(x)=f(x) dus 6a=1 ofwel a=1/6 zodat F(X)=1/6(4x-1)^1.5 In het boek noemen ze dit de kettingregel, het is dus inderdaad (4x-1) substitueren voor u. Ik heb zo'n zelfde regel al vaker moeten gebruiken met diferentiëren, maar ik snapte even niet hoe ze aan a kwamen. Maar toch bedankt voor de moeite. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
productregel: (fg)'=f'g+fg' Neem hier overal de primitieve, dan staat er fg=Int(f'g)+Int(fg'), dus Int(f'g)=fg-Int(fg') zoals ik hem ken (jij noteert hem met U's en V's) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59. |