Citaat:
Mo6 schreef op 21-01-2005 @ 13:46 :
Maar op de momenten dat ik me echt misselijk voelde, wilde ik sowieso niets eten. het was gewoon echt alsof mijn smaak verandert was :s ik had ook zin in heel ander eten dan normaal. alleen koud voedsel vond ik nog lekker en dan ook voedsel wat heel licht verteerbaar is en niet te zoet. heel apart
dat klinkt opzich wel logisch, maar ik voel me nu nog steeds wel wat suf. betekent het dan dat ik nog steeds koorts heb? want ik voel me nu opzich vrij goed, behalve dat ik nog steeds erg verkouden, hoesterig en suf ben.
|
Wanneer je flink ziek bent, doen je reuk- en smaak"sensoren" het niet meer optimaal. Gevolg hiervan is dat je je eten niet meer ruikt, en minder/anders proeft. De meeste mensen realiseren zich dat niet altijd, maar je reukvermogen is heel belangrijk bij eten. Je krijgt er trek van en (ws) vind je het eten ook lekkerder smaken als het lekker ruikt. (Ga maar na: als je bv. langs een frietkraam loopt, onwijze honger hebt en dan die versgebakken patat ruikt... mjamm! Als je besluit er eentje te halen, smaakt die dan ook nog eens gigantisch lekker, vaak lekkerder dan normaal :p)
In ieder geval, als die beide dingen zo goed als plat liggen, heb je veel minder trek in eten. Als je iets niet ruikt, eet je het als het ware zonder de extra "sensatie" van de geur, waardoor het veel minder lekker is. Als je weer helemaal verkouden-af bent, kun je dat wel eens testen: eet iets dat lekker ruikt eerst met je neus dicht (zonder het geroken te hebben) en daarna met je neus "open" en ga na wanneer het lekkerder is. :)
Die sufheid komt idd door wat Andijvie al zegt. Door koorts en sowieso ziek zijn op zichzelf, ben je redelijk suf. Je lichaam is aan het vechten tegen de bacterien en dat kost energie (vandaar dat je vaak nogal moe bent als je ziek bent). Als je dan ook nog energie moet besteden aan je bezoek en allerlei andere dingen om je heen, trek je dat niet. Vandaar dat je je daar waarschijnlijk onbewust voor afsluit en niet alles even goed op neemt. Misschien kun je vragen of iedereen nog een keer komt als je je wat beter voelt? ;)
In ieder geval nog veel beterschap! :)
|