![]() |
"te dure leningen"
Ik erger mij net als iedereen aan die stomme tv-spotjes over te dure leningen. Nou, neem ik aan dat je belazerd wordt en dat je toch maar beter gewoon bij je bank een lening kunt afsluiten (of gewoon wachten tot je genoeg geld hebt om te kopen wat je wilt hebben :rolleyes: ) Is er iemand die me kan uitleggen hoe die leningen van Postkrediet en Frisia Financieringen in elkaar zitten? En wanneer dat wel lucratief is?
|
EcV >> Werk, Geld & Recht
|
Het is vrijwel nooit lucratief om leningen 'over te sluiten'.
|
Ten eerste moet je volgens mij betalen om te kunnen oversluiten...en ten tweede geldt dat lage rentetarief waarmee ze adverteren meestal maar 1 jaar ofzo....daarna kom je op het normale tarief terecht...
|
Of het lage rentetarief geldt op een hoog bedrag, waarbij je maar weinig aflost per periode, waardoor de schuldlast heel lang heel hoog blijft. Je betaalt dus altijd erg veel rente.
Sparen tot je genoeg geld hebt is altijd de beste optie. |
Het is in sommige gevallen wel eens rendabel om een lening over te sluiten. Het wordt dan ook door genoeg mensen gedaan. Wel is het zo dat je een boeterente moet betalen om een lening over te kunnen sluiten, maar dit wordt meegenomen in de uiteindelijke berekening. Het lage rentetarief (2.9 % voor een 1H en 2H is voor 1 jaar vast, daarna lopen de rentepercentages op). Die tv-spotjes zijn natuurlijk bedoeld als lokkertje, zodat mensen een aanvraag voor een financiering gaan doen. En dat je beter kan gaan sparen dan lenen lijkt me duidelijk ;)
|
Citaat:
|
met lenen ben je zowiezo duurder uit
|
Citaat:
VOlgens mij valt het met die 'valkuil' wel mee en die je lening over sluiten best redendabel. De bank vraagt een hoge rent en de concurrentie tussen leningvertrekkers is erg hoog. De reclame spoort mensen aan om een (tweede) lening te nemen voor een verbouwing of aanschaf van een luxegoed. Maar als je al een dure lening hebt is wellicht oversluiting zo gek nog niet en haal je die oversluitingsboete er wel uit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35. |