![]() |
Accent
Hebben jullie een accent? Zo ja, wat voor een accent?
Werkt je accent in je nadeel en probeer je het te verbergen? Ik zelf kom uit de Achterhoek, uit 's Heerenberg om precies te zijn. Dat ligt in de heuvels bij Doetinchem en Arnhem en luttele kilometers van de Duitse grens. Ik heb dan ook een redelijk accent, ook al heb ik de eerste 21 jaar van mijn leven in Zwanenburg versleten. Wij praten hier een beetje met met een zachte G, maar niet zo als in Brabant of Limburg. Verder is ons taaltje hier stevig beinvloedt door de Duitse taal. |
Ik heb een brabants accent en dat vind ik heel lelijk.
Het kan erger. Ik vind het mijne nog redelijk meevallen. (y) Ewh en ik haat de zachte G en die heb ik zelf ook en het is zoooo lelijk. maar goed als ik alleen met zachte G sprekers ben valt het niet zo op. (y) |
In een lamme bui komt mijn Friese accent wel eens naar boven drijven... In een slechts aangeschoten en soms in een zeer vermoeide bui schijn ik meer Gronings te klinken. In nuchtere toestand is het niet gemakkelijk te bepalen waar mijn roots liggen.
|
allochtoons accent :cool:
|
Ik klink als een bekakt twaalfjarig meisje.
|
Ik praat met een zachte g en een klein beetje met een ewrr en vverder zeg ik veel dingen met een rollende errr want dat vind ik leuk., Maar ik vind het niet lelijk allemaal maar leuk. En uhm, ik vind mensen die met een ewrrrr praten heel vervelend wel.
|
Ik heb een bekakte rrr want ik heb zeven jaar in Amstelveen gewoond.
Ik heb een Russisch accent in m'n Duits want ik kom uit Rusland. (En in andere talen hoor je het niet, nee. :D Heel verdacht.) Als ik zat ben ga ik soms ineens Achterhoeks proat'n, want ik heb een tijdlang wat gehad met iemand uit de Achterhoek. En, wederom als ik zat ben, krijg ik heel soms een zachte g want ik heb ook een tijdlang wat gehad met iemand uit Brabant. Voor de rest lijkt mijn stem op die van een vijfjarig meisje. En het boeit me allemaal geen hol want 't gaat er om dat men me verstaat en dat doen ze toch wel. |
Je stem is kaiii lief paranoide !
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik kom uit zuid-limburg, dus ik heb wel n accent ja.
|
meestal doe ik wel mijn best om mijn twents te verbergen (heb er een hekel aan), vaak lukt dat wel, of horen mensen iets van 'accent' maar kunnen ze het niet plaatsen.
|
Ik denk dat ik wel (een beetje) met een accent praat. Ik kom uit Brabant dus de zachte G zit erin. Ook al probeer je soms accentloos Nederlands te praten, je blijft volgens mij altijd aan de stem horen dat je uit het zuiden komt. Ook bij nieuwslezers enzo kun je dit soms, als je goed luistert nog wel horen!
|
Ik heb ook een -ewr gemixt met af en toe een Rotterdams accent blijkbaar & het is walgelijk natuurlijk.
|
Aangezien het feit dat ik uit Limburg kom, kun je de "zachte gee" bij mij ook wel enigszins constateren.
Waneer ik met mensen uit mijn "buurt" praat, kan het me niet heel veel schelen. Maar de meeste mensen van mijn studie, zijn afkomstig van 'boven de rivieren'. En hoewel ik weet dat het best suf is, schaam ik me dan wel een beetje voor mijn accent. En dan stap ik over op het 'echte' ABN. (Kortom, beetje bekakt...) Wanneer ik in mijn ouderlijke omgeving Nederlans praat, zegt men dat ze kunnen horen dat ik in 'Holland' studeer.. (Hoewel Nijmegen moeilijk 'Holland' te noemen is, maar toch..) Mijn Nederlands heeft nu een 'harde g' en een 'ewrr' gekregen. (Maar trust me, na 3 weken limbo-land/paar daagjes carnaval is dat er voor een gedeelte weer uit..) Correct me if I'm wrong(??), maar volgens mij hebben mensen uit het zuiden des lands, het al snel, dat ze zich voor hun "accentje" schamen... |
Ik spreek een beetje plat-apeldoorns. Ik versta het wel maar praat het eigenlijk niet. M'n moeder en oma kunnen het wel, maar die komen ook uit Apeldoorn en de Veluwe.
|
ik spreek juist bekakt Apeldoorns. (naja eigenlijk Eep's, daar liggen mijn Roots ;))
Ik vind het afschuwelijk, ik heb echt heel erg zo'n gooise "uRrrrrrrr" Ik vind bij mannen een zachte G juist wel sexy. |
Ik kom uit Haarrrlem, wij kunnen niet anders.
|
Ik denk dat ik Westlands praat, maar ik ben nog prima te verstaan, dus ik doe ook niet echt de moeite om het te verbeteren. Ook omdat ik het zelf niet hoor trouwens.
|
Ik kom uit Limburgggg dus ik heb een Limburgggs accent. En dat vind ik wel stoer, beter dan zo'n irritante harde G.
|
M'n klasgeooten vonden mij een duits accent hebben :s
|
Brabants, maar niet zo extreem :P Wel een 'zachte gee' :D
|
Ik heb een harde O, en soms een RRRRRR. Maar mensen uit limburg horen wel dat ik uit gronigen kom :(
|
Citaat:
Citaat:
Dat is dus als je niet weet wat je precies zegt. |
ik heb zo'n kak 'errr' schijnt
|
een beetje een zachte g, maar ik kan vrij fatsoenlijk abn praten als het moet.
|
ik kom uit zuid-limburg, en ik heb ook n zachte ''gee''. Maar eigenlijk vind ik dat veel leuker dan dat harde hollandse :)
|
woon in limburg maar mn accent valt wel mee eigenlijk. ik heb geen uitgesproken zachte g en dat komt waarschijnlijk ook omdat ik nooit (serieus) in Maastrichts dialect spreek :)
|
Gents :bloos:
|
Citaat:
|
Zachte gggg is leuk, ja
Ik heb niet een groot herkenbaar accent, geloof ik. |
leidse glibbberss
|
Citaat:
|
Oh mensen uit Gent praten zo leuk :o !
|
ik heb een redelijk limburgs accent.
vreselijk als je dat zelf terughoort. (n) |
Oh en ik mag soms ook nog wel eens aaaantwerps klappen :o
|
Ik heb geen accent maar af en toe heb ik een -ewr en een vleugje plat. Niet echt noemenswaardig though.
|
ik weet niet of ik een accent heb of het moet een cominatie van amerikaans, brits, vlaams, limburgs, ABN en een errw zijn, ik krijg iig de rillingen van een venloosch accent
|
Abn met een amsterdams randje? Je hoort wel waar ik vandaan kom in ieder geval.
|
Een combi van bekakte rrr's en Haagse ah's.
Henk Mul ! |
Citaat:
Ik errr wat. |
tussen boers en rotterdams in?
|
Uhm, mijn accent is mengelmoes van de 7 plaatsen waar ik gewoond heb en ik slis en praat binnensmonds.
:| |
Citaat:
Henk Mul ! |
Slissen is leuk! :o
|
Citaat:
ik woonde helaas jaren in de achterhoek en dat kon men wel horen af en toe maar nu ik in utrecht woon is dat tijdperk voorbij. en oja ik praat ook een beetje met een kak errrr. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik woon 'op' Rozendaal/Rhözendåhl dus volgens enkele heb ik een 'wrrr'. :o
|
een brabants accent, zachte G en vreemde R, volgens mijn Utrechtse, Drentse huisgenoten en Groningse medestudenten.
Ik schaam me er niet voor, iedereen wil vaak dat ik iets zeg, want het klinkt schattig. Ik betrap mezelf er wel op dat ik geen houdoe meer zeg, maar Doeg met een geprobeerde harde G. of doei. |
ik heb volgens mij geen accent. alleen als ik expres asociaal wil doen, kan ik utrechts uit de hoek komen. misschien is het wel een klein beetje te horen, maar niemand zegt er ooit iets van en ik merk het niet. soms praat ik wel een beetje kak, maar dan ben ik gewoon teveel met de hockeyjochies omgegaan :o
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30. |