![]() |
[natuurkunde]
hoi,
even een paar vragen over natuurkunde: 1. wanneer moet je nou welke formule gebruiken als je de verplaatsing berekend s=0,5 a t^2 of s= v(gem) t ik weet dus nooit wanneer ik de ene moet gebruiken of de ander. 2. Is de remweg s hetzelfde als de verplaatsing s? 3. wanneer moet je in formules de gemiddelde snelheid gebruiken en wanneer gewoon de gegeven snelheid, heeft dat te maken met de begin en eindsnelheid? 4. hoe bereken je de remkracht? en m'n laatste vraag hoe schrijf je de volgende formule om: s= 0,5 a t^2 --> a=..... ik hoop dat iemand me wil helpen, dan ben je m'n redder in nood. |
Citaat:
2. vaak als het over een auto en remweg gaat moet je alles zien vanaf dat de auto remt en hoe ver de auto dan nog komt. Dan is de remweg gelijk aan s ja. 3. ik snap je vraag niet echt. Als er staat geef de snelheid moet je gewoon de snelheid op dat moment geven. pas als ze vragen om de gemiddelde snelheid geef je die. 4. de remkracht kun je berekenen op verschillende manieren. Als je de energie weet die gebruikt word en verplaatsing: W=f*s en die laatste vraag weet ik niet zeker hoor maar: a=2s / t^2 |
Citaat:
|
Citaat:
s=1/2atē gebruik je bij een versnelling (of vertraging) van het voertuig. Hij trekt op van 0 tot 50 bv. 2. De remweg is de verplaatsing van de auto nadat de remmen zijn ingedrukt, ze zijn dus gelijk. 3. gem snelheid gebruik je om een verplaatsing in een bepaalde tijd te berekenen of om een tijd bij een gegeven verplaatsing te berekenen. Dit doe je dus als je constant remt en gas geeft, je neemt dan de gemiddelde snelheid. Gegeven snelheid op 1 interval. 4. Remkracht= F= massa voertuig*vertraging = m*a a=s/(0,5tē) |
gemiddelde snelheid gebruik je als een voorwerp juist niet met constante snelheid voortbeweegt.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19. |