![]() |
'Ik werd een einzelganger'
Ik werd een einzelganger
Het zachte getik tegen het raam en het 'ik wou dat je bij me was', diepe pianoklanken op de achtergrond. Alles brak de stilte in mij. Die dag in de oceaan van rust 'Maak van je hart toch geen moordkuil, liefste' een hand op mijn schouders, en het kopje koffie op de tafel. Was de wereld dan echt zo absurd? Toen was het, dat ik leerde spreken alsof ik ontwaakte uit een lange dood iets schreeuwde van binnen, diep van binnen was het een kind, het was mijn geweten? Woorden, ze vloeiden als water, ze stroomden, verzwolgen alles, dreven toen naar de muur. Mijn ogen zagen wat er gezegd werd; het geprojecteerde beeld met: Ik ben zo alleen.. ------------------------------------------------- Ikzelf ben redelijk tevreden over het resultaat, omdat het beeld wat erachter zit mij dicht bij het hart ligt. Wat vinden jullie ervan? Kritiek/verbetering welkom! |
Ik vond hem met elke regel mooier worden, de laatste twee regels vielen me dan weer een klein beetje tegen.
Toen was het, dat ik leerde spreken alsof ik ontwaakte uit een lange dood iets schreeuwde van binnen, diep van binnen was het een kind, het was mijn geweten? vind ik heel mooi, zowel qua inhoud als qua ritme. En het heeft toch wel wat, dat einde. Zou je dat Ik ben zo alleen.. niet op een aparte regel zetten? |
dankje voor je reactie, maar moet ik die Ik ben zo alleen nou wél op een aparte regel zetten, of niet?
|
Nee, staat zo prima vind ik, hij krijgt zo ook al nadruk als slotregel. Vind het een mooi gedicht. Lekker beeldend. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind 'm op zich wel mooi, je gebruikt altijd leuke stukjes zin die zorgen voor variatie in je gedicht en dat spreekt me aan. :)
Verder moet ik wel zeggen dat het me niet zo raakt, dat ik er toch niet helemaal 'in' zit. Misschien omdat je gedicht nogal verhalend is, behalve dan die leuke stukjes waar ik het al over had. 'Maak van je hart toch geen moordkuil, liefste' vind ik bijvoorbeeld heel leuk. :) |
Het doet mij ook bijzonder weinig. Vooral die eerste strofe, dat is toch wel de ultieme sommatie van clichés.
deze zin vind ik wel mooi: Toen was het, dat ik leerde spreken alsof ik ontwaakte uit een lange dood |
je eerste 2 strofes ind ik ooral ferhalend
Citaat:
Citaat:
Citaat:
-dat of kun je uiteraard ook weg laten. aannemende dat je hier geen of bedoelt of wil hebben, zou ik er toch een duidelijkere scheiding tussen proberen te maken. Citaat:
Citaat:
ik ind je gedicht inhoudelijk mooier als taalkundig, maar ik denk ook dat het niet ooral bedoelt was om je uit te lefen in de nederlandse taal. daarom, (y) . |
Ik vind het wat te dramatisch. Je probeert op een dramatische manier dingen heel dagelijks te omschrijven denk ik: bijv. d.m.v. het kopje koffie ed. Maar dat past niet zo bij de dramatische toon die bij je gedicht hoort, vind ik.
De verhaallijn is op zich leuk en dat bijzonder - bijv. het kopje koffie - moet je er zeker in houden, maar ik zou het geheel wat proberen te ontnuchteren: volgens mij maakt het dan meer indruk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13. |