![]() |
[WI] Getallenrij
Beste forumleden,
Ik ben op dit moment bezig met het hoofdstuk Getallenrijen op niveau wiskunde-0 (algemeen deel: 4/5-vwo). Stel nu dat ik de volgende getallenrij heb: 3; 5; 8; 12; 17 Het is duidelijk dat de toename in deze rij steeds 1 meer is dan de vorige. Als ik nu probeer een direct formule voor deze rij op te stellen ga ik als volgt te werk: u(n) = b + (n-1)v De 'v' is mijns inziens eigenlijk weer een getallenrij op zich, namelijk deze: 2; 3; 4; 5 (dit zijn de toenames) De formule van deze rij is u(n) = n+1 Dan wordt de formule van de oorspronkelijke rij dus u(n) = b + (n-1) (n+1) Vermenigvuldig de termen tussen haakjes met elkaar en vul in b=3, dan komt er te staan: u(n) = 3 + nkwadraat + n - n - 1 Ofwel u(n) = nkwadraat + 2 Deze directe formule klopt echter niet, vul maar eens n=2 in. Er komt dan geen 5 uit. Welke denkfout heb ik gemaakt bij het opstellen van deze directe formule en wat is dan wel de correcte methode? Bij voorbaat dank voor de hulp! T. Kramers |
Veronderstel een directe formule van de vorm:
u(n) = a*nē + b*n + c Gelijkstellen aan de eerste drie termen levert: a + b + c = 3 4a + 2b + c = 5 9a + 3b + c = 8 Dit is een onafhankelijk stelsel van 3 vergelijkingen met 3 onbekenden. De oplossing kun je bijvoorbeeld vinden door de vergelijkingen in een matrix te stoppen en te vegen. Dit levert a = 1/2, b = 1/2 en c = 2. u(n) = (1/2)nē + (1/2)n + 2. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09. |