![]() |
N+G of N+T?
Ik zit nu in 3 atheneum en moet een profiel gaan kiezen. Zelf twijfel ik nogal tussen N+T en N+G omdat ik over het algemeen Biologie en Scheikunde de leukste vakken vind maar ik ben weer heel goed in Wiskunde en Scheikunde. Ik kan niet iezen tussen die twee en wordt er helemaal gefrustreerd van! Mijn natuurkunde leraar probeert me overhalen om N+T te doen omdat de natuurkunde en de scheikunde daar volgens hem veel completer is! Maar vorig jaar (toen ik nog bio had) was ik al bijna zeker om N+G te kiezen omdat toen bio echt mijn lievelingsvak was. Heeft iemand hier ervaring mee en wil me helpen? :s
|
Als je graag iets wilt gaan doen met wat jij leuk vind en waar je goed in ben dan zou ik je aanraden om N&G te kiezen met sk2 en wb2. Bij ons had je dan exact het aantal uren dat je bij moest kiezen maar mij werd het afgeraden omdat ik niet goed genoeg in wiskunde zou zijn. Ik heb uiteindelijk m&o bijgekozen maar had wb2 er toch ook nog wel graag bij willen doen. Je kan eventueel ook allebei de profielen kiezen en er iets uit gooien als het je niet meer ligt.
|
Als je N&T met biologie 1,2 als je extra vak neemt heb je beide profielen, is dat geen optie?
|
Ja, maar dan heb je ook nauwelijks ruimte meer om een ander vak te kiezen. Geschiedenis is eigenlijk verplicht voor je ontwikkeling, volgens mij zit je dan al door je vrije deel heen.
|
Pfff, als je naar het niveau van het geschiedenisonderwijs kijkt, valt dat ook wel wee mee hoor... dat stukje algemene ontwikkeling kun je ook opdoen door af en toe eens een boek te lezen.
Als je N&T en N&G doet, kun je meer kanten op. Al is het belangrijkste natuurlijk dat je het leuk vindt. En desnoods kun je ook N&T + bio1,2 + geschiedenis doen :D. Is ook best mogelijk. Valt best mee met die ruimte in het vrije deel. Je moet alleen ietsje harder werken. Maar ik snap je twijfel, ik moet zelf namelijk ook nog kiezen tussen NG en NT (bij ons is de keus uitgesteld tot de 5e) en ben er ook nog niet helemaal uit. |
Heb je al enig idee welke richting je later opwilt? Misschien kan dat helpen bij je keuze. En zoals al gezegd is, je kan je keuzevakken zo kiezen dat je beide profielen hebt. Dus NG+wb2 en sk2 (en na2?) of NT+bio1,2.
|
Citaat:
[edit] Ik weet niet hoe het bij jullie op school zit maar bij mij op school zitten alle profielen door elkaar in de 4e. Je hebt bijvoorbeeld een cm/em klas en een em/ng/nt klas en een ng/nt klas. Als je dan jezelf opgeeft voor een NT/NG klas en dan voor NT+bio12 kiest dan kan je altijd nog kijken wat je nou werkelijk wil. |
Ik zou dan N&G met sk2 en wi2 en eventueel ook na2 erbij kiezen. Volgens mij kost het in de praktijk minder tijd als je je vrije ruimte vult met deelvakjes (dus sk2, enz) dan wanneer je er een heel vak bij neemt. Maar doe gewoon wat je wilt. :) Ik zou het in jouw geval echt zonde vinden om geen bio te nemen. Als je N&G met wi2 hebt kun je geloof ik bijna alles doen wat je wilt en als je er dan ook nog economie1 bij kiest kun je helemaal alles doen. (Dat was iig zo toen ik in de 2e fase zat, ik weet niet of het nu veranderd is).
|
Je kunt kiezen tussen NG + na2 + sk2 of NT + bi1,2.
Welke je kiest maakt eigenlijk geen donder uit. Wiskunde B2 heb ik eerlijk gezegd erg weinig aan gehad. Verreweg de meeste belangrijke dingen leer je bij wiskunde B1 (differentiëren, primitiveren etc.). |
Citaat:
|
Bij ons kan je inderdaad ook gewoon NT met bio1,2 kiezen en nog een vak. Je krijgt bio1 iig bij ons alleen in de vierde, daarna bio2. As je nu NT doet kun je na de vierde bio laten vallen als je het toch niet leuk vindt, dat kan niet met NG.
Ik weet niet hoe het bij jou op school zit, maar op mijn school beginnen de 2-vakken pas in de vijfde. Dan kan je nog even aankijken wat je wil en na volgend jaar kiezen tussen NG en NT met die extra vakken, zolang je maar bio1 hebt gedaan in de vierde. |
Citaat:
(Ook @ Miex.) |
Citaat:
|
NG + NT + andere vak , blijkt NT te moeilijk of te saai kan je altijd nog naar NG overstappen en wat NT vakken laten vallen.
|
Neem je toch N&G met natuurkunde 2 en wiskunde 2 ofzo
|
Citaat:
N&T is verder wel een zwaar profiel... Je moet het écht willen. Maar als je de kwaliteiten ervoor hebt zou je het gewoon moeten doen en inderdaad bio1,2 als keuzevak nemen. |
NG + Wiskunde b2 geeft je trouwens toegang tot echt heel veel studies. Sc2 en Na2 zijn wat dat betreft haast nooit verplicht.
Ik zou gaan voor NG+NT. Doe je gewoon bio dr ff bij, kan je altijd nog sc2 en na2 laten vallen of bio. |
Citaat:
|
In principe kan je met N+G meer, tenzij dat je zeker een technische opleiding wil doen, anders moet je nl wat inhalen, maar je mag wel gewoon de opleiding volgen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met NT + bi1,2 + ec1 kun je bijna alles. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zei schijt : als jullie me op deze school willen houden dan wil ik dat er muziek komt, en dat ik bio1 en info of m&o mag doen. ze wilde me houden dus ik doe het nu ;) |
Zit er echt een groot verschil in niveau tussen NG en NT? Dus is NT heel moeilijk, of is het wel te doen als je altijd al een beetje goede cijfers hebt gehaald voor al die exacte vakken?
|
Citaat:
Veel universiteit zeggen trouwens dat je NT niet nodig hebt voor een bepaalde studie, maar in praktijk blijkt dat je dan toch wel veel mist en je het dus moet gaan inhalen. Ze doen het zo omdat ze anders vrij weinig studenten aantrekken. Bij technische studies is het zeker nuttig om NT als profiel te hebben. |
mijn wiskunde leraar zegt dat als je wiskunde B2 bij NG kiest j eniet zoveel mist omdat scheikunde 1 en natuurkunde 1 al heel groot zijn
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Luister maar naar Mephostophilis, hij heeft reuze veel verstand van alle profielen. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou N+G + sk2 + geschiedenis nemen.
Dan heb je de vakken die je leuk vindt, bio als scheikunde, op het hoogste niveau. En een vak ernaast wat er gewoon helemaal niets mee te maken heeft en goed is voor je algemene ontwikkeling. (y) Tenzij je zeker weet dat je een studie wil gaan doen die N&T vereist. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb precies hetzelde probleem gehad, maar bij mij was hij niet al te moeilijk: Ik heb voor een N&T-profiel met Biologie 1 en 2 als extra vak gekozen (en Informatica V+ maar dat doet er nu even niet toe). Scheikunde krijg je pas in de vijfde (tenminste ik wel) dus dat zul je even moeten missen, maar van Wiskunde kun je het hele jaar door genieten. :p
|
Als ik jou was zou ik N&T kiezen met biologie en als je een extra vak wil economie 1.
Dan heb je met je beroep kiezen zoveel keuze en zo heb je N&T + N&G samen. |
Citaat:
Voor mijn voorlopige keuze heb ik NG en wiB2 en na2 gekozen dan kan ik misschien nog overstappen. na2 en sk2 krijg je toch pas in de vijfde |
bij mij in de klas hebben er een paar NT met bio1,2
dan kan je, zoals een klasgenootje van me zegt, wanneer je aan het eind van het jaar slecht voor natuurkunde en nog een profielvak staan en dus eigenlijk niet over kan, altijd nog overstappen op NG omdat (wij iig) in de 4e nog geen natuurkunde hebben.. en scheikunde en wiskunde is (nog) precies 't zelfde dus dan heb je geen achterstand.. succes in ieder geval met je keuze! |
NG zou ik dan kiezen, want dan heb je ook biologie erbij. De andere vakken zijn ruwweg hetzelfde, alleen worden ze bij NT wat verder uitgediept. Een vak uitdiepen kan wel zinnig zijn, hangt even van je vervolgopleiding af.
Een vak uit een ander profiel geeft echt meerwaarde aan je opleiding, zoals economie of m&o. Het valt me vaak op dat ik minder realistisch kan praten met mensen die geen economie gehad hebben. Als ze dan ook nog geen geschiedenis hebben gehad, dan is hun wereldbeeld vaak enorm eenzijdig. |
Citaat:
|
Citaat:
Verder lijkt het me vooral van belang of je een beetje oog hebt voor de wereld om je heen. Of je af en toe een krant leest, een beetje tv kijkt, de actualiteit volgt en er bovendien over nadenkt. Ik ken genoeg mensen die economie volgen die weinig oog hebben voor de wereld om zich heen en behoorlijk dom/eenzijdig denken. In elk geval eenzijdiger dan ik, en ik doe geen economie :p . |
Dat wordt juist binnen die vakken gestimuleerd.
|
Ik ga denk ik nu NT met bio12 kiezen dan kan ik altijd nog overstappen naar NG als ik het te zwaar vind.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19. |