![]() |
Favoriete Filosoof
Hallo mensen sinds kort ben ik me wat aan het verdiepen in Filosofie:)
Heb al wat dingen gelezen van o.a Plato, Sun Tzu, confiscus en noem maar op. Ikvroeg me af wat is jullie FAV filosoof? En hebben jullie mischien nog werken voor mij wat ik kan lezen :)? |
Als ik kijk puur naar de hoeveelheid die ik ervan heb gelezen dan zou Nietzsche het winnen.
Marx heb ik geprobeerd, maar die is hier en daar toch wel naief over de aard van de mensheid. Chinese filosofen, tja, niet echt. Alles ter discussie stellen is op zich iets waar ik ook voor ben, maar om dan te beweren dat ik 'volgeling van Socrates' ben... nee. Een beetje van veel zeg maar. |
Ehm.. Plato en Socrates zijn wel mn favorieten denkik.
Maar iedereen heeft wel z'n goede dingen vind ik.. Nietzsche vind ik wel leuk om te lezen, is lekker extreem. |
Niels Bohr. ;)
|
Ik deel het meestal in naar categorie
- Religie, filosofie en moraal --> Philipse - Ethiek --> Kant - Logica --> onbekend (van Dalen kan niet uitleggen) - Taalfilosofie --> Ik denk Russel of Frege, maar weet het nog niet zeker. Kom ik binnenkort achter. |
Ik ben nog een beginneling.. heb nog niet echt veel gelezen.
Wat ik een erg mooi boek vond is Het Geheim van de Kaarten. |
Jeremy Bentham, Cesare Beccaria en van de moderne filosofen Ronald Dworkin.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
weet ik niet... weet jij het?
Aristoteles zou ook wel een goede filosoof geweest zijn schijnt, ik lees alleen nooit zulke dingen en boeken.... |
Alexis de Tocqueville.:)
|
Citaat:
|
aha, maar wetenschappers zoals Bohr en Einstein waren wel intelligent maar niet slim;) ten minste dat vind ik...
|
Voor mij is het gewoon een man die ik ken.
Hij zegt zulke simpele dingen, maar daar heeft hij echt heel goed over nagedacht. |
plato
|
Anna Tilroe en Marjan Slob; vooral de moderne filosofen
|
Nietzsche
|
Citaat:
|
Jean Jaques Rousseau!
“Almighty God! thou who holdest in Thy hand the minds of men, deliver us from the fatal arts and sciences of our forefathers; give us back ignorance, innocence and poverty, which alone can make us happy and are precious in Thy sight.” |
Karl Marx
|
Citaat:
|
Kant
|
Alan Watts
|
Daniel Denett
|
Marx, J. S. Mill en Heidegger
|
Oktay Sinanoglu (y) (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hmm ondanks ik niet altijd eens ben met z'n daden in z'n leven moet ik toch gaan voor Nietzsche... gezien zijn gedachten over het geloof en lekker pessismistisch... echt zwarte galgen humor :)
|
Citaat:
tocqueville- qua kritiek op individualisme/verzorgingsstaat verder tja kant en nietsche blijf ik leuk vinden. |
Machiavelli.
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn favorieten zijn Sartre, Kierkegaard en alle andere extentialisten. |
Citaat:
Frege... Vandaag examen overgehad :D |
Jaques Derrida
Martin Buber |
Citaat:
Degene die de quantummechanica hebben begrepen zijn wat mij betreft groot filosofen. |
Citaat:
edit: De Amsterdamse School hing Martin Buber aan, omdat ie de vertalingen van de bijbel zo dicht mogelijk bij het origineel wou houden, wat resulteerde in vaak kromme duitse zinnen. |
Martin Buber is te omschrijven als 'religieus existentialisme'. Zijn bijbelvertalingen zijn legendarisch, maar hebben niet zoveel met de filosoof Buber te maken. Echter wel met zijn 'tekstinterpretatie', een rode draad in de Joodse filosofie.
Ook Derrida is een jood. Hij zegt kortweg dat betekenis in een tekst gegenereerd wordt door het spel van wat de woorden onderling niet betekenen. Zijn 'deconstructivisme' breekt de afbeeldingstheorie volledig af. |
Plato en Maimonides
|
Sir Karl Popper, mede door zijn demarcatiecriterium.
Verder ken ik niet ontzettend veel filosofen, dus niet echt een representatief antwoord. |
Lau Tze en Alan Watts, beide zeer wijs in mijn ogen.
|
Ludwig Wittgenstein en Albert Camus
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Plato of Rousseau
ps. tis alweer een tijdje geleden dat ik in filosofie les heb gehad, maar die twee kan ik mee goed herinneren |
Citaat:
|
Machiavelli, Socrates en Rousseau.
Edit, Socrates = Plato. |
Citaat:
Hoe kom je daar nou bij :confused: ?! Plato was nota bene de leerling van Sokrates. Ik zal hier verder niet al te veel over uitwijden, maar ze kunnen dus nooit één en dezelfde persoon zijn... En dat waren ze ook niet ;) . |
Citaat:
*quod erat demonstrandum... :D* |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00. |