![]() |
Ginseng het wondermiddel of niet?
Het wondermiddel of niet, en hebben jullie ervaringen mee?
In de Chinese Farmacopee valt Ginseng onder de Qi(energie)-tonifiërende kruiden, gericht op longen en spijsvertering. Het verrijkt het yin en kalmeert hart en geest. Het Ginseng-onderzoek is onlosmakelijk verbonden met de naam Brekhman, een Russische farmacoloog, die in de jaren '50 onderzoek verrichtte naar de Siberische Ginseng. Overigens schijnt een groot deel van de Ginsengwortels die hij gebruikte, tijdens de Korea-oorlog door de Russen te zijn gestolen uit het land van herkomst. Ginsengpreparaten zijn veelvuldig door atleten, militairen en kosmonauten uit de Sovjet-Unie gebruikt. Ook is het op grote schaal toegediend aan slachtoffers van de nucleaire ramp in Tsjernobyl (1986). Inmiddels is wereldwijd onderzoek verricht naar Ginseng, waarbij de volgende toepassingen zijn vastgesteld: Bloeddrukregulatie Ginseng blijkt een normaliserende invloed te hebben op de bloeddruk. Zowel bij een te hoge als een te lage bloeddruk is het werkzaam. Ginseng wordt daarom een 'adaptogeen' genoemd. Invloed op bloedsuikerspiegel Bij patiënten met ouderdomsdiabetes is een verlaging van de bloedsuikerspiegels aangetoond; een te laag bloedsuikergehalte wordt verhoogd en gestabiliseerd. Verbetering van geheugenfuncties en alertheid In de jaren '80 toonden Italiaanse onderzoekers aan dat Ginseng het reactievermogen van ouderen verbetert. Ook werd het welbevinden vergroot. In die zin lijkt er dus waarheid te zitten in de eeuwenoude claims van 'verjongingselixer'. Een stimulerende werking zonder gevoel van gejaagdheid (zoals bij peppillen) is aangetoond. Regulatie van de cortisol-secretie Een belangrijk aspect van Ginsengextract is de werking op de bijnier. Bij vormen van chronische stress, zowel fysiek als psychisch, voorkomt Ginseng een te hoge productie van cortisol (een bijnierschorshormoon). Algemene tonificatie en vergrote sportprestaties Aangetoond zijn: - sneller herstel van spierverzuring na maximale inspanning - snellere daling van de hartfrequentie na maximale waarden - kortere reactietijd bij sportactiviteiten. Invloed op immuniteit Ginseng heeft een positieve werking op het immuunsysteem en het beenmerg, waardoor het de bijwerkingen van chemotherapie bij kanker kan |
Deed niets bij mij. Maar ik was dan ook niet "gewoon moe" en het wordt vaak hoog aangeschreven dus ik denk dat het normaal gesproken wel iets zou moeten doen ja. Wondermiddel, wondermiddel.. mwah. :p
|
ik vind het wel fijn spul maar ik gebruikt het bij exzeemplekken, en op geirriteerde huid! Daar helpt het bij mij wel!
|
*heeft stuk niet gelezen*
Het is zeker een wondermiddel, ik kon het lichamelijk echt merken toen ik lange dagen draaide. Ik nam elke ochtend 1 capsule. Het spul was ook wel heel duur. Voor een paar strips betaalden wij bijna 100 euro. |
Het zal ongetwijfeld bepaalde heilzame effecten hebben, net zoals bepaalde andere stoffen die hebben. Maar 'het wondermiddel'? Iemand met kanker of aids kan ginseng vreten wat hij wil, maar het helpt geen donder.
|
ginseng is zeker een wondermiddel...
Voor 6 euro op de markt gekocht (zalf) en k smeer t altijd op mn gezicht. K krijg hier een super zachte huid van en puisten verdwijnen ongeveer ;) |
mijn moeder had pillen met ginseng tegen de vergeetachtigheid, maar ze vergat ze altijd in te nemen. :|
|
Citaat:
|
Het is een wondermiddel voor ontzettend domme en naieve mensen.
|
Citaat:
tsss... |
ginsengthee helpt bij mij enigszins tegen migraine
|
klinkt smerig.
|
nee ginseng met witte wijn yum elke morgn een soeplepel :)
het houdt me wakker(der) tijdens de les, is ook goed voor wat extra kracht tijdens de winter geloof ik |
Ik drink groene thee met gember en ginseng.
Maar mijn leven is sinds ik de thee gebruik eigenlijk niet merkbaar verandert. |
Citaat:
|
Wij hebben een grote pot zalf van gingseng! Helpt tegen me moeder haar exceem.
|
helpt bij mij ook tegen exzeem (de zalf) en je hebt dr ook soort gel van en die kun je op je exzeem op jehoofdhuid smeren en die gel is niej zow vet als de zalf, dus hoef je niej meteen je haren te wassen (wat weer slecht is voor je hoofdhuid ;) )
|
heb vanmiddag ook een potje aangeschaft.
Omdat me eczeem en puistjes weer terugkomen......... :( Ben benieuwd |
laat weten of het werkt! ik zou het niet overdag opsmere, mja kan ook wel maar ik heb ook een keer een soort 'dagcreme' van gingseng extracten gehad en dat was niet zo goed uitsmeerbaar..
|
Ik slik nu ook ginseng 3 keer per dag en ik merk dat ik iets meer energie heb.
|
voor energie heb ik het gelukkig niet nodig :D
Ik geb gewoon een potje ginsengcreme bij DA gehaald staat op dat ie als dag en nachtcreme gebruikt kan worden. en hij smeert lekker dus das mooi. Je huid wordt er in ieder geval lekker zacht van. ff kijken of het voor de rest ook gaat werken :) |
Hey, verrek, als Chinees zijnde moet ik et toch ook es een keer proberen...
Maar t kan zijn dat me moeder me et al een paar keer heeft gegeven zonder dak et wist dat het Ginseng was... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |