![]() |
Vraagje over het bereiken van zwarte gaten
Bij veel bronnen over zwarte gaten heb je vaak een gedeeltje dat gaat over "wat zou er gebeuren als je in een zwart gat valt?". Maar die titel verwart me een beetje, ik dacht dat het onmogelijk zou zijn om daadwerkelijk in een zwart gat terecht zou komen (vooropgenomen dat je het overleeft)? Immers is de kromming oneindig? Is die titel inderdaad een beetje ongelukkig gekozen of zit ik fout?
|
Citaat:
|
Ja, dat had ik al begrepen (toch bedankt voor de uitleg). Maar kun je nou echt IN een zwart gat komen? Stel nou dat je iets bent dat niet dood kan gaan ("for the sake of argument"), kun je dan echt in het binnenste van het zwarte gat komen of wordt je alleen maar constant aangetrokken door de zwaartekracht?
|
Citaat:
en kom jen iet terecht ergens anders in het heelal als door zo'n gat reist?.. |
Nee, voordat je het centrum (=singulariteit) bereikt is het zwarte gat al verdampt. Je bent dan overigens wel voorbij de 'event horizon'.
|
Citaat:
|
Event horizon, waarnemingshorizon, een soort point of no return. Deze afstand is de afstand tot het zwarte gat, waarop de ontsnappingssnelheid gelijk is aan de snelheid van het licht. Voorbij die horizon kan dus zelfs licht niet meer ontsnappen aan het zwarte gat (te sterke kromming).
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43. |