![]() |
Enkele dringende vraagjes - leren dichten
Ik moet mijn klas (eerste jaar secundair onderwijs) volgende week leren dichten over een voorwerp uit hun gelezen boek. Het probleem is echter dat ik zelf geen inspiratie heb om hen dit aan te leren.. Zelf ben ik op dat vlak niet echt taalvaardig.
Ik moet hen leren dichten aan de hand van: *oriënteren: opdracht en onderwerp verkennen - Waarom ga je schrijven - schrijfdoel bij een gedicht? - Terugblik op ervaringen - ... *Voorbereiden - Ik zou hen eerst moeten laten brainstormen. Nadien moet ik hen de woorden in groepjes laten zetten... En dan moet ik ze eventueel met rijmwoorden laten werken (maar hoe :s) *Uitvoeren *Reflecteren -> Hebben de dichters die hier zitten enig idee welke stappen ik onder voorbereien, uitvoeren en reflecteren kan meegeven aan de lln om hen op weg te zetten? -> Kunnen jullie mijn eerste vraag bij oriënteren ook even beantwoorden vanuit jullie standpunt? -> Ik vind ook nergens echt een website om hen op weg te helpen... Hopelijk kan ik dit topic hier plaatsen.. Ik denk dat jullie mij even op weg kunnen zetten.. Thx! *Hopeloos* |
Okay, je moet bruggers (als ik het goed heb begrepen) leren dichten. Volgens mij kunnen ze veel meer dan je denkt. Ik zou wat voorbeelden geven van gedichtjes. Ze laten brainstormen over wat hen aanspreekt in het boek en hen daar een gedichtje over laten schrijven.
Misschien dat je wat basale regels kunt aanleren. Rijm bijvoorbeeld of dingetjes over simpele metra (meervoud van metrum toch?). Maar volgens mij moeten ze het best kunnen. Ik zou er denk ik niet te moeilijk over doen. Ik durf te wedden dat de meeste leerlingen in staat zijn behoorlijke gedichten te schrijven. |
Citaat:
|
oriënteren: wat ga ik doen ---> dichten met bruggers
voorbereiden: hoe ga ik het doen ---> laat ze brainstormen en iets schrijven. Vertel ze misschien ook iets in het kort over manieren van dichten en iets over rijm (of misschien zelfs stijlmiddelen) uitvoeren: ik zet ze aan het werk reflecteren: hoe hebben ze het gedaan --> goed. :D je moet door die woorden heenprikken |
Kijk, kijk, net gevonden :cool::
http://www.stichtinglezen.be/onderwijs/pdf/dkjleren.pdf & de htmlversie voor als je geen adobe hebt: http://66.102.9.104/search?q=cache:n...+dichten&hl=nl Volgens mij kun je hier best wat leuke ideetjes uithalen (y). |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44. |