Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] omgekeerde van wortel(x) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1086441)

halilo 27-01-2005 16:23

weet iemand wat de omgekeerde van wortel(x)
 
weet iemand de omgekeerde van wortel(x)

ik moet bij een pijlenketting terug en dan moet ik de ongekeerde van wortel(x) hebben, maar ik weet nie.

alvast bedankt

Not for Sale 27-01-2005 16:31

x2 ?

Wild Wizard 27-01-2005 17:04

WTH is een pijlenketting?

mathfreak 27-01-2005 17:22

Citaat:

Wild Wizard schreef op 27-01-2005 @ 18:04 :
WTH is een pijlenketting?
Wat hij bedoelt is dat hij de inverse functie g van een gegeven functie f zoekt. Er geldt dan: f(g(x))=g(f(x))=x.

@halilo: laat f de functie f: x->sqrt(x) zijn, en laat g de inverse van f zijn die je zoekt, dan geldt: f(g(x))=sqrt(g(x))=x, dus links en rechts kwadrateren geeft dan: g(x)=x², waarmee de gevraagde functie is gevonden. Merk op dat het domein en het bereik van f alle getallen groter dan of gelijk aan nul bevatten, en dat dat ook voor het domein en het bereik van g geldt.

Wild Wizard 27-01-2005 19:36

Citaat:

mathfreak schreef op 27-01-2005 @ 18:22 :
[B]Wat hij bedoelt is dat hij de inverse functie g van een gegeven functie f zoekt. Er geldt dan: f(g(x))=g(f(x))=x.
Ik weet wat uiteindelijk de vraag is, maar ik heb geen idee wat een pijlenketting is :confused:

Young Grow Old 27-01-2005 19:45

Citaat:

Wild Wizard schreef op 27-01-2005 @ 20:36 :
Ik weet wat uiteindelijk de vraag is, maar ik heb geen idee wat een pijlenketting is :confused:
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dat een methode waar tegenwoordig op de middelbare school functies mee uitgelegd wordt. Je hebt een x, je stopt hem in het 'machientje' wortel en er komt sqrt(x) uit. Dus
x-->[wortel]-->sqrt(x). Nu is de vraag dus wat er in het machientje staat als je de andere kant op gaat:
sqrt(x)-->[ ]-->x.
Misschien dat het geen machientjes heten, maar dit is volgens mij het idee. Op zich vind ik het nog niet eens onaardig trouwens: je krijgt meer het idee dat een afbeelding iets toevoegt aan een element x dan wanneer je zegt f(x)=x2. Samengestelde afbeeldingen zijn ook gemakkelijk uit te leggen.

Lafjuh 27-01-2005 21:15

Citaat:

Young Grow Old schreef op 27-01-2005 @ 20:45 :
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dat een methode waar tegenwoordig op de middelbare school functies mee uitgelegd wordt. Je hebt een x, je stopt hem in het 'machientje' wortel en er komt sqrt(x) uit. Dus
x-->[wortel]-->sqrt(x). Nu is de vraag dus wat er in het machientje staat als je de andere kant op gaat:
sqrt(x)-->[ ]-->x.
Misschien dat het geen machientjes heten, maar dit is volgens mij het idee. Op zich vind ik het nog niet eens onaardig trouwens: je krijgt meer het idee dat een afbeelding iets toevoegt aan een element x dan wanneer je zegt f(x)=x2. Samengestelde afbeeldingen zijn ook gemakkelijk uit te leggen.

Machientjes, ja, dat weet ik nog wel. Wat lijkt dat lang geleden. :cool:

Dr HenDre 27-01-2005 21:18

Citaat:

Wild Wizard schreef op 27-01-2005 @ 20:36 :
Ik weet wat uiteindelijk de vraag is, maar ik heb geen idee wat een pijlenketting is :confused:
modern onderwijs :D (n)

765765 27-01-2005 23:38

Citaat:

Dr HenDre schreef op 27-01-2005 @ 22:18 :
modern onderwijs :D (n)
mja ze zeggen dat wiskunde moeilijk is

.. maar op zo'n manier wordt wiskunde alleen maar, op een kunstmatige manier, moeilijk gemaakt .. terwijl het dat niet is

Kazet Nagorra 28-01-2005 09:28

Even een nuancering: het betreft natuurlijk de functie f(x) = x² op het interval [0,oneindig).

Young Grow Old 28-01-2005 12:23

Citaat:

Mephostophilis schreef op 28-01-2005 @ 10:28 :
Even een nuancering: het betreft natuurlijk de functie f(x) = x² op het interval [0,oneindig).
Tsja..probeer dat maar eens in een machientje te stoppen :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.