![]() |
berbers
wie kan dit even vertalen voor mij in het berbers? :D
Geef mij jouw hand en ik voer je mee geef mij je hart ik verdraag geen nee geef mij jouw tranen en ik beloof je trouw geef mij jouw lach dan ben ik er altijd voor jou waarheen onze wegen ook gaan ik zal altijd achter je staan door mij aan jou gegeven een vriendschap voor het leven en Written with a pen. Sealed with a kiss. If your my friend, please answer this: Are we Friends or are we not? You told me once But i forgot. So tell me now And tell me true. So i can say.... "i'm here for you Of all the friends i've ever met, you're the one i won't forget. And if i die Before you do, I'll go to heaven And wait for you I'll give the angels Back their wings And risk the loss Of everything. Just to prove my Friendship is true.. to have a friend like you! |
LOL
wat is berbers anyway |
Citaat:
|
Geef mij jouw hand - oechej foes enem/enesj*
en ik voer je mee - em/esj smoeneg kidi geef mij je hart - oechej our enem/ enesj ik verdraag geen nee - wa hemreg boe la geef mij jouw tranen - oechej imataouan enem/enesj en ik beloof je trouw- em/esj hahdeg rhek geef mij jouw lach- oechej adehasj enem/enesj dan ben ik er altijd voor jou - regdeni rebde edirig kidem/kidesh waarheen onze wegen ook gaan- menime rahen iboered eneg ik zal altijd achter je staan - rebde edirig ewanam/ewanasj door mij aan jou gegeven- zgari idem/idesj imoesjen een vriendschap voor het leven- eriz ilhayat en Written with a pen.- toere sestiloe Sealed with a kiss.- tersek somezoar If your my friend, - mere sjem/sjektemdoeketsj/demedoeker please answer this: - laihdik wajeb meneje: Are we Friends - Me nesjin dimedoeker or are we not? - Ma la? You told me once- tenidej izj omoar But i forgot. - mesje toeg So tell me now- ewa inaj roeg And tell me true. - inaj rhek So i can say.... - hma edinig "i'm here for you - "akaj de isjem/isjek Of all the friends- zi mara imedoeker i've ever met,- nesj esneg you're the one- sjem/sjek ettenni/edouenni i won't forget.- gatoeg hemas And if i die- mere moeteg Before you do, - kber enem/enesj I'll go to heaven - edraheg ga eldjennet And wait for you - edrazjig gem/gesj I'll give the angels- edereg ilmalaikat Back their wings- efriouen ensen And risk the loss waga ioudaraj Of everything. - koersjie Just to prove my - ha ed sjehdeg Friendship is true.. - erasjat nisjen.. to have a friend like you!- eghari tiri/jiri temedoeketsj/emedoeker emsjem/emsjek! *vrouwelijk/mannelijk. mooie gedichten trouwens. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is dan precies het verschil tussen Berbers en Arabisch?
Het lijkt best wel op elkaar |
Berbers zijn de mensen uit de Riff. Over het algemeen zijn die armer en lager geschoolder dan de Arabische Marokkanen. Berber (o.a. Tamazight) wordt alleen door Berbers gesproken, de rest van Marokko (Arabieren) spreken het Maghrib (Noord Afrikaanse) dialect (Arabiya Maghrebia/Deriyya).
De Berbers zijn een apart volk in Marokko en worden over het algemeen als '2e rangs' gezien en behandeld. |
Citaat:
|
Citaat:
ook zijn er Berbers in Algerije(Kabailiye) , Tunesie en Libie. |
Citaat:
|
Citaat:
Net zoals Nederlands en Fries? |
Citaat:
|
Citaat:
|