![]() |
Bindingen van SO3
Hallo aan iedereen die dit leest, ik heb een vraag i.v.m. atoom/ionbindingen.
So3 Als je de bindingen van SO3 zou tekenen, wat voor soorten bekom je dan? Zou het kunnen dat je één dubbele binding bekomt tussen S en O, en dan nog eens twee datieve covalente bindingen ? Ik zou het willen tekenen maar hoe doe je dat op pc.. Hier is een poging: -- -- |O = S -> O| | -- v |O| -- Is dit de oplossing? Wat denken jullie ervan? Bedankt! __Chem_1__ |
Sorry de tekening klopt niet het gaat niet via de pc..
|
Citaat:
Code:
-- -- |
Inderdaad dankuwel!
Klopt dat dan? |
kan iemand me duidelijk uitleggen waarom het bijvoorbeeld geen drie datief covalente bindingen zouden kunnen zijn?
|
Citaat:
Ik zou het als volgt aanpakken: volgens de octetregel streeft ieder atoom (met uitzondering van waterstof) ernaar om 8 elektronen om zich heen te hebben. Het theoretische aantal elektronen in SO3 is dan 1*8+3*8=32. Het werkelijke aantal elektronen is echter 1*6+3*6=24, dus het aantal gemeenschappelijke elektronenparen is dan (32-24)/2=8/2=4. |
Wel, met een datief covalente binding bedoel ik:
Dat S één elektronenpaar ter beschikking stelt voor O. Je weet wel, je kan een dubbele binding toepassen => hiervoor zal S dan 2x een atoombinding aangaan met O. Dus zijn hiervoor twee elektronen van S nodig en 2 van O. Bij een datief covalente binding echter (sorry, ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen) worden twee elektronen van S gebruikt voor de binding, maar geen elektronen van O. Hierdoor heeft O drie vrije elektronenparen. Begrijp je mijn vraag nu? |
Citaat:
|
Een ander woord voor datief covalente binding is de 'donor-acceptor binding'
Ik citeer uit mijn cursus: "Hier is het gemeenschappelijk elektronenpaar afkomstig van één atoom." Ingewikkeld, toch? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35. |