![]() |
latijn grieks, pffff
nu ik dit onderwerp zie, wat ben ik blij dat ik ervan af ben zeg, van dat latijn en grieks, ik heb latijn twee jaar gehad en grieks een jaar, en ik ken nog steeds de eerste rijtjes die je moest leren van de zelfstandige naamwoorden in alle naamvallen van het latijn niet. Ik kreeg ze gewoon niet in mn hoofd. Mn moeder had me op het gymnasium gedumpt maar nu ben ik er gelukkig af. Ik ken wel wat woorden. zoals antropos, egei, bellum, servus en vast nog wel wat moeilijkere woorden. Wil iemand eens een paar (makkelijke) woorden posten, kijken of ik ze nog kan vertalen. :)
|
Claustrella? :p
|
Patrem mater videt.. dat was het eerste wat ik leerde bij Latijn :) Helaas had ik een kloteleraar, dus snapte er niet veel van
|
Ik moet dit jaar eindexamen Latijn doen en ken nog die rijtjes niet. (y)
Heb je eigenlijk ook niet echt nodig, op den duur herken je die vormen vanzelf wel en kan je ze uit de contekst opmaken. En er is altijd nog zoiets als het woordenboek (waar dus een grammatica-overzicht in zit). |
Citaat:
|
Ik zit nu in mijn voorlaatste jaar en ik ken die krengen nog steeds niet :)
|
Bepaalde dingen heb ik nooit gekund, andere kon ik dromen. De mooiste vind ik nog steeds:
dic duc fac fer caedere = slaan, hakken, doden Die volgorde zit er in gestampt en komt er ook altijd zo uit ^^. |
Hehe, inderdaad, ik betrap mezelf ook nog wel eens op een er ingesleten betekenisvolgorde. :D Acer: scherp, fel, hevig.
|
Petere, gaan naar, verlangen, vragen, aanvallen. :o
'Te amo, peto.' En dan moet zo'n Romein er achterkomen of hem iets gevraagd zal worden, iemand naar hem toe gaat, er naar hem verlangd wordt of dat hij aangevallen wordt. :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nom.
gen. dat. acc. abl. :evil:. |
@TS, aeneas troianus est ;)>
|
Citaat:
:cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zit nu in m'n eindexamenjaar, Grieks.
Een kwestie van vertalingen in je hoofd stampen, en bij de proefvertaling alle woorden en vormen opzoeken en verder op je gevoel afgaan. Ik had trouwens een 7,5 voor m'n eerste se, en een 8! voor m'n eerste proefvertaling. (ik heel blij toen) :D een paar woordjes: hautous ichthus huios |
Ho doulos, ho anthropos, hè makhè, hè khora
servus, femina, senex. <Zwelgt in nostalgie> |
Ik kom nu op een woord dat best wel leuk is om uit te spreken:
ebeblêmenês Maar goed die is eigenlijk helemaal niet makkelijk :rolleyes: |
haha ja Aeneas Troianus est, dat was mn eerste zin!
Ik heb die rijtjes trouwens ook nie helemaal zitten...maar da hoeft toch ook nie om die zinnen te vertalen? by the way...onze school is als beste getest in klassieke talen door elsevier, egt tof! komt door mijn leraar ;) |
evFilia.......Urbs..........Dominus
....Filiae......Urbis.........Domini ....Filiae......Urbi............Domino ....Filiam......Urbem.......Dominum ....Filia.........Urbe.........Domino mvFiliae.......Urbes.......Domini .....Filiarum...Urbium......Dominorum .....Filiis.........Urbibus.....Dominis .....Filias........Urbes.......Dominos .....Filiis.........Urbibus.....Dominis Als je ze van je leraar in je kop moet stampen en der daarna een so over krijgt, ken je ze toch wel... :nono: Ik vergeet ze daarna in ieder geval niet meer! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
blepo
baino ho kubernètès to ploion ho nautès pros mn eerste woordjes grieks, die goeie ouwe tijd :o En ik zie zo gauw niet hoe je grieks lettertype doet... |
δατ δοε ιε δωρ τε κοπιερεν φαν Word :P
(er is misschien een makkelijkere manier?) |
Citaat:
|
Speciaal programmatje....beter dan kopieren uit Word...
|
puella
puer silva ventus dolere ibi ego duo egere amare intrare postulare orare fundamentum senex mijn eerste zinnen waren: Aeneas trojanus est. Achilles trojanus est. Bellum servat. etc. :P |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42. |