![]() |
je/u
hoi
mag je in een beschouwing dat voor een volwassen publiek is, steeds de omgangsvorm je schrijven of is dat onbeleefd, wat moet je dan schrijven, u of iets anders? Ik hoop dat iemand dit weet! Dikke kus, Sanne |
Schrijf maar overal 'u.'
|
Citaat:
|
waarom juist je?
|
Ik zou 'u' doen. Je hebt het tegen een volwassen publiek die je niet goed kent --> U
|
Ligt er ook een beetje aan wat je doelgroep is. Heb je het over een alledaags Story-onderwerp zou 'je' misschien wel kunnen. Maar voor de meeste beschouwingen kun je beter 'u' gebruiken.
|
Ik zou in een beschouwing vooral de lezer niet aanspreken. Dus zowel geen 'u' als 'je'. Houdt je gewoon tot het onderwerp; beschouw dit en spreek de lezer alleen aan als dit echt niet anders kan - wat slechts in zeer uitzonderlijke gevallen aan de orde zal zijn. Ik kom het zelden tegen.
|
Centrale vraag is hoe het publiek tegen jou als schrijver aankijkt, probeer je voor te stellen wat het meest in de smaak valt.
(hoewel dat in veel gevallen gewoon met U gaat) |
Citaat:
|
volwassenen die je niet kent u
volwassen bijvoorbeeld je ouders je andere mensen je/u |
Citaat:
Probeer in een betoog/beschouwing zo min mogelijk 'u', 'je', 'jij', 'ik', 'wij', 'we', enzovoorts te gebruiken. Zinnen zijn heel vaak om te buigen in een zin waarbij je die woorden kunt vermijden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09. |