Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eropuit! (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=73)
-   -   waar komt carnaval vandaan? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1090615)

pipo_popihaha 31-01-2005 18:01

waar komt carnaval vandaan?

Carneval voor veel mensen een leuke tijd in het jaar om naar uit te kijken. Maar waar komt het vandaan ik d8 iets van katholiek feest ofzo.. maar waarom verkleed??

nienie 31-01-2005 18:30

Officieel is het geloof ik 'uit je bol gaan' voor de vastentijd. De vastentijd begint 40 dagen voor pasen en duurt dus 40 dagen, en in de vijf dagen voor het vasten mocht je nog lekker eten en drinken en feesten.

Mark Almighty 31-01-2005 19:20

Dropsgekken? :confused:

Multilot 31-01-2005 21:10

briljante poll :rolleyes:

voor de rest had je dat natuurlijk ook zelf ergens op kunnen zoeken, want het heeft absoluut geen discussiewaarde

Blondt 01-02-2005 12:57

Citaat:

nienie schreef op 31-01-2005 @ 19:30 :
Officieel is het geloof ik 'uit je bol gaan' voor de vastentijd. De vastentijd begint 40 dagen voor pasen en duurt dus 40 dagen, en in de vijf dagen voor het vasten mocht je nog lekker eten en drinken en feesten.
Jup, en volgens mij gingen ze zich dan vroeger verkleden als de duivel enzo en voerde ze kleine toneelstukjes op. In die toneelstukjes maakten ze de duivel dan belachelijk of overwon het goed het kwade ofzo (maar dit weet ik niet meer zeker hoor)
En vroeger leefden mensen ook nog in verschillende klassen. De rijken, de middenstand, de armen en de heiligen. Maar met carnaval ging iedereen verkleed en kon je dus niet zien wie van welke klasse afkwam, dus iedereen was gelijk. Daar komt het verkleed gebeuren vandaan.

Maar inderdaad die poll slaat nergens op.

vijf 01-02-2005 17:49

wrom geen meerdere keuzes mogelijk?

tsja.. dorpsgek bennik al.. bier is met carnaval gewoon nóg meer als normaal en feest is ook gewoon nóg iets meer als normaal :d

Mr.Oizo 01-02-2005 18:49

Citaat:

vijf schreef op 01-02-2005 @ 18:49 :
wrom geen meerdere keuzes mogelijk?
Ja inderdaad: feest en bier. :p
Hadden wel meer opties mogen zitten in de poll.

Offtopic: Gefeliciteerd met je verjaardag. :)

ganralph 02-02-2005 14:20

dit was de enige tijd in het jaar dat het volk zich voor mocht doen als mensen van hogere klassen of als de duivel of zo.
was bedoeld om 3 dagen te kunnen spotten en de rest van het jaar weer "onderdrukt" te worden

ps. de mensen die "bier" aanklikken zijn echt zo ontzettend triest

ems 02-02-2005 14:23

ik ben ontzettend triest:D

ems 02-02-2005 14:28

sorry hoor maar je weet zelf niet eens waar het echt vandaan komt.

carnaval is de periode voor het vasten, dus eigenlijk gewoon een christelijk feest.

...........Op Vastenavond ging de jeugd vroeger langs de deuren met de rommelpot of foekepot (een aarden pot overspannen met gedroogde varkensblaas en een stukje riet erin gestoken). Met liedjes vroegen ze om eten. De woensdag na Vastenavond (Aswoensdag) begint voor Rooms-katholieken de vastenperiode. Tot Pasen mogen zij geen vlees eten en moeten ze sober leven en eten (alleen niet op zondag). De achterliggende gedachte is dat men zich bezint, zuivert en boete doet, voordat men zich wijdt aan de herdenking van het lijden van Jezus met Pasen. Kinderen verzamelen het snoep dat ze in deze periode krijgen in een 'vastentrommeltje'. Deze traditie is in 602 ingevoerd door paus Gregorius de Grote.

Flo0rell 02-02-2005 18:36

in spanje vieren ze super veel carneval eigenlijk

Mark Almighty 02-02-2005 18:40

Citaat:

ems schreef op 02-02-2005 @ 15:23 :
ik ben ontzettend triest:D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.