![]() |
Ringel S
Ik moet ff wat in het duits typen, alleen nu weet ik niet hoe ik een 'ringel-s' moet typen.... Iemand die 't toevallig weet? Alvast bedankt!
|
ss..
(in Word is het ctrl+shift+7 en dan een s, maar hier werkt dat niet) |
Danku :)
|
Alt-225
|
Nog even dit:
enkel 'ß' gebruiken na - een tweeklank (fleißig) - een lange klinker (Spaß) |
en als je het hebt over een ringel S begrijpen duitsers je niet, het is officieel een sz (spreek uit: es tzet)
|
Je hoeft toch helemaal geen ß te gebruiken, ss mag ook, want de ß verdwijnt toch langzaamaan uit de taal. Is net zo makkelijk.
|
http://www.freewebs.com/uploader4sven/
nee, GEEN reclame voor een site, maar hier heb ik iets online gezet dat verschillende tekens geeft (effe een screen) http://img80.exs.cx/img80/2144/charmap7rt.jpg |
Citaat:
Ik denk dat de Duitsers het hier niet met je eens zullen zijn. In de huidige (nieuwe) spelling geldt nog steeds de regel die ik hierboven geciteerd heb. De genitief verdwijnt ook langzaamaan uit de taal, maar dat is geen reden om hem niet meer te gebruiken. Beetje rare redenering... |
Citaat:
:rolleyes: de character map? En die heb jij online gezet? Zeg maar, dat ding wat standaard bij windows zit en iedereen dus op de computer heeft staan? Toch handig dat je dat nu kunt downloaden! (start > Uitvoeren/Run > invoeren: "charmap") trouwens, als ik hem wil downloaden krijg ik een internal error op jouw server..... |
Citaat:
|
Ik gebruik altijd de Beta. (Bij Invoegen in Word dus).
|
Citaat:
|
Alt-0223.
|
Citaat:
wist ik veek dat dat standaard bij windows zat :rolleyes: |
Citaat:
Je leerkracht Duits heeft misschien gelijk in die zin dat ß aan het verdwijnen is, dat weet ik niet, maar het is geen reden om het teken niet meer te gebruiken, integendeel! Wanneer je het vaker gebruikt, zal iedereen de regels kennen en zal de ß misschien niet verdwijnen. Ik vind het in ieder geval een betreurenswaardige zaak, dat verdwijnen. Het is een typisch kenmerk van de Duitse taal en ik zou het zonde vinden mocht het verdwijnen! Zorg er dus maar voor dat je het gebruikt! ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25. |