![]() |
Het doel heiligt de middelen
Zojuist zag ik de film Boondock Saints en in het kort gaat het over twee jonge mannen die een soort visoen van God krijgen om het kwaad in de wereld uit te roeien.
Gevolg is dat ze een maffia-bende beginnen uit te roeien door iedereen te vermoorden. Aan het eind van de film (sorry voor de spoiler) gaan ze verder nar een andere stad om daar het kwaad uit te roeien. Nu is mijn vraag: heiligt het doel de middelen? Mag je op zo'n manier het kwaad beeindigen? Nu wil ik er nog aan toe voegen dat ze alleen de echte badguys ombrachten, dus alleen de mensen waarvan ze zeker wisten dat ze schuldig waren en die zichzelf schuldig maakten aan moord en doodslag. |
Citaat:
|
Jup...op deze manier zijn alle heilige oorlogen begonnen, omdat ze allemaal ervan overtuigd zijn dat ze het enige gelijk hebben.
'Leuk voorbeeld': De Falun Gong die vervolgd worden omdat de regering ervan overtuigd is dat ze evil zijn en de sekte zelf die zich als doel heeft gesteld alle ongelovigen uit te moorden, omdat ze ervan overtuigd zijn dat dat de weg is naar Eden om het zo maar te zeggen. |
In een simpele wereld waarin iedereen hetzelfde zou zijn misschien
|
Ik ben er van overtuigd dat het doel (praktisch) nooit de middelen heiligt.
Zoals hierboven reeds gezegd, dat ze het uit een andere overtuiging doen maakt geen bal uit. Zo kan ik ook wel gaan moorden en moorden, en zeggen dat ik dat doe voor een betere wereld. Ik zal toch opgepakt worden. Zo objectief mogelijk gezien is er gewoon gemoord, klaar. |
Ik denk dat er zeker wel situaties zijn waarin het doel de middelen heiligt. Het ligt er alleen maar net aan hoe belangrijk dat doel is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Doel heiligt midelen?, ik vind van niet, al hangt dat per doel af. Sommige gaan gewoon in tegen de gelijkheid van mensen. Maar, dat als dat zelf respectloze mensen zijn? wat dan? Iemand vermoorden waarvan je zeker weet dat-ie zichzelf opblaast in het volgende bushokje?
REIE |
Godsdienstwaanzin is geen excuus voor een massamoord. (als we dat de sekteleiders van de wereld dat eens aan hun verstand konden peuteren)
|
Als je de koning vermoord, blijft de troon en komt er een nieuwe koning. Dat zal blijven totdat je de monarchie afschaft. Als je de konging vergelijkt met de bad guys, dan zou je kunnen zeggen dat er geen zijn heeft om je neer te hakken, want ze komen toch weer terug. Maar al verander je nog het hele anti-bad-buys-systeem, dat blijven ze weg, toch??
|
Citaat:
|
Citaat:
Een doel heiligt altijd de middelen, het ligt er alleen aan of je bereid bent de consequenties van je middelen te aanvaarden voor je doel. :p |
Citaat:
Al is het daarna nog maar de vraag of anderen de consequenties die die middelen hebben voor hen aanvaarden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15. |