Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Is reuma erfelijk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1092189)

BrunetJuh 02-02-2005 17:26

Is reuma erfelijk?

ik heb een vraag. mijn moeder heeft een vorm van reuma. weet iemand of reuma erfelijk is?!

ikkeleerlinge 02-02-2005 17:30

Mijn vader heeft ook reuma. :( En ja het is erfelijk. Ik en mijn zussen hebben het gelukkig (nog) niet.

ikkeleerlinge 02-02-2005 17:31

Ik geloof dat je door gezond eten ofzo reuma zou kunnen voorkomen. Omdat er voor reuma beide de aanleg en inflammation nodig zouden moeten zijn, en je zo de inflammation zou voorkomen ofzo....ach ik lul maar wat maar zoiets heb ik gelezen in TIME.

Silverchoice 02-02-2005 18:55

Van de site van de reuma-stichting:

"Artrose is niet erfelijk, maar soms zien we toch dat in bepaalde families vaker slijtage optreedt dan in andere. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe dat komt. Voor één vorm van reuma is wel een zekere erfelijkheid aangetoond, namelijk de ziekte van Bechterew (reuma in de rug). Van reumatoïde artritis is het nog onduidelijk hoe het zit met de erfelijkheid. Wel is een lichte mate van erfelijkheid vastgesteld van de zogenaamde seropositieve reumatoïde artritis; dit is reumatoïde artritis waarbij positieve reumafactoren zijn aangetoond bij laboratorium onderzoek. Concreet: als bij eerstegraads familieleden (vader, moeder, broers en zussen) een seropositieve RA aanwezig is, dan is de kans op RA bij een nakomeling 15%."

BrunetJuh 02-02-2005 21:49

oh dank je wel! mijn moeder heeft een vorm van reuma en ik was even benieuwd of dat erfelijk is. ze praat er zelf niet over, dus vraag ik het hier maar even..

Cytherea 03-02-2005 09:51

Citaat:

BrunetJuh schreef op 02-02-2005 @ 22:49 :
oh dank je wel! mijn moeder heeft een vorm van reuma en ik was even benieuwd of dat erfelijk is. ze praat er zelf niet over, dus vraag ik het hier maar even..
Waarom zou je er dan niet eens naar vragen? Ik kan me voorstellen dat ik het fijn zou vinden als mijn dochter me probeert te begrijpen.

BrunetJuh 04-02-2005 16:07

Citaat:

Cytherea schreef op 03-02-2005 @ 10:51 :
Waarom zou je er dan niet eens naar vragen? Ik kan me voorstellen dat ik het fijn zou vinden als mijn dochter me probeert te begrijpen.
dat is hem het juist. als ik er naar vraag word reageert ze er niet zo op en probeert het wegb te drukken

Leonoor 04-02-2005 16:09

Volgens mij kan het erfelijk zijn, ligt aan de vorm van reuma.
Zoals al min of meer is gezegd dus. :)

Elite! 12-02-2005 21:46

Het kan erfelijk zijn maar het ligt vooral aan wat je doet wat je eet of je veel sport enzovoort. Volgens mij kan je reuma best voorkomen als je weet dat je het kan krijgen. Heb je ergens last van naar je dokter gaan en allternatoeven bespreken.

ikkeleerlinge 12-02-2005 22:02

Citaat:

The Dosh schreef op 12-02-2005 @ 22:46 :
Het kan erfelijk zijn maar het ligt vooral aan wat je doet wat je eet of je veel sport enzovoort. Volgens mij kan je reuma best voorkomen als je weet dat je het kan krijgen. Heb je ergens last van naar je dokter gaan en allternatoeven bespreken.
Inderdaad. Ik had ergens iets gelezen over inflammation... en dat je door inflammation te voorkomen, ziektes als reuma (of sommige vormen ervan) kunt voorkomen. Omdat je namelijk beide inflammation en aanleg nodig hebt om het te krijgen of zoiets dergelijks.

Oh ja, dat voorkom je dus met gezond eten en genoeg beweging. Een gezonde levensstijl dus.

Elite! 12-02-2005 22:05

Ja ik wist dit niet maar ik weet wel veel over menselijk lichaam enzovoort ik wist het gewoon maar leuk dat jij het weet leer ik ook weer wat he :p.

ikkeleerlinge 12-02-2005 23:28

euj leuk... laten we msn-en. :) anyway.. het stond in zo'n artikel in de TIME magazine... best interessant. Een heel uitgebreide artikel over inflammation dus. Waarmee je ziektes als alzheimer's en kanker etc. kunt voorkomen, of verminderen. Maar ja...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.