![]() |
materiaal [algemeen]
n algemeen topic voor de verandering.
ik ben toe aan nieuwe materialen en wil eens wat anders proberen. nou vraag ik me af wat zijn jouw favourite materialen, merken, soorten etc. ga je voor goedkoop of kwaliteit etc. Wat is het beste waarvoor etc. alles wat je kwijt wilt over materiaal en toepassingsmogelijkheden kun je hier plaatsen. deze topic is ook om mij te helpen :) aangezien ik volgens mij dingen compleet verkeerd gebruik. en ook omdat ik mooie dingn heb gezien in bijv. gouche (wat ik dus nog nooit in handen heb gehad) en me afvraag wat t nou precies is enzo. zo ook met prismacolors, wat is hun voordeel etc. okay ik ben lekker vaag vandaag, mijn excuus als deze topic veel te weinig vorm heeft. klein lijstje met dingen, vertel jouw ervaringen ermee en vul aan -papier/doek -kwasten -verdunmiddelen -olieverf -waterverf -acrylverf -aquarel potlood/verf -krijt -tekenpotloden -kleurpotloden (prisma?) -houtskool -inkt -pennen -gouche etc |
ik zal proberen wat minder vaag te zijn!
-papier/doek; vaak heb ik van de aanbiedingen van het kruidvat! niets mis met de kwaliteit vind ik, maar als je duurdere doeken of blokken met papier koopt merkt je het verschil wel. -kwasten -verdunmiddelen -olieverf; niet zo veel ervaring mee, vind het niet zo prettig schilderen oa omdat het zo lang duurt voordat het droog is. -waterverf -acrylverf; bijna het enige wat ik gebruik, vind ik erg fijn. je kan makkelijk mengen en de kleur gewoon veranderen en het is best snel droog. -aquarel potlood/verf -krijt; pastel krijtjes. -tekenpotloden -houtskool; wel mooi om effecten te geven, ook als je bijvoorbeeld een gezicht tekent, pas op kan wel vlekken.. |
leuk topic :) ik ben zelf ook echt vanalles aan het uitproberen enzo, maar ik weet ook niet met alles goed om te gaan, dus misschien heb ik ook nog wel wat aan de antwoorden van anderen :) maargoed, mijn lijstje:
-papier/doek - alles wat ik maar voor handen heb :D gewone schetsboeken, maar ook stukken karton die bv in rollen kadopapier zitten. Soms haal ik wel een 'echt' doek maar dat is niet altijd financieel haalbaar zeg maar. -kwasten - ook vanalles eigenlijk, met aquarelverf gebruik ik wel aquarelkwasten, dat werkt gewoon een stuk prettiger, maar voor de rest klooi ik maar wat aan. -verdunmiddelen - water meestal, en voor olieverf af en toe terpetine, of heel af en toe ammoniak, maar dat stinkt zo. -olieverf - ik heb zo'n setje gehad van de kruidvat, en ik heb wat tubes van 'van gogh' en het bevalt allebij prima eigenlijk. -waterverf - gebruik ik tegenwoordig weer vrij veel, gewoon van die doosjes voor kinderen eigenlijk, die je in bijna elke speelgoedzaak kunt kopen. -acrylverf - ik heb sinds kort die tubes van de hema, die zijn in verhouding lekker goedkoop, en de kwaliteit vind ik ook prima. Ook gebruik ik 'van gogh', bevalt ook goed. Ik heb ook zo'n setje van de kruidvat gehad maar dat was echt *** want de verf was half verrot (als dat kan met verf) in ieder geval was het meer een soort klonterige pap dan verf. -aquarel potlood/verf - Ik heb merkloze potloden geloof ik, zijn niet geweldig, de kleuren zijn slecht, maar de verf (weer 'van gogh') bevalt erg goed. -krijt - ik heb alleen een doosje pastelkruit van ZHK ofzoiets, bevalt goed, mooie kleuren en niet te hard. Owjah af en toe gebruik ik ook wasco krijt, gewoon uit de speelgoedwinkel. Niet geweldig maar goed genoeg. -tekenpotloden - meestal van bruynzeel, heb gewoon een complete set. Niets op aan te merken. -kleurpotloden (prisma?) -houtskool - vanalles, merendeel van de hema geloof ik, en wat van bruynzeel. maar vaak ook gewoon echte stukken houtskool uit de openhaard :D -inkt -pennen -gouche - dat is toch gewoon plakkaatverf? in ieder geval heb ik dat in van die grote tubes van v&d, die we ook altijd op school hadden. tja ik hoop dat je er iets aan hebt :) ben benieuwd naar meer reacties eigenlijk :D |
verven doe ik eigenlijk vrij weinig
maar ik maak wel vaak dingen van materialen die er niet voor bedoeld zijn |
Citaat:
@ tien en shanker : bedankt voor de reacties :) |
Citaat:
nu ben ik bezig aan een rok van lege pakken drinken en ook heb ik een armband gemaakt van die piepschuimen dingen die om appels zitten, en uitgerafelde nep-dreadlocks |
gouche??? :D
conté krijt (y) drukinkt (y) markers (y) off-set (y) litho (y) lino (y) zeefdruk (y) ets (droge naald,lijnets en auquatint) (y) (y) (y) kartondruk (y) oliekrijt (y) pastelkrijt (y) grafiet (y) spuitbus (y) adobe CS (y) |
poetic tragedy , maak maar n lijstje, ik vind het wel zo interresant om te horen. toen ik de topic opende was ik bezig met schilderen dus vandaar de eenzijdige lijst, maar alle info over alle materialen is welkom. als je het wel in een lijstje zou willen zetten voor de overzichtelijkheid.
@ andersom ja met n a ertussen, je snapte t wel maar ehm fijne lijst materialen, hoor er graag wat meer over. (ets bijv. werkt dat nou daadwerkelijk fijn, ziet er altijd zo ellendig uit->als veel en moeilijk werk:o). (ontopic vleierij; ik vind dat je hier altijd goed reageert, dus zeker van jou hoor ik graag uitgebreidere info) |
DIEPDRUK.
Droge naald- Door het metaal zonder waslaag in te krassen verlies je een bepaalde controle over de naald, daardoor krijg je een wat meer stress-achtige lijn, Vind het zelf niet de meest ideaale van de 3, maar heeft zeker z'n charmes.Doordat je direct in het metaal etst zal elke "fout" die je maakt terug te zien zijn. Dit maakt het vaak wel spannender. Lijnets- Door de zachte waslaag glijd de naald als het ware over het oppervlak, hierdoor krijg je strakke lijnen. Vind het zelf erg leuk om te doen, hoe groter hoe beter. Alleen zoals bij alle etsen, je moet de inkt er met de hand afslaan, dat is wel een pokkeklus, zeker als je met grote platen werkt. het is een reprotechniek, dus je wilt wel een bepaalde oplage, kan wel eens frustrerend zijn. Aquatint- Doordat je de mogelijkheid hebt in lagen te werken kan je hele vlakken tinten, arceren is dus niet meer nodig, dat vind ik zelf wel prettig. Zoiezo hulde voor de ets. :) moet nu werken, zal vannacht nog wel ff proberen wat andere technieken toe te lichten. |
verf: gebruik vooral héééle slechte acrylverf van de action van 6 euro voor 6 tubes van 200 ml, (....) maar opzich is het nog niet eens zo erg, je moet wel heel erg goed schudden voor je t gebruikt steeds.
verder jat ik op school het een en ander, daar gebruiken ze t toch niet en ik ben arm en heb het nodig ;) iig fijne tekenpotloden (koh-i-noor, conté etc) en soms een penseel (moet je snel zijn voordat die bruggers ze weer compleet vernaggeld hebben..) en een kroontjespen. verder gebruik ik heel soms oliepastel krijt van faber-castell. maar wat ik het meest gebruik: tekenpennen van sakura. ik teken ze compleet leeg. kosten ongeveer 3 euro per stuk. ik heb nu de micron005, graphic 1 en een brush in mn etui. maar die zijn alweer leeg helaz dus dat wordt weer pennenkopen binnenkort.. |
Nja, ik ben meer van de tekeningen, dus:
- 2h-potlood - 6b-potlood - houtskool - grafietstaafje - kneedgum - zo'n staafje van stof om je lijnen en overgangen zachter te maken (doezelaar?) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14. |