![]() |
Leg mij uit!
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat er met alle mensen is gebeurd die stierven voor Jezus? Ik heb me hier niet in verdiept, dat spijt me alvast, maar de vraag rees in ene in mij op...Wat ik bedoel is dat die mensen met geen mogelijkheid in Jezus konden geloven, maar het is niet echt eerlijk om die lui naar de hel (of iets in die richting) te sturen aangezien ze niet in iets of iemand kunnen geloven die nog niet bestaat...ENLIGHTEN ME!
|
Die zijn allemaal bij hun dood al naar de Hemel gegaan.
Oorzaak: God weet alles. Gevolg: God wist dat Jezus voor onze zonden stierf, dus wist hij dat al toen al die mensen dood gingen. |
achja...ik had al zoiets verwacht, discussies zijn zo makkelijk weg te rammen met dat argument:) (geen aanval op jou of waar je in gelooft, echt niet)
|
Ik geloof niet. Ik ben op T_ID na misschien wel de grootste atheïst op dit hele forum. :p
Het was een beetje cynisch bedoeld eigenlijk, dat "argument". :p |
haha gelukkig maar...ik begon al beetje opgewonden (op de verkeerde manier) te raken:P
|
Jammer genoeg is dit hele topic nu al nutteloos, omdat ik (als atheïst zijnde zelfs) al het enige gelovige bullshit argument heb gegeven. ;)
|
haha dat is waar ik al op hoopte, hoe eerder de argumenten op zijn, hoe meer mijn doel (zijnde; god bestaat niet lijpoos) richting bereikt komt..
|
Huh? De bijbel gaat toch veel verder terug, dus toen geloofden ze ook al in de hemel enzo, wat maakt t dan voor verschil? (Ok, misschien snap ik de vraag gewoon niet)
|
nou...dat naar mijn weten je in Jezus en God moet geloven om in de hemel te komen:) maar dat dat dus niet mogelijk is als Jezus nog niet geboren is
|
Ja maar daarvoor had je het jodendom, dus toen moest je gewoon in God geloven. Dat was erg overzichtelijk. Daarna 'kreeg' God pas een zoon en verwachtte dus dat iedereen ook in hem ging geloven. Daarvoor was dat dus niet aan de orde lijkt me?
|
Die zullen geoordeeld op hun daden waar er vermoedelijk wel rekening mee gehouden worden dat zij niet alle mogelijkheden tot beschikking hadden.
|
Ik had het eigenlijk voornamelijk over het Christendom...:)
|
Die gingen naar de hemel. Dit misverstand komt vooral door de samenvoegingen bij het christendom. het OT is eigenlijk joods en het nieuwe testament is dat naar het leven van de profeet Jezus. Hij is ook niet de zoon van God dus geloven daarin hoeft niet, alleen leven naar zijn denkwijze misschien.
|
aha..:D bedankt voor de verlichting mensen:)
|
Citaat:
|
hej iemand heeft de titel veranderd! flapdrollerij:P
|
Citaat:
|
Citaat:
|
babys die net geboren zijn en ook dood gaan, gaan ook niet naar de hemel, want het zijn heidenen :o
|
Citaat:
|
Citaat:
Want God weet alles! (Maar er is Vrije Wil) En God is Liefde! (Ook al vermoord 'ie alles wat los en vast zit in het OT) Daarom zullen ze naar de Hemel gaan! ;) :p |
Citaat:
|
Citaat:
die mensen in azie hadden vast ook een super kerst :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Neemt niet weg dat het christelijk geloof er wel vanuit gaat dat jezus de zoon van God was. Of dat geschiedkundig klopt is onbewijsbaar omdat in de wetenschap God niet als waarde bestaat. Wij zijn allen kinderen Gods. Om maar eens iets bijbels te roepen waardoor ook jezus een kind van God is. maar ontopic: De mensen van voor Jezus behoorden óf tot het volk van God of niet. Dat volk bleef het echter verkloten dus vergrote God de doelgroep dmv van Jezus. Dat wil niet zeggen dat vóór Jezus iedereen slecht was. het OT loopt terug tot de schepping met goede, 'hemelwaardige', mensen als noach, mozes, david, ruth(oeh, da's een leuke). Wij kunnen niet zeggen wie er naar de hemel gaat en wie niet, we kunnen vermoedens uitspreken aan de hand van God's boodschap naar de aarde (de bijbel). Meer ook niet. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Voor zover mijn geschiedkundige kennis rijkt worden de brieven van paulus toch wel als 'waar' beschouwd. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar Paulus stichtte toch vrijwel zeker de eerste christelijke gemeenten. Als je zegt: Citaat:
Daarom is best aannemelijk te maken dat het Arianisme een dwaal-leer is en dat het Concilie van Nicea dus terecht die leer heeft uitgebannen. |
Citaat:
|
Citaat:
dat doet het nou juist wel. Puur vanuit het 'wij hebben het bedacht, dus wij stellen de regels' oogpunt is Jezus dus de zoon van God. Uit de brieven blijkt echter ook al dat het een chaos werd, mensen wisten niet of Jezus heilig/goddelijk was, of Paulus, of geen van beide. Paulus stelt dat Jezus heilig is, hijzelf is een apostel. Het halve NT is door paulus geschreven hè.(niet alles is even zeker door paulus geschreven, maar van een aantal is het toch vrij zeker). even zijn literatuurlijst :p Romeinen 1 Korinthiërs 2 Korinthiërs Galaten Efeziërs Filippensen Kolossensen 1 Tessalonicensen 2 Tessalonicensen 1 Timotheüs 2 Timotheüs Titus Filemon Hebreeën |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik wilde zeggen dat niet alleen de evangeliën bepalen welk beeld christenen op Jezus (en andere zaken) hebben. |
Mensen, even tussendoor voor de niet-atheïsten/heidenen, vóór het christendom was er helemaal NIKS! TOTALE LEEGTE! Veel succes met het verder ontkennen/negeren van jullie wortels. :cool:
|
Citaat:
b) Je gelooft niet in Jezus. Deze vraag stel je om te proberen te laten zien dat God(waarvan je niet gelooft dat Hij bestaat )niet 'eerlijk' is. -Voor jouw maakt het niet uit wat de uitkomst is, jij gelooft toch niet in Hem. -Voor degene die wel geloven maakt het ook niet uit, want Jezus is liefde en rechtvaardig. Toch? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Jezus zegt: ik ben de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de vader dan door mij. Hoe dan met de mensen die Jezus niet kennen omdat ze voor hem leefden? Dat is een goede vraag. Als we alle vragen afdoen met semi-christelijke-dogma-antwoorden dan vermoorden we ons geloof omdat we al onze vragen beantwoorden met een blind geloven. Bij de eerste vraag tov de dogma's stort het hele bouwwerk dan in. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Verder lijkt je post kant nog wal te raken. 'ontkennen/negeren van jullie wortels'? ik volg jou even niet :D |
Citaat:
Voor alles wat ons wel aangaat: blijf nadenken. Toch? :p |
Citaat:
[b][quote] |
Citaat:
de grote evangelisatiegolf van het Arianisme was een stuk later dacht ik toch. |
Citaat:
Vóór het christendom waren er in Europa de oud-Germaanse religies. Daar doelde ik op. In die oude beschavingen liggen de wortels van de meeste Europese christenen. |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom overigens 'europese christenen' hebben die een andere achtergrond dan het amerikaanse of afrikaanse christendom? De evangelisten kwamen allemaal uit europa. Overigens liggen de wortels wat betreft kerst daar inderdaad, maar wat betreft het bestaan van Jezus, de joodse God, de meeste dogma's, dat heeft niets met de oud-germaanse natuur religie's te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38. |