| Tha-Theo |
03-02-2005 17:36 |
Minimaal 4 spelers uit eigen opleiding!!
Ik weet niet of ik er een nieuw topic over moet maken, maar ik kon geen andere vinden.
UEFA stelt minimum spelers van eigen kweek in
3/2/2005 16:41
Het beleid van clubs als Chelsea, die alleen maar kopen en niet meer aan de eigen jeugd denken, zit er vanaf de zomer van 2006 niet meer in. Met een quotum-regeling wil de UEFA deze werkwijze een halt toeroepen, ter bescherming van de eigen kweek. Deelnemers aan de Europese toernooien moeten minimaal vier spelers uit eigen kweek in hun selectie hebben.
Op de lijst van 25 spelers, die de clubs moeten inleveren bij de start van de Europese competities, moeten minimaal vier spelers staan die in het land van de club zijn opgeleid. Twee daarvan moeten afkomstig zijn uit de eigen opleiding. Het maakt niet uit van welke nationaliteit ze zijn, als maar aan de voorwaarde is voldaan dat ze in de leeftijd van vijftien tot 21 jaar minimaal drie jaar onderdeel uitmaakten van de jeugdopleiding.
De UEFA wil met de maatregelen een aantal negatieve tendensen het hoofd bieden. De Europese bond ziet namelijk met lede ogen aan dat steeds meer clubs hun eigen identiteit verliezen door het aantrekken van buitenlandse spelers. Een ander beoogd doel is het verkleinen van het groeiende verschil tussen arm en rijk. Ook is de maatregel bedoeld om de opleiding in kleine landen te beschermen.
'We denken dat het voorstel een redelijk compromis is na alle adviezen die we hebben ingewonnen', zei Lars-Christer Olsson namens de UEFA. 'Hoewel we wat negatieve reacties hebben gekregen uit sommige landen en enkele grote clubs uit die competities, stonden alle andere partijen positief tegenover ons voorstel. We denken bovendien dat voorstel niet in strijd is met de wet, omdat het niet gaat om een restrictie, maar om een sportieve regel ter ontwikkeling van jonge spelers.'
De clubs hebben nog een jaar de tijd om te voldoen aan de nieuwe regels die gelden met ingang van het seizoen 2006/07. Het aantal spelers van eigen bodem wordt geleidelijk verhoogd tot in totaal acht in 2008.
De UEFA hoopt dat het quotum niet alleen gaat gelden voor de Europese competities. Op het UEFA-congres in Tallinn in april moeten de aangesloten bonden zich buigen over het voorstel om dezelfde regels te laten gelden voor de eigen competities.
vi.nl
Goede zaak lijkt mij, kunnen we misschien eindelijk eens goede spelers in Nederland houden!
|