Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   'broodje aap'? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1093197)

pino123 03-02-2005 17:06

'broodje aap'?

kan iemand mij uitleggen wat dit betekent of waar dit voor staat?
Mijn ned-docent gebruikt dit altijd en ik begrijp deze uitdrukking (?) niet echt?

N.B. en nee, niet vragen aan hem, want dan zegt hij zoek dat maar zelf uit. Op zo'n niveau mag je toch wel verwachten dat je dát wel weet. :(

engeltje 03-02-2005 17:46

een broodje aap is volgens mij een verhaal/gebeurtenis die niet waar is, maar waar wel van gedacht wordt dat dat zo is. Die gaan dan de rondte doen en iedereen vertelt het alsof het bij iemand is gebeurd die zij vaag kennen.
kijk anders even op www.broodjeaap.nl

T_ID 03-02-2005 19:23

broodje aap - onzin,

broodje aap verhaal - een onzin(nig) verhaal.

Konijn 03-02-2005 20:24

Urban Legend in het engels, misschien ken je dat, of kun je daar op zoeken..
Bijvoorbeeld het verhaal van mensen die ontvoerd worden, in een bad met ijs wakker worden en dan een nier missen.
Dat is een bekende broodje aap.
Inderdaad verhalen die hardnekkig de ronde doen, iedereen kent wel een vriend van een vriend van een vriend die het écht heeft meegemaakt, maar het is gewoon onzin.

Liesjeuh 04-02-2005 15:47

Citaat:

Konijn schreef op 03-02-2005 @ 21:24 :
Urban Legend in het engels, misschien ken je dat, of kun je daar op zoeken..
het zijn stadssagen in het nederlands, de naam 'broodje aap' komt van een zeker boek "broodje aap"

vb de suikerspin, of dat met die haak...

pino123 04-02-2005 18:31

merci

RaoulDuke 06-02-2005 22:44

Of de 'smiley'.:)

Een bende allochtone jongeren houden 's-nachts meisjes aan en geven ze de keuze: groepsverkrachting of een engelenlach.
Het naïeve meisje kiest natuurlijk voor het laatste, waarna de bendeleden vervolgens met een mes vanaf haar mond tot haar oren een insnede maken. Als klap op de vuurpijl geven ze haar dan een ontiegelijke stomp in 'r maag zodat ze d'r eigen mond oblaast en uitscheurt tot aan 'r oren toe en zo dus een smiley heeft:)

Dit verhaal komt elk jaar weer terug, en vele mensen blijven er maar bang voor. Ik geloof dat een jaar of 2 geleden het nog in het Utrechts Nieuwsblad had gestaan dat het een NEP-verhaal was. Mensen werden doodsbang:)

PV 06-02-2005 23:51

Citaat:

RaoulDuke schreef op 06-02-2005 @ 23:44 :

Dit verhaal komt elk jaar weer terug, en vele mensen blijven er maar bang voor. Ik geloof dat een jaar of 2 geleden het nog in het Utrechts Nieuwsblad had gestaan dat het een NEP-verhaal was. Mensen werden doodsbang:)

Zo gek vind ik dat laatste niet.. als je iets zo uitgebreid beschrijft, is er vast wel iemand te vinden die het echt uit wil voeren. Dan is het geen broodje aap meer, maar niemand zal je geloven.

Balance 07-02-2005 00:04

Citaat:

RaoulDuke schreef op 06-02-2005 @ 23:44 :

Een bende allochtone jongeren houden 's-nachts meisjes aan en geven ze de keuze: groepsverkrachting of een engelenlach.
Het naïeve meisje kiest natuurlijk voor het laatste, waarna de bendeleden vervolgens met een mes vanaf haar mond tot haar oren een insnede maken. Als klap op de vuurpijl geven ze haar dan een ontiegelijke stomp in 'r maag zodat ze d'r eigen mond oblaast en uitscheurt tot aan 'r oren toe en zo dus een smiley heeft:)

bekend verhaal ja. Maar ik heb hem altijd geleerd dat de snede bij de keel werd gezet. Dus van de ene kant van de hals naar de andere kant. Die stomp in de maag werd dan achterwege gelaten; die versie ken ik niet.

Konijn 07-02-2005 09:38

Citaat:

Balance schreef op 07-02-2005 @ 01:04 :
bekend verhaal ja. Maar ik heb hem altijd geleerd dat de snede bij de keel werd gezet. Dus van de ene kant van de hals naar de andere kant. Die stomp in de maag werd dan achterwege gelaten; die versie ken ik niet.
Ik ken weer een iets andere versie, maar zoals al gezegd, het verhaal komt vaak, in meerdere vormen, en in meerdere landen elke keer terug.

Konijn 07-02-2005 09:40

Citaat:

Liesjeuh schreef op 04-02-2005 @ 16:47 :
het zijn stadssagen in het nederlands, de naam 'broodje aap' komt van een zeker boek "broodje aap"

vb de suikerspin, of dat met die haak...

Maar het zijn dezelfde dingen, je kunt ze gelijk stellen aan elkaar.
Stadssagen is hetzelfde als Broodje Aap.

Lorelei 07-02-2005 11:51

Citaat:

PV schreef op 07-02-2005 @ 00:51 :
Zo gek vind ik dat laatste niet.. als je iets zo uitgebreid beschrijft, is er vast wel iemand te vinden die het echt uit wil voeren. Dan is het geen broodje aap meer, maar niemand zal je geloven.
Ja, precies. Er is altijd wel een gek die denkt: Cool! :|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.