![]() |
[PHP]Webserver:IIS of Apache?
Hoi ik had een vraagje.
Ik wil dynamische sites gaan maken met PHP. Maar ik heb een webserver nodig. In de handleiding van Dreamweaver lees ik dan dat als ik windows xp gebruik het best IIS kan gebruiken. Maar het probleem is dat ik IIS niet op mn comp heb en nergens kan vinden. En ik heb gehoord dat Apache ook als webserver te gebruiken is ( van apache weetik niet zoveel). De zoekfunctie leverde nix op . Maar weet iemand of ik ergens IIS kan vinden en als dat niet te vinden is weet iemand dan of ik Apache moet gebruiken als Xp gebruiker. Dit zullen voor jullie vast allemaal domme vragen lijken maar dit zou me heel wat kunnen verder helpen. (y) |
Apache werkt uitstekend op XP hoor. Ik heb nog nooit met IIS gewerkt, dus ik heb geen gebruikservaringen voor je, maar Apache draai ik al 4 jaar met het grootste plezier!
|
Ik zou Apache gebruiken. IIS zuigt dikke stront door een trechter, met name op het gebied van security. Apache is niet zo moeilijk te installeren (dat vind ik althans, er lopen wel eens mensen te zeuren dat het wel lastig is).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Apache wordt netjes gebundeld als MSI installer hoor. :)
|
Citaat:
phpdev is dat alles in 1 installer. Komt standaard met phpmyadmin, een ftp-server en nog wat spul. |
|
Citaat:
Citaat:
edit: De standaard root voor al je sites (dus 'http://localhost/')is vanuit een schone phpdev installatie niet te benaderen. phpmyadmin draait met die standaard installatie dus op 'http://localhost/phpmyadmin/'. Je files worden pas door extern publiek te bezichtigen als je ze onder 'http://localhost/public/' hebt staan. Dus zo onveilig is phpdev niet. |
Het is me al gelukt om apache te installeren :). Nu alleen nog php en mysql. Maar gaat niet slecht voor iemand die pas 3 dagen met dit soort stuff bezig is. ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben uiteindelijk weggegaan met een photoshop handboek , een dreamweaver handboek en een netwerk voor dummy handboek :). K ga binnen kort maar is naar de v&d ofzo om voor boeken over php/mysql/apache te vinden. ;) |
Er is geen boek voor php, mysql en apache samen iig..
Maar voor de installatie heb je echt geen boek nodig.. Om MySQL te installeren heb je 3 regeltjes nodig...PHP een stuk of 5.. En Apache ook iets van 5... Als je het echt als productie omgeving wilt gebruiken is een boek over Apache wel aan te raden ivm security.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoofdzakelijk van de Apache site zelf.. Maar als je wilt finetunen ed kun je beter een boek gebruiken, dat leert in zo'n geval sneller.. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar verwacht niet dat je er Apache of IIS krijgt.. Tegenwoordig krijg je bijna alleen Windows Netwerken en zaken eromheen.. (Waarbij je IIS wel gebruikt, maar zelf niks hoeft te configureren). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je leert nog eens wat dan :) |
Ik doe WO Informatica, en ik leer niets van dat alles. :P
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05. |