![]() |
Facultatief les
Ik hoor van de meeste scholieren dat ze de weken voorafgaand aan het examen geen les meer hebben (wordt ook in het examenplanning topic genoemd). Dat is bij ons op school helemaal niet zo? Vorig jaar was er (dacht ik tenminste) op woensdag een economie examen, terwijl de leerlingen dinsdag nog naar school moesten? Zijn er hier landelijke regels over want het schijnt toch normaal te zijn dat je voorafgaand aan je examen geen (minder?) verplichte lessen hebt? Of kan school dat echt zelf regelen en worden wij gewoon 'genaaid' ? :o
|
Ik kan me niet voorstellen dat een school leerlingen een dag voor de examens nog gewoon volledig de lessen laat volgen. Wij hadden vanaf een week of twee voor de examens facultatieve lessen en de week dat de examens begonnen (misschien al wel eerder, maar dat weet ik niet meer) waren er geen lessen meer. Ik weet niet of er landelijke regels voor zijn. Ik weet niet of je het per sé moet zien als naaien (wel als je echt tot de dag voor je examen volledig les hebt, maar niet als je bv. voor je eerste examen een week vrij bent oid).
|
op mijn school heb ik over 4 weken fzo facultatief les en ong 2 weken voor ons examen geen plicht meer om te komen zodat je kan leren!
|
Wij hadden dat maar 3 dagen voor het examen. Volgens mij zijn er geen vaste regels voor.
Wat we wel merkte is dat ze je toch niet meer pakken als je niet komt opdagen, je zit zo dicht voor je eindexamen, docenten schreven het niet eens meer op in die laatste weken. |
Citaat:
woensdag was er m&O en dan had je die maandag en dinsdag al min of meer vrij sommige leraren stelden echter al iets eerder facultatieve lessen in ik ben als echte die-hard echter de dag voor mijn eerste examen nog naar andere lessen gegaan :D |
Bij ons het nog niet bekent geloof ik.. Mijn school is nooit zo duidelijk en komt altijd vrij laat met dat soort info.
|
Wij hadden een week facultatief les, toen meivakantie (een week) toen facultatief les (op afspraak) tot de examens.
|
Volgens mij heb ik vanaf de meivakantie tot aan de examens facultatief les. :)
|
bij mij is het net zoiets als bij de vorige 2 in dit topic. Vanaf rond de meivakantie zijn de lessen niet meer verplicht.
|
Ik had ook maar anderhalve week facultatief les, maar met de meivakantie erbij. leek het erg lang.
Besef je wel dat je sowieso vanaf maart (ongeveer) bijzonder weinig meer doet in de lessen. Het is één en al herhalen en oefenen. Die laatste weken dat je les hebt vergen dan ook geen tijd als in 'huiswerk moeten maken' en 'tijd verspillen'. Wat je thuis zou doen aan het oefenen en leren, doe je op school immers ook. En leraren worden ontzettend laks. Er wordt nog maar weinig gecontroleerd en je mag makkelijk de lessen uit of even gaan zitten leren ofzo. Dat is mijn ervaring tenminste. |
Citaat:
Maar er zijn volgens mijn geen wettelijke regels voor |
Wij hadden dat ook helemaal niet (of misschien 1 dag oid). Maar idd ook bij ons wat het zo dat er niet meer echt gecontroleerd wordt zo vlak voor het examen. Ze kunnen je toch niet meer schorsen, dus ze stonden het bij ons eigenlijk wel toe. Het was ook echt zo dat je de laatste weken in de lessen alleen nog maar zelfstandig moest werken, dat doe ik toch liever thuis. De laatste twee weken ben ik dan ook gewoon niet naar de meeste lessen gegaan, en ik heb er nooit wat over gehoord.
|
Volgens mij mag een school dat zelf kiezen!!
Wij hadden geloof ik maar 1 of 2 weekjes facultatief les, terwijl andere scholen veel meer hadden. ach ja ik heb het gehaald vorig jaar :cool: (y) |
Wij hebben één week facultatief les, maar daarvoor al zijn ze van plan om de roosters flink te gaan aanpassen. :)
|
facultatief of niet, gewoon niet gaan laatste 2 weken.
|
Dat hebben wij niet, heel het jaar is facultatief geloof ik bij ons..:/ iedereen komt en gaat wanneer die wilt :o
|
Citaat:
|
Wij hadden dat ook niet. We hadden geloof ik 1 of 2 weken na de meivakantie facultatief. Tot aan de meivakantie moesten we gewoon naar school. De meeste leraren gaven je echter vaak wel vrij als je erom vroeg. En ik ben zo'n 3 weken vóór de meivakantie al niet meer geweest, alleen als ik bijv. een hertentamen had. En daar deden ze ook niet moeilijk over.
Ja kom nou zeg, ik had in mijn examenjaar echt een kut rooster. Dan ga ik toch niet al die weken druk naar school terwijl ik daar geen reet uitvoerde. |
wij hadden 19 mei eerste examen en we hoefden dan ook niet meer na de meivakantie meer op school te komen dus we hadden 3 weken om te leren :p
|
Citaat:
|
wij hadden 3 weken vrij voor de examens om te leren..
|
ach.. alsof het iemand uitmaakt of je naar je lessen komt of niet, zolang je maar slaagt
|
Citaat:
|
Volgens mij was maart de examen-voorbereidingsmaand, en daarna waren we vrij (facultatief? No way, hoewel je uitereaard wel een afspraak kon maken met de docent voor uitleg).
Tsja, we werken gewoon snel. 97% (1 zakker) van de havo slaagde, vwo ook zoiets. Dus het kon prima. |
Ik ben naar geen 1 facultatieve les geweest en na de examens bleek dat er geen 1 van de onderwerpen die in die lessen zijn behandeld in het examen terug zijn gekomen, afrader dus
|
Citaat:
ik heb geloof ik 3 weken of zo facultatief les |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51. |