![]() |
Aften
Agh! Afte. :( Op m'n tandvlees op m'n onderkaak, onder de twee 'voorste' ondertanden zit zo'n stom ding.:( (Misschien wel twee)
En dat doet pijn, het raakt steeds m'n lip en als ik eet komt er steeds eten tegenaan. Ik ben ongeveer 3 weken beugelloos en sindsdien heb ik er al een paar gehad. Meestal ergens achterin m'n mond, daar merkte ik er niet veel van. Maar deze keer is het niet prettig en het zit er al bijna een week. Ik krijg genoeg vitamientjes binnen en poets ook goed (gaat zo fijn zonder beugel:) ). Maar toch heb ik er last van. Hoe kom ik hier vanaf? Ik ken wel dat aanstip-spul, maar dat prikt als de gek. Als er iets anders is, graag! |
dat aanstip spul is het enige wat werkt tegen aften. gewoon gebruiken dus :o
|
Volgens gezondheidsplein ben je er gevoeliger voor als je menstrueert. Je moet zorgen voor een goede mondhygiene en spoelen met warm water en zout.
Gek genoeg heb ik ze altijd als ik naar de tandarts ben geweest.l Ik ben er meestal binnen een week vanaf :) |
Bosbessenjam... Iedere dag een eetlepel erop, niet doorslikken, maar gewoon normaal doorgaan, dan slik je het stukje bij beetje vanzelf in... Werkt echt...
|
Citaat:
En wat moet ik me daarbij voorstellen, dat je gewoon wat jam achter je lip stopt? |
Bocusan (van Oral-B) vind ik ook goed werken.
|
Hmm heb ik regelmatig.. Maar ik wacht gewoon tot ze weer weg zijn? :o
|
wat is afte?
|
Een soort blaasje op je tandvlees (kan ook lip). Er zit een 'virusje' in ofzo en het doet pijn.;)
Het ziet eruit als een wit plekje, soms is het meer een kuiltje. |
Waaja dan heb ik het ook dacht dat het gwoon blaasje was, vorm van ontstoken tandvlees, maar als het wit van binnen is enzo. Heb er eigenlijk nooit echt veel last van. Maar op je lip lijkt me aardig irritant.
Denk dat je r zo veel mogelijk van af moet blijven |
Citaat:
Wat ik er tegen doe: - Poetsen met Paradontax (of als je dat echt té smerig vindt: Zendium) - Oral B Bocusan (prikt wel, maar dat betekent dat het werkt) - Aft-weg (helpt de aft niet verdwijnen, maar verdooft wel tijdelijk). - Echinaforce slikken (voor extra weerstand) |
Citaat:
|
Ik heb ze ook wel es, vooral als ik verkouden ben ofzo en dus al een lage weerstand heb. Vervelend is alleen dat t er bij mij nooit eentje is maar altijd meer.. (mijn record is 5 tegelijk :p) Ik wacht altijd gewoon tot t weer overgaat. Het is even vervelend maar meestal zijn ze binnen een weekje wel weer weg.
|
Citaat:
Maar je ziet het idd niet dus dat is wel prettig. Het doet alleen zo verschrikkelijk veel pijn soms :(. |
Vroeger had ik daar ook wel eens last van. Deed er dan een beetje zout op. Hurts like hell maar het is wel snel weg.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
citroensap
of nog beter salie-druppeltjes |
Spoelen met kamille-thee..
|
Je kan het ook aanstippen met een spul dat heet Pyralvex.
Werkt ook heel goed.. Is bij de meeste drogisten wel te koop... |
Ik heb een x, 'plantspray' gekregen, geen aanstipspul
maar gewoon iets wat je erop 'spuit' geweldig prikt als n gek(y) vermindert de aft-plek heel snel in grootte:) |
Ik heb al mijn hele leven last van aften, niet af en toe eentje, maar soms wel tot 10 in mijn mond tegelijkertijd waardoor plekjes in mijn mond steeds opnieuw besmet worden.
Maar nu heb ik voor mezelf een oplossing gevonden! :D Sinds ik ben begonnen met elke ochtend 1 hema echinacea-bruistablet te nemen heb ik bijna geen last er meer van. Soms wil er nog wel eens eentje verschijnen omdat ik dan bijv. op mijn wang heb gebeten, maar die gaat over het algemeen sneller weg en die infecteert ook niet de rest van mijn mond. Maar wanneer je een blaar hebt en een bruistablet neemt, dan moet je geen wonderen verwachten...Bij mij hielp het pas toen ik regelmatig dagelijks 's ochtends zo'n bruistablet met water dronk. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24. |