![]() |
Wederom klacht laptop
Ik heb mijn laptop inmiddels ongeveer anderhalf jaar. Daarvan heb ik een jaar garantie gehad. Ik dat jaar is het toetsenbord en de ventilator een keer vervangen. Elke keer moest het ding naar Ierland worden opgestuurd, omdat de fabrikant daar zit en niet in Nederland. Nou was dat niet een heel groot probleem, want binnen een week had ik hem weer terug en ik hoefde geen cent te betalen. Nu echter is het toetsenbord en de ventilator wederom kapot, maar dan met het verschil dat ik dit keer alles zelf mag gaan betalen. Ik moet zeggen dat ik er echt niet goed van word wat er allemaal mankeert aan mijn laptop.
Ook zat er overigens een dode pixel in mijn beeldscherm vanaf het begin, maar omdat het er maar 1 is doen ze daar niks aan. Verder heb ik ook klachten over mijn tv-out ingedient, maar daar konden zij niks aan doen zeiden ze, omdat ik maar een duurdere tv moet kopen. Nou is de garantie dus al voorbij, ook die van de vernieuwde onderdelen en heb ik dus in principe nergens recht op. Is er toch iets wat ik kan doen om mijn schade vergoed te krijgen? |
Officieel heb je volgens mij altijd 2 jaar garantie op elektrische apparaten enzo.
Dat staat wel ergens in een of andere wet volgens mij. |
Nah ik heb hem gekocht met daarbij 1 jaar garantie.
|
Dan is het hoogstwaarschijnlijk een Dell. Die geeft officieel maar een jaar garantie. Volgens de wet moet het inderdaad 2 jaar zijn maar Dell houdt zijn poot stijf. Er zijn al een aantal rechtszaken tegen bezig, maar daar is nog niks uit gekomen. Ik denk dus dat je gewoon mag gaan betalen.
|
Citaat:
Verder ging mijn laptop weer kapot met als totale kostenplaatje 1300 euro! Ik dacht eerst dat ik dat zelf moest betalen, maar toen bleek dat ik nog 2 weken garantie had te gegaan (overigens mocht ik toen een nieuwe uitzoeken ipv reparatie) Maar ja...op dit verhaal zit je natuurlijk niet te wachten :o |
Is het niet zo dat de garantie ofzo verlengd wordt als er iets misgaat. Het is wel een heel ander voorwerp maar mijn vriend had een kop telefoon gekocht bij BCC en toen was er steeds iets kapot, en iedere keer dat er iets stuk ging (na 2 weken iig) werd het gerepareerd en werd de garantie met 1 jaar verlengd. Maar ik weet niet of dat klopt..
|
Ik zou sowieso naar Kassa (oid? - ik haal al die namen altijd door elkaar) schrijven/mailen, misschien zijn er meer mensen met klachten en kunnen zij er een keer aandacht aan besteden. :D
|
De bepalingen voor consumentenkoop schrijven alleen voor dat een zaak moet beantwoorden aan de overeenkomst en dat de zaak de eigenschappen moet hebben die de koper op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht verwachten. Er is wel Europese regelgeving erover, die inderdaad inhoudt dat je een vaste garantietermijn hebt. Het kan best zijn dat die twee jaar is, dat weet ik niet.
Wel weet ik dat je alleen de eerste zes maanden recht hebt op 'echte' garantie, dat wil zeggen dat het aan de verkoper is om aan te tonen dat je níet goed gebruik hebt gemaakt van de zaak. Daarna zul je zelf moeten aantonen dat het defect niet jouw schuld is en het gevolg is van een minderwaardige eigenschap die die zaak niet behoort te hebben en dat wordt erg moeilijk. Het is dus verstandiger om contact op te nemen met een programma als Kassa. |
Dell heeft ook wel zo'n regeling voor de garantie geloof ik. Toen mijn toetsenbord voor de tweede keer problemen gaf werd mij verteld dat helaas mijn verlengde garantie ook al afgelopen was. :rolleyes:
Ik geloof dat de garantie bij Dell voor zo'n 3 maanden verlengt wordt na een reparatie, maar dan ook wel alleen voor het desbetreffende onderdeel |
En uiteraard op de gevolgen van het niet goed uitgevoerd zijn van de reparatie, zgn. garantie op arbeidsloon.
In elk geval zit je dus met het probleem dat zij (Dell) nooit vrijwillig je laptop weer gratis zullen innemen en repareren. Je hebt dus alleen nog maar de keuze uit conflictueuze middelen zoals gezegd Kassa/Radar of de kantonrechter. |
Citaat:
Als je het echt wilt zou je bij de rechter je gelijk kunnen halen... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.