Vogelvrij |
09-02-2005 08:59 |
De jongen en het oogpotlood
Het meisje in de spiegel keek hem recht aan. Ze was niet echt knap, maar toch wel aantrekkelijk met haar grote ogen en de zomersproetjes op haar wipneusje. Haar bruine krullen leken een eigen leven te leiden. Voorzichtig glimlachte hij en het meisje glimlachte onmiddellijk terug. “Hallo meisje,” fluisterde hij, alsof hij bang was voor zijn eigen stem. Het meisje keek hem nog steeds aan, vrolijk en tegelijkertijd wat angstig. Haar lippen bewogen even, alsof zij hem ook begroette. Hij glimlachte weer en een hele tijd keken ze elkaar aan. Op het laatst staarde hij gewoon met een verdwaasde uitdrukking naar het meisje in de spiegel.
In zijn hand hield hij een oogpotlood. Hij had hem van zijn moeder voor zijn verjaardag gekregen. “Alsjeblieft,” had ze op plagerige toon gezegd. “Het staat je vast geweldig!” Toen hij had gezegd dat hij niet van plan was het ding ooit te gebruiken, had ze hem duidelijk gemaakt dat hij niet zo flauw en nukkig moest doen. Hij kon het best een keer proberen, misschien vond hij het juist wel prettig. OP dat moment had hij zijn moeder gehaat, maar later had hij bedacht dat ze wel eens gelijk kon hebben. Het zou hem kunnen helpen zichzelf te accepteren. Misschien was make-up de ideale oplossing voor zijn problemen.
Voorzichtig bracht hij een bruin lijntje om zijn ogen aan. Zijn moeder had gelijk, het stond hem erg goed. Toch voelde hij zich ineens verder van zichzelf verwijderd dan ooit. Hij merkte dat hij zachtjes begon te huilen. Enkele tranen gleden uit zijn ogen en het oogpotlood liep uit. Zijn mond vertrok en zijn schouders schokten. Hij bracht zijn handen naar zijn gezicht en wreef de warme tranen weg. Zijn haren vielen voor zijn gezicht en hij duwde de weerbarstige krullen driftig naar achteren. De bruine krullen, die zijn moeder zo prachtig vond, maar die hij zo intens haatte. Hij klemde zijn tanden op elkaar en dwong zichzelf te stoppen met huilen. Echte jongens huilden niet.
Helaas was hij geen echte jongen.
Twee eerdere verhaaltjes door elkaar gemixt, weet niet of het erop vooruitgegaan is, maar ik post het toch maar. En ik voel me ineens kei zenuwachtig, maar ja:s
|