![]() |
Uitval in het mbo-onderwijs
Het blijkt dat op een mbo-school in de Randstad (en misschien wel overal, maar dat weet ik niet) 40% van de autochtone en 60% van de allochtone leerlingen vroegtijdig afhaken en de school zonder diploma verlaten.
Wat is volgens jullie de oorzaak hiervan? En wat zou er moeten gebeuren om dit te veranderen? |
Wat is "de Randstad"? Ik dacht gewoon de rand van de stad ofzo, maar jij schrijft het met een hoofdletter?
Mijn mening dus: Bij allochtonen, of iig Marokkanen is een van de redenen dat ze met school stoppen omdat de ouders vaak beslissen om in eht midden van het schooljaar op vakantie naar Marokko te gaan. En als ze dan na een paar maanden terugkomen kunnen ze weer niet goed meer volgen op school natuurljk... Dus ik denk dat het wel zou helpen als er aan (allochtone) ouders het schoolsysteem eens goed wordt uitgelegd. |
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic: Ik denk dat het komt omdat allochtone toch minder gestimuleerd worden door thuis, omdat de ouders er te weinig van af weten, het niet belangrijk vinden, het anders gewend zijn ofzo. Terwijl autochtone mensen mss toch wat meer gestimuleerd worden door hun ouders om school wel af te maken (al gaat dit dus niet altijd op!). Daarnaast heeft een moeder sowieso weinig te zeggen over haar zoons. Ook denk ik dat het zo is dat allochtone jongeren wat minder begeleiding krijgen bij het uitzoeken van een MBO opleiding. Terwijl er veel autochtone mensen zullen zijn die daar vanuit thuis erg in geholpen worden om de juiste keuze te maken. (maar ja mss heb ik er een heel erg verkeerd beeld van hoor) Wat je eraan kan doen? Ik denk dat het een beetje hetzelfde is als alles in Nederland, het is op een bepaalde manier gewoon een probleem en er is niet echt een goede oplossing voor te vinden. Ik denk toch wat meer allochtone ouders erbij betrekken, maar ja of dat ook lukt... |
Citaat:
ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe aantrekkelijk een studie is voor mensen uit 'lagere' eco. en maatscha. klassen, ze hebben liever dat ze werken om aan geld te komen om in een aangenaam leven te blijven, dat heb je vaak, omdat veel van hen ouders het minimumloon net niet halen..de jongeren worden dus direct/indirect gedwongen tot werken of kappen met studeren...dan hoef je ook geen schoolboeken te kopen ect... |
Citaat:
|
MBO is in mijn ogen een van de minst goede georganiseerde onderwijs instellingen. Daarbij hebben MBOers vaak behoefte aan motivatie waar al helemaal veel gebrek aan is.
Maar dat is slechts mijn ervaring. |
Wat een percentages. :| Sommigen zien alleen het percentage van de allochtonen staan, maar geven geen mogelijke verklaring voor de autochtonen? Het is voor zowel de autochtone als allochtone leerlingen heel erg hoog.
Ik heb geen ervaring met MBO, dus ik kan er ook naast zitten. - Ik denk dat het onderwijs op MBO niveau niet echt goed georganiseerd is. Dat je zelf achter dingen aan moet gaan, omdat er anders niks van terecht komt, is denk ik moeilijk, want op de middelbare school worden die dingen wel voor je geregeld. - Verder denk ik dat veel leerlingen niet echt gemotiveerd zijn, omdat ze een hekel hebben aan leren. - Vaak willen/moeten ze wel een diploma halen, maar wanneer ze iets aangeboden krijgen in een bedrijf met doorgroei mogelijkheden gaan ze daar liever mee verder dan op school te moeten zitten. - Of misschien wordt er slecht gekozen omdat die gelegenheid er niet is, als je vmbo hebt afgerond ben je ong 15t/m17 jaar, sommigen weten allang wat ze willen maar anderen moeten daar eigenlijk langer over nadenken. Door meteen aan iets te beginnen, zonder verder gekeken te hebben, kan wel leiden tot vroegtijdig school verlaten. - Of wordt er niet verder gedacht dan de nabije toekomst. Dat het gaat om wat er nu gebeurt. Dat ze alleen maar snel geld willen verdienen. etc.. *Misschien moet er meer oriëntatie plaatsvinden. Dus op de middelbare school moet goede voorlichting worden gegeven over de vervolgopleiding. *Ook moeten leerlingen gestimuleerd worden om door te gaan met leren. Als er geen motivatie is, is leren alleen maar een kwelling. Goede begeleiding is gewoon nodig. Sommige leerlingen hebben meer steun nodig en die horen dat ook te kunnen krijgen. *Onderwijs aantrekkelijker maken, zodat leerlingen niet voor dat bedrijf kiezen en eerst hun diploma gaan halen. |
Naarmate jongeren meer moeite hebben met een opleiding zijn ze minder gemotiveerd. Dat is vrij logisch, want je gaat dingen die je makkelijk afgaan leuker vinden dan dingen die je heel moeilijk afgaan. Op MBO zitten naar mijn idee veel meer mensen die 'toch een diploma moeten halen' terwijl ze er eigenlijk niet zoveel zin in hebben.
Verder hebben MBO'ers natuurlijk niet zo'n geweldig beroepsperspectief. Als je de keuze hebt tussen met je mavo-diploma de arbeidsmarkt op en met een MBO-diploma de arbeidsmarkt op, dan zit daar niet zo enorm veel verschil tussen. Je blijft toch altijd in de lager opgeleide regionen hangen. Als je opleiding dan tegenzit is de verleiding om maar gewoon te gaan werken ook groter. Verder zijn jongeren op het MBO makkelijk te beïnvloeden. Nogal cru gezegd zijn ze over het algemeen wat simpeler. Het is dus vrij gemakkelijk om overgehaald te worden door vrienden die werk hebben veel geld verdienen terwijl jij nog op school zit. Voor die jongeren is status ook belangrijker, in de vorm van dure kleding, een eigen auto en een duur mobieltje. |
Citaat:
En wat maakt het uit om in een lager opgeleide regionen te blijven hangen wanneer iedereen die je kent daarin zit, dan maakt het toch niet zoveel uit. Verder heb je met MBO- diploma wel meer mogelijkheden dan met alleen mavo. Zo ken ik iemand die na de mavo is gaan werken in een supermarkt en daar nu nog steeds werkt (als vakkenvuller), omdat hij dus nergens anders aangenomen wordt ivm met het niet hebben van een opleiding. Mavo is vaak toch niet genoeg. |
De meeste die MBO doen, doen dit vooral omdat ze nog leerplichtig zijn. Als je van de MAVO komt ben je nog maar 16 jaar. Ik denk ook dat een groep helemaal niet meer naar school wil en zodra ze 18 jaar zijn, er maar mee stoppen.
Het kan best zijn dat ik het helemaal mis heb, maar dit vond ik het meest logisch. Normaal kies je een opleiding die je interessant vindt en later wat mee wilt doen. Iemand die niet daarvoor gemotiveerd is, zal sneller een opleidinig volgen omdat het moet en niet omdat hij/zij het wil. Overgens er zit wel zeker verschil tussen MAVO en MBO. Natuurlijk zijn niet alle MBO-opleidingen even goed, maar er zit ook een verschil in tussen het niveau. Met MBO niveau 4 kan je natuurlijk veel meer dan MBO niveau 1. Daarnaast leer je echt voor een beroep wat je op de MAVO niet krijgt. Hoewel ik zelf MBO doe, kan ik niet goed oordelen hoe het op een gemiddelde MBO-opleiding gaat. Ik ben zelfs nog nooit op een ROC of ID-college geweest. Het zal me niks verbazen als veel MBO'ers makkelijk te beïnvloeden zijn door vrienden. Dat heb ik zelf al op de MAVO gemerkt. Een goede oplossing lijkt mij ook vrij moeilijk. De meeste vinden naar school gaan helemaal niet leuk en is het dus moeilijk om ze te stimuleren om hun diploma te halen. Overgens is het wel handig om aan die MBO'ers te vragen waarom ze gestopt zijn met hun opleiding. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat de belangrijkste reden is dat er weinig keuzemogelijkheden zijn qua opleidingen. Zo kun je kiezen uit een aantal sectoren (denk aan techniek, welzijn, etc.) maar zit er verder weinig diepgang en verschil in de opleidingen binnen die sectoren.
Ze kiezen een opleiding zonder zich te realiseren hoe belangrijk die keuze is voor hun toekomst, waadoor ze mogelijk een verkeerde keuze maken. Mavo leerlingen komen al jong van de middelbare school (zelf was ik 15), waardoor ze op jonge leeftijd (het voorexamenjaar, gemiddelde leeftijd 14/15) een richting moeten kiezen waarin ze verder willen leren voor hun toekomst. Door gebrek aan voorlichting en orrientatie maken - denk ik - veel leerlingen de verkeerde keuze. Ze weten vaak niet waar hun eigen interesses liggen en twijfelen daarover, wat niet zo vreemd is als je op de 14e moet bepalen wat je de rest van je leven wil doen (b.v.s.). Daarnaast heb je binnen het MBO verschillende niveaus (destijds 4, 3 en 2). Ik kan me voorstellen dat iemand met een niveau-2 opleiding een alternatief kan vinden waarmee evenveel te verdienen valt, en dus kiest voor een betaalde baan i.p.v. de opleiding. Mogelijk zit er ook een kern van waarheid in het feit dat minder hoog geschoolde zich eerder laten beïnvloeden en minder waarde hechten aan een opleiding, juist omdat ze minder goed kunnen leren. Dat zou kunnen. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarbij maakt het niet zoveel uit of je bijvoorbeeld in de sector welzijn spw-ab, spw-wb, scw, kinderopvang of onderwijsassistent doet.. de grote lijn is hetzelfde. Ik wil niet zeggen dat er geen keuzemogelijkheden zijn, maar de dingen die je kunt kiezen liggen in hetzelfde straatje. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.