![]() |
Genetische manipulatie muggen om malaria te verslaan
Transgene mug laten knokken tegen malaria
Uitgegeven: 9 februari 2005 12:23 Laatst gewijzigd: 9 februari 2005 12:24 BILTHOVEN - Muggen moeten met elkaar op de vuist om de verspreiding van malaria te bestrijden. Genetisch veranderde muggen die de malariamug overwinnen en verdrijven, kunnen voor een "doorbraak" in de strijd tegen de dodelijke ziekte zorgen, meent de Commissie Genetische Modificatie (Cogem). Transgene insecten kunnen volgens de commissie een belangrijke rol gaan spelen als ziektebestrijder. Dit betekent wel dat de muggen en andere diertjes vrijgelaten moeten worden. Dat druist in tegen alle afspraken en normen, die momenteel gelden voor gentech dieren en planten, die geïsoleerd van de natuur moeten blijven. "Het vrijlaten van transgene insecten vraagt daarom om een nieuwe aanpak", bepleitte Cogem woensdag in een rapport hierover. Malaria eist jaarlijks miljoenen dodelijke slachtoffers. http://www.nu.nl/news/479935/89/Tran...n_malaria.html |
Prima toch, zolang maar vantevoren is onderzocht wat het effect zal zijn van het loslaten van die gemanipuleerde dieren op de biotoop waar ze in komen.
|
Lijkt me geen goed idee. Ik vind dat je de natuur zoveel mogelijk natuur moet laten. Laat die beesten lekker.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Masaal doodspuiten met chemicalien is wel diervriendelijk dan?
Niets natuurlijkers dan natuurlijke vijanden tegen elkaar gebruiken. |
Enerzijds ben ik van mening dat het goed is om gevaarlijke ziektes d.m.v. genetische manipulatie tegen te gaan. Anderzijds vind ik genetische manipulatie een gevaarlijke ontwikkeling.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ok, misschien is het in dit geval wel iets goeds. Omdat het middel de doelen heiligt. Maar waar gaat dit heen?
|
Citaat:
|
Lees hier net dat er medicijnen zijn die malaria voorkomen en medicijnen die de parasieten doden. Wordt de ziekte totaal uitgeroeid of alleen geremd?
|
Citaat:
|
Natuurlijk ben ik voor, mits goed is onderzocht wat de gevolgen zijn cq. zouden kunnen zijn. Oh, en dan tegelijk een hersentransplantatie voor de tegenstanders van genetische manipulatie. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee, maar je weet niet waar het heen gaat. Je zegt wel mits het goed onderzocht wordt, maar hoe kan je zoiets goed onderzoeken? en ook al zpu dat kunnen, zouden wetenschappers dat doen? De gevolgen kunnen catastrofaal zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Verder ben ik benieuwd wat voor andere reden er is om genetische manipulatie als 'gevaarlijk' te bestempelen, anders dan het risico van verstoring van biotoop of habitat en wat vervelend gemekker op irrationele gronden. |
Citaat:
Pikant detail is dat genetische manipulatie natuurlijk al plaatsvindt sinds de mensheid is gaan landbouwen. Immers, het selecteren van de beste gewassen en alleen díe laten overleven is genetische manipulatie. Je ziet het ook bij vee, je hebt fokstieren. Ook heb je appels die met behulp van genetische manipulatie (kruisen van soorten) zijn gemaakt. Maar oh nee, nu er een nieuwe techniek is die efficiënter en beter gecontroleerd werkt, namelijk de gen-recombitant-techniek, is alles anders en komt de wereld tot een einde. Kom nou zeg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Weet ik veel wat voor een catastrofale gevolgen het kan hebben. Ik ben geen wetenschapper. ik weet niet of jullie je nog killerbees herinneren van een aantal jaren terug. Toen konden wetenschappers al zulke beesten teweeg brengen. Wie weet wat ze nu kunnen creeeren, en wat ze zullen kunnen creeeren.
ik ben maar een leek in dit soort onderwerpen, maar je hoeft geen Einstein te zijn om in te zien dat het zeer gevaarlijk kan zijn voor de mensheid, milieu en dieren. |
Citaat:
|
Citaat:
De gevaren van moeder natuur zelf zijn nog veel groter, denk aan sprinkhanenplagen in Afrika. Daar vallen letterlijk honderdduizenden doden omdat die beesten hongersnood veroorzaken. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Tenminste, vanuit een klassiek beeld van 'de natuur' wel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Denk je eens de situatie in dat een wetenschapper die in dienst is van een of ander bedrijf, uitvindt hoe de genen van een vleermuis in me kaar zit. En i.p.v dat deze beesten op muizen ofzo jagen, wordt er een gen aangepast die er voor zorgt dat hij ook mensen aanvalt. En in zijn speeksel wordt gif toegevoegd. En voila, je hebt een prachtig wapen voor in een oorlog. Wellicht is dit vergezocht, maar ja het gaat allemaal zo snel, en niemand die het kan controleren.
Er zijn ook zat andere mogelijke problemen te verzinnen. |
Citaat:
|
Ja, als je er een evil crime syndicate bijverzint kun je alles wel als gevaarlijk bestempelen. Ik neem aan dat je voor een algemeen verbod op genetische modificatie bent? Wat als dat evil syndicate het in het geheim gaat doen?
|
Citaat:
je hebt wel gelijk dat het toch niet te stoppen is, maar om het dan maar te stimuleren? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
maar ik ben ook tegen genmanupilatie op commerciele basis |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Kunnen deze 'gemuteerde' muggen geen andere ziektes veroorzaken?
Of dalijk gaan ze mensen aanvallen. :eek: Maar ja eigenlijk moeten alle insekten gewoon dood. Behalve vlinders en bijen (alleen moeten ze zo gemanipuleerd worden dat de angel eraf gaat ofzo) en umm nuttige insekten........die nodig zijn voor de mens ofzo ... wespen (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Save the planet, kill yourself.
The human virus. De mens is het probleem, en de natuur voelt zich aangevallen. Ze wilt het natuurlijke evenwicht herstellen door allerlei ziektes te maken. Zo gaat het al miljoenen jaren. Maar de afgelopen duizende jaren zijn wij zo dom geweest om slim te worden, waardoor we aardig destructief bezig zijn, en de aarde flink leeg consumeren. Maar het is natuurlijk prachtig dat we met genen kunnen spelen, en nog mooier om daar mensenlevens mee te redden ( al zie ik het nut daarvan niet in). Paar honderd jaar geleden boeide je nog geen fuck wat er buiten een straal van 100 km gebeurde (bwvs), maar "door de media" weten wat er in afrika afspeelt, en waarom?? waarom wil je dat weten?? maar ja ik draaf door sorry |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dan moet je je vuurmuur wat minder strak instellen. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29. |