![]() |
wiskundige trucjes of grapjes
Ik maak een scriptie over speltheorie (ik studeer geschiedenis maar doe een minor politieke filosofie) Nu ben ik om wat dingen te illustreren op zoek naar een paar leuke wiskundige trucjes, grapjes of wetenswaardigheden. Zoals getallenreeksen (hoe zat het ook alweer met die oneindigheden binnen de verschillende reeksen N, G, R, Q en C?), , priemgetallen, en dat soort dingen..
Ik weet niet zo veel van wiskunde maar vooral trucjes met oneindigheden zijn leuk voor in de inleiding van mijn werkstuk... Kunnen jullie me daaraan helpen? |
Ik vind zelf trucjes met oneindig-dimensionale vectorruimten wel interessant, maar dat is te wiskundig voor een leek. Over die getallenruimten kan Mathfreak je meer vertellen.
|
Zie voor het verschil in aftelbaarheid van diverse getalverzamelingen http://forum.scholieren.com/showthre...=aftelbaarheid
|
Why is 6 afraid of 7?
'cause 7 8 9 :p. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
heeft niemand een ander leuk trucje? |
hahahaha lol man k ben dom want snap er nix van andere graag
|
Citaat:
Citaat:
|
komt van kantine (hoe bizar is dit?-topic):http://www.dslextreme.com/users/exstatica/psychic.swf
uitleg: er zijn maar 10 mogelijke uitkomsten (misschien iets meer, 'k denk 10) en bij die uitkomsten staat allemaal 't smilie want: stel je kiest 65: 6+5=11, 65-11=54 al kies je nou 1 nummer meer (66) komt er bij 6+6 1tje meer uit maar 66 is ook 1 meer dus het eindantwoord blijft 54! dit is met elk getal tussen de 60 (6+0=6, 60-6=54) en de 69 (6+9=15, 69-15=54) er zijn wel meer van dit leuke wiskundegrapjes, zo heb je ook een sommetje dat je, met welk getal je ook begint, altijd op het zelfde getal uitkomt enzo.. |
er is ook iets dat als je alle getallen van 1 t/m 9 in een blok zet (3 rijen, 3 kolommen), je dat op een bepaalde manier kan doen en dat je hoe je het ook optelt altijd een bepaald getal (15?) krijgt.
Bedoel je dat soort dingen? |
8 3 4
1 5 9 6 7 2 |
Citaat:
|
Citaat:
|
ooow haha ben beetje traag van begrip... maar nu begrijp ik dat 7 9 eet... :p haha
|
"Aleph-null bottles of beer on the wall, aleph-nul bottles of beer.. If one of them all, should happen to fall, aleph-null bottles of beer on the wall."
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52. |