![]() |
Vietnam-oorlog
hoe redde de VS zich uit de Vietnam oorlog??
Kan iemand hier antwoord op geven?? alsvast bedankt!!! Maximeus |
|
Door zich terug te trekken. doh.
|
Citaat:
|
ik bedoel eervol, verslagen, verloren enz....
|
Citaat:
Wie een kuil graaft voor een ander... :D |
volgens mij hebben ze zich nooit uit de oorlog gered. Ze zijn gewoon net zo uitgemoord als de Frans bij Bien Dien Phu (of zoiets). Nixon kon niet veel anders dan de hele rotzooi uit Vietnam terug te trekken.
|
ze zijn gewoon terug getrokken, ze konden het niet winnen.
het is ook als het goed is de eerste oorlog die ze niet gewonnen hebben (ik vind dat ze de oorlog in irak ook niet echt gewonnen hebben, daar gaan ze ook uit weg trekken :eek: ) Er zijn ook meer bommen gegooit in vietnam dan in de tweede wereldoorlog (n) |
Het is nog vreemder, als je weet dat de VS zelf de Viet Cong heeft opgericht en gesteund. In de WO2 waren de Japanners de baas in Vietnam. De OSS (Office Strategic Service, voorganger CIA) deed natuurlijk alles om het gezag van de Japanners in de bezette gebied te ondermijn, dmv het steunen van verzetsgroepen. Na de oorlog wou de VS dat de Fransen niet zouden regeren in Vietnam, dus bleven de Viet Cong in het geheim steunen. Toen de Fransen weg waren en de communistische Viet Cong het kapitalistische evenwicht in Zuid-Oost Azië in gevaar bracht, moest de VS terug :rolleyes:
|
Amerika heeft zich gewoon terug getrokken je zou het kunnen zien als dat ze verloren hebben. Ze werden zeker niet afgeslacht. Amerika heeft geen enkele veldslag verloren. Ze hadden ook veel minder verliezen (iets van 40 duizend tegenover honderden duizenden zoniet miljoenen). Deze oorlog is een typisch voorbeeld van hoe machtig de media is en dat je een oorlog niet alleen wint met militair overwicht
|
Citaat:
|
Citaat:
Op zich is het verliezen van veldslagen niet vreemd, er zijn er namelijk geen geweest, een kenmerk van een guerilla-oorlog. |
Amerika heeft een tijdelijk staakt het vuren afgekondigd met het noorden, toen terug getrokken uit vietnam, zeggend dat de zuidvietnamezen het nu wel zelf konden uitvechten en later zijn deze afgemaakt door de vietcong.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21. |