![]() |
vraagje (-t of niet)
Is het:
"Houdt waterpolo gaande, wordt scheidsrechter!"? Of is het: "Houd waterpolo gaande, word scheidsrechter!"? Ik weet dat het schandalig is dat ik het zelf niet weet, maar ik twijfel. :o |
Ik denk dat het allebei kan, alleen het werkwoord met een t erachter is iets ouderwetser.
Want je kan zeggen: 'loop naar huis', of 'loopt' naar huis (dan gaat het wel om meerdere personen. In dit geval zou ik kiezen voor 'houd' en word' omdat het anders een beetje ouderwets overkomt :) |
Citaat:
|
Doe het in elk geval consequent, dus óf 'houdt... wordt' óf 'houd... word', want het gaat twee keer om dezelfde persoon, namelijk de tweede persoon meervoud.
Officieel mag met geloof ik niet meer met een 't', maar ik heb daar zelf vaak schijt aan als ik een leuke titel wil verzinnen. Voor een slogan is het ook wel geschikt, ja, ik zou het gewoon met een 't' doen. :) Maar dat is smaak. |
Zonder t , het is gebiedende wijs.
|
Citaat:
|
De laatste, zonder t dus.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kan toch allebei, ik vertaal de gebiedende wijs meervoud bij Latijn en Grieks ook altijd met een t hoor :) Maar ik denk dat zonder t hier beter is, vooral als je mensen wil overtuigen, want met t is ouderwets.
|
Citaat:
|
Die extra -t zie je wel nog veel, maar hij hoeft niet meer. Je kan hem wel gebruiken, fout is het niet, maar zonder -t is nu geloof ik gangbaarder. 'Vroeger' gaf die extra -t meervoud aan, nu kan dat dus nog steeds wel, maar zonder -t is het ook goed.
|
Met t is archaïsch, maar je mag het alleen gebruiken voor de meervoud gebiedende wijs.
|
Is het niet zo dat gebiedende wijs altijd stam is (infinitief zonder -en)? Ik dacht dat voor enkelvoud of meervoud dat hetzelfde was. Tegen een groep kinderen zeg je toch niet "Gooit niet zo hoog met die bal", je zegt toch: "Gooi niet zo hoog met die bal."
|
Citaat:
Maar zoals ik al zijn, zonder -t is gangbaarder nu :) |
Citaat:
|
Het is zonder t- maak er maar eens van
'Loop waterpolo gaande, loop scheidrechter!' Dat klinkt beter dan: 'Loopt waterpolo gaande, loopt scheidsrechter!' |
Begrijpend lezen is ook een kunst.
|
Het kan allebei, persoonlijk geef ik de voorkeur aan de optie met -t. Dit vind ik mooier staan, maar het is ook wat ouderwetser.
|
Gebiedende wijs enkelvoud: zonder 't'
Dus je loopt, gebiedend: Loop! Gebiedende wijs meervoud: met 't' Dus jullie lopen, gebiedend: Loopt! Inderdaad wordt de gebiedende wijs meervoud nauwelijks meer gebruikt. Leraren Nederlands zijn er soms wel dol op. Is jouw leraar er een van het "Neemt je agenda en schrijft op' soort, kijk dan heel goed of je met deze 2 gebiedende wijzen een groep mensen of 1 individu aanspreekt! Ik zou zelf bij meervoud altijd de 't' zetten, dan kun je nooit discussie krijgen over 'verouderd' of 'gewoon een taalfout'. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21. |