Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Examen Wiskunde A1 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1101417)

Sanctus 12-02-2005 15:00

Examen Wiskunde A1

hallo,

ik vroeg me af: als je alleen wiskunde A1 op VWO doet, moet je daar dan ook CE in doen?

greetz :D

Chloe Siere 12-02-2005 15:01

Nee, volgens mij niet. Weet ik niet zeker.

Kazet Nagorra 12-02-2005 15:04

Geloof 't niet, nee.

Balance 12-02-2005 15:24

Ja. Zeker weten.

Je moet altijd CE examen doen in wiskunde behalve als je Wiskunde A1 doet op HAVO niveau.

Bernero 12-02-2005 15:45

Citaat:

Balance schreef op 12-02-2005 @ 16:24 :
Ja. Zeker weten.

Je moet altijd CE examen doen in wiskunde behalve als je Wiskunde A1 doet op HAVO niveau.

jep

http://www.examenbundel.nl/assets/ei...NS_VRAGENB.pdf

hier kun je alvast oefenen :P

En mag ik erbij zeggen dat ik dat examen best wel om te huilen vind :s

Sylph 12-02-2005 16:00

Op HAVO niet, op VWO wel.

Sylph 12-02-2005 16:01

Citaat:

Bernero schreef op 12-02-2005 @ 16:45 :
Niet iedereen heeft een wiskundeknobbel.

TIEN 12-02-2005 16:10

ik blij dat ik havo doe!
succes iig!

-(L)- 12-02-2005 17:48

Ja, daar moet je examen in doen.

snookdogg85 12-02-2005 17:59

Citaat:

Happyyy schreef op 12-02-2005 @ 18:48 :
Ja, daar moet je examen in doen.
ik moet nix

-(L)- 12-02-2005 18:02

Citaat:

snookdogg85 schreef op 12-02-2005 @ 18:59 :
ik moet nix
Nee, jij idd niet.

Bernero 12-02-2005 18:07

Citaat:

Sylph schreef op 12-02-2005 @ 17:01 :
Niet iedereen heeft een wiskundeknobbel.
Dat heb je er niet voor nodig.....

-(L)- 12-02-2005 18:16

Citaat:

Bernero schreef op 12-02-2005 @ 16:45 :

hier kun je alvast oefenen :P

't is idd uhh..

erg makkelijk.

Erbenda 12-02-2005 18:59

Jup moet je op vwo ook ce in doen... tis alleen zo dat je (bij mij althans) in de 6e alleen maar bezig bent met herhalen van dingen uit de 4e en 5e. T schijnt heel makkelijk te zijn...

RD 12-02-2005 19:03

het is idd een verplicht examenvak, maar A1 is haast wiskunde voor zwakbegaafden (:p), je hoeft je dan ook weinig zorgen te maken

Levitating Nun 12-02-2005 19:04

Ik moest het wel.
Zou het oneerlijk vinden als jij dat niet moest.

Gadje 12-02-2005 20:20

Citaat:

Bernero schreef op 12-02-2005 @ 19:07 :
ojewel, ik snap er echt niks van dus t examen wordt nog leuk :)

5803 12-02-2005 22:04

hee, niet zo negatief over wiskunde A1 doen, he. :p
al moet ik zeggen dat het niet bijster moeilijk is, maar toch staat 1/3 van de klas onvoldoende, bij ons. en de wiskunde A2'ers zijn trouwens echt niet beter in wiskunde A1, dus A1'ers zouden niet de enige kansloze wiskundeleerlingen.

Bernero 13-02-2005 11:05

Citaat:

Gadje schreef op 12-02-2005 @ 21:20 :
ojewel, ik snap er echt niks van dus t examen wordt nog leuk :)
Sorry dat kan ik echt niet begrijpen :o Maar goed ik laat je verder wel in je waarde, veel succes gewenst :)

ff ter vergelijking:

Er zijn mensen die geen wiskundeknobbel hebben en dat toch halen.... :rolleyes: Voor de wiskundehaters met A1: wees blij dat je geen bewijzen in de vlakke meetkunde moet doen, daar zou je knettergek van worden :P

Miss Pannekoek 14-02-2005 18:09

Citaat:

Erbenda schreef op 12-02-2005 @ 19:59 :
Jup moet je op vwo ook ce in doen... tis alleen zo dat je (bij mij althans) in de 6e alleen maar bezig bent met herhalen van dingen uit de 4e en 5e. T schijnt heel makkelijk te zijn...
Jep is waar!
Ik heb ook examen gedaan in A1 (VWO) en tis in de 6e alleen herhaling van de voorgaande jaren en het examen was ook nog eens bedroefend makkelijk! Terwijl ik al in geen 3 jaar een voldoende voor wiskunde gehaald had..... had ik op t examen toch een hele dikke 6! *en JA das knap van mij*

:cool:

Sylph 14-02-2005 18:14

Citaat:

Bernero schreef op 13-02-2005 @ 12:05 :
*verhaal*
Jaja, we weten wel hoe goed je bent. :p

Niet iedereen is dol op wiskunde. :o

Bernero 14-02-2005 19:06

Citaat:

Sylph schreef op 14-02-2005 @ 19:14 :
Jaja, we weten wel hoe goed je bent. :p

Niet iedereen is dol op wiskunde. :o

Natuurlijk snap ik dat niet iedereen dol is op wiskunde. Maar dan kun je nog wel je best doen :p Je kunt dat examen enigszins moeilijk vinden, maar met een beetje gezond verstand moet dat makkelijk lukken.

Krummeltje 14-02-2005 19:37

Citaat:

Bernero schreef op 12-02-2005 @ 19:07 :
Wel inzicht, en dat heeft niet iedereen. Veel oefenen helpt, maar mensen gaan uitlachen omdat ze geen wiskunde kunnen, vind ik persoonlijk buiten de perken. Je lacht mensen ook niet uit omdat ze geen Frans kunnen. Bijvoorbeeld. :)

koekiemonstertje 14-02-2005 19:45

wiskunde a2 is beter want dan ga je dieper op de stof in waardoor je het beter snapt...

Bij mij in de klas halen bijna altijd alle a1'ers een onvoldoende en de a2'ers een voldoende...

Sylph 14-02-2005 19:57

Nou, ik heb een half jaar A2 gehad en ik kan je verzekeren dat ik daar bar weinig van gemerkt hebt. :o Hele andere onderwerpen enzo.

Bernero 14-02-2005 20:10

Citaat:

Bernero schreef op 14-02-2005 @ 20:06 :
Natuurlijk snap ik dat niet iedereen dol is op wiskunde. Maar dan kun je nog wel je best doen :p Je kunt dat examen enigszins moeilijk vinden, maar met een beetje gezond verstand moet dat makkelijk lukken.
Uitlachen is wel een erg groot woord :s
En als het zo overkomt dan bied ik mijn excuses aan :rolleyes:

Het is gewoon dat het zoveel malen makkelijker is dan wat ik gewend ben en ik kan me daarom niet goed voorstellen dat iemand dat kan verneuken :o Ik ben ook maar een mens :)

Kazet Nagorra 14-02-2005 20:15

Citaat:

Krummeltje schreef op 14-02-2005 @ 20:37 :
Wel inzicht, en dat heeft niet iedereen. Veel oefenen helpt, maar mensen gaan uitlachen omdat ze geen wiskunde kunnen, vind ik persoonlijk buiten de perken. Je lacht mensen ook niet uit omdat ze geen Frans kunnen. Bijvoorbeeld. :)
In Frankrijk wonen een heleboel domme mensen die prima overweg kunnen met Frans. :)

Sylph 14-02-2005 20:16

We hebben het niet over Frankrijk.

**SoMeOne 16-02-2005 00:15

Zekers te weten :D

Krummeltje 16-02-2005 07:24

Citaat:

Mephostophilis schreef op 14-02-2005 @ 21:15 :
In Frankrijk wonen een heleboel domme mensen die prima overweg kunnen met Frans. :)
Ja, en kinderen van geflipte wiskundigen zullen ook ongetwijfeld hoe dan ook wat van wiskunde kunnen, maar dat zijn uitzonderingsgevallen, denk ik. :) (Nee, ik bedoel niet dat alle Fransen een uitzondering zijn: alleen als je ermee opgegroeid bent, is het wel een heel ander geval.)

Kazet Nagorra 16-02-2005 10:51

Citaat:

Krummeltje schreef op 16-02-2005 @ 08:24 :
Ja, en kinderen van geflipte wiskundigen zullen ook ongetwijfeld hoe dan ook wat van wiskunde kunnen, maar dat zijn uitzonderingsgevallen, denk ik. :) (Nee, ik bedoel niet dat alle Fransen een uitzondering zijn: alleen als je ermee opgegroeid bent, is het wel een heel ander geval.)
Je mist mijn punt volledig. :)

Krummeltje 16-02-2005 11:57

Citaat:

Mephostophilis schreef op 16-02-2005 @ 11:51 :
Je mist mijn punt volledig. :)
Wil je het dan eens uitleggen? :)

Keyser Saus 18-02-2005 11:43

Citaat:

koekiemonstertje schreef op 14-02-2005 @ 20:45 :
wiskunde a2 is beter want dan ga je dieper op de stof in waardoor je het beter snapt...

Bij mij in de klas halen bijna altijd alle a1'ers een onvoldoende en de a2'ers een voldoende...

Dat is niet helemaal waar. A2 is wat A1 ook heeft, met nog onderwerpen daarnaast, die voor het snappen van de A1 stof niet of weinig invloed hebben.

-(L)- 18-02-2005 19:58

Citaat:

Keyser Saus schreef op 18-02-2005 @ 12:43 :
Dat is niet helemaal waar. A2 is wat A1 ook heeft, met nog onderwerpen daarnaast, die voor het snappen van de A1 stof niet of weinig invloed hebben.
Maar over 't algemeen denk ik toch dat A2'ers beter zijn in wiskunde (in de zin van betere cijfers halen). Want (bijna) iedereen die superslecht is in Wiskunde kiest A1, waardoor 't gemiddelde van een A1 klas omlaag gaat.

Vogelvrij 19-02-2005 11:01

Citaat:

RD schreef op 12-02-2005 @ 20:03 :
het is idd een verplicht examenvak, maar A1 is haast wiskunde voor zwakbegaafden (:p), je hoeft je dan ook weinig zorgen te maken
Wat een onzin...

Het is inderdaad verplicht en eigenlijk vind ik dat best stom. Ik bedoel, ik doe niet voor niets Cultuur en Maatschappij, ik snap niets van getallen en dan moet ik nog wiskunde gaan doen(n) Echt zinloos, maar ja:o

Ik vind het wél hartstikke moeilijk, maar ben heus niet dom of zo:o

Drez 19-02-2005 13:16

Ja het moet maar het is echt goed te doen.
Ik stond altijd een 4 op wiskunde als ik geluk had en op dat examen haalde ik een 8 :cool: .

Sylph 19-02-2005 14:03

Tja, voor vele sociale wetenschappen heb je wiskunde (statistiek) nodig, en dat is precies wat er bij A1 gegeven wordt. Ik wil waarschijnlijk sociologie doen, maar daar heb ik helaas toch wiskunde voor nodig.

Kazet Nagorra 19-02-2005 14:15

Citaat:

Krummeltje schreef op 16-02-2005 @ 12:57 :
Wil je het dan eens uitleggen? :)
Prima. Voor het (redelijk) kunnen spreken van een taal is nauwelijks talent vereist. Voor het beheersen van natuurwetenschappen wel.

Krummeltje 19-02-2005 14:24

Citaat:

Mephostophilis schreef op 19-02-2005 @ 15:15 :
Prima. Voor het (redelijk) kunnen spreken van een taal is nauwelijks talent vereist. Voor het beheersen van natuurwetenschappen wel.
Die discussie ga ik niet nog een keer voeren.

Sylph 19-02-2005 14:31

Ik snap de redenatie van Mephostophilis niet echt: dit is toch appels met peren vergelijken? Ik vind niet dat het aanleren van de eigen taal (dmv ouders e.d) te vergelijken is met het aanleren van een vreemde taal. Nu snap ik waarom je "flutalfastudies" zo vervelend vindt, Mephostophilis, je snapt er zelf geen moer van. :)

Bernero 19-02-2005 17:26

Citaat:

Sylph schreef op 19-02-2005 @ 15:31 :
Ik snap de redenatie van Mephostophilis niet echt: dit is toch appels met peren vergelijken? Ik vind niet dat het aanleren van de eigen taal (dmv ouders e.d) te vergelijken is met het aanleren van een vreemde taal. Nu snap ik waarom je "flutalfastudies" zo vervelend vindt, Mephostophilis, je snapt er zelf geen moer van. :)
Dat begin ik ook te denken ja :) Voor het leren van talen heb je zeker wel talent nodig. Verklaar anders maar eens waarom de meeste mensen Frans 1 moeten herkansen :o Om een taal perfect te leren moet je wel inzicht hebben. Het gebruik van verschillende verleden tijden of de aanvoegende wijs is daar een voorbeeld van. En er zijn ook genoeg talen die op een andere manier moeilijk zijn, zoals Chinees en Vietnamees.

Daar komt nog bij dat de meeste CM mensen bij mij op school een onvoldoende staan voor Frans 2.

Lotte 19-02-2005 17:35

Citaat:

Bernero schreef op 14-02-2005 @ 20:06 :
Hetzelfde kan ik over talen zeggen maar als ik dat zou doen zouden mijn b-vrienden dat niet waarderen (zij staan bijv. voor frans een 2, ik voor wiskunde een 3).

Lotte 19-02-2005 17:38

Citaat:

Mephostophilis schreef op 19-02-2005 @ 15:15 :
Dan ken jij geen vmbo-mensen, de meeste van hen kunnen niet eens behoorlijk nederlands praten (ze kennen bijv. vaak geen uitdrukkingen en iets moeilijkere woorden buiten de spreek-taal kan er vaak ook niet af). Daar komt bij dat de meeste b-mensen, zoals ik al zei, een 2 voor hun talen staan. En die zijn echt niet dom.

-(L)- 19-02-2005 19:27

Citaat:

Vogelvrij schreef op 19-02-2005 @ 12:01 :
Wat een onzin...

Het is inderdaad verplicht en eigenlijk vind ik dat best stom. Ik bedoel, ik doe niet voor niets Cultuur en Maatschappij, ik snap niets van getallen en dan moet ik nog wiskunde gaan doen(n) Echt zinloos, maar ja:o

Ik vind het wél hartstikke moeilijk, maar ben heus niet dom of zo:o

Wat vind je dan van NT'ers die slecht zijn in talen en toch alle talen moeten doen (op VWO)? Die wordt het niet eens makkelijker gemaakt. Bij wiskunde is dat wel, dat is in niveaus verdeeld.

Luna 19-02-2005 19:55

ja, en ik haaaaaat wiskunde. Maar moet er examen in doen, wil ik mn vwo halen. (n)

Sylph 19-02-2005 21:32

Citaat:

Bernero schreef op 19-02-2005 @ 18:26 :
Dat begin ik ook te denken ja :) Voor het leren van talen heb je zeker wel talent nodig. Verklaar anders maar eens waarom de meeste mensen Frans 1 moeten herkansen :o Om een taal perfect te leren moet je wel inzicht hebben. Het gebruik van verschillende verleden tijden of de aanvoegende wijs is daar een voorbeeld van. En er zijn ook genoeg talen die op een andere manier moeilijk zijn, zoals Chinees en Vietnamees.

Daar komt nog bij dat de meeste CM mensen bij mij op school een onvoldoende staan voor Frans 2.

ik sta ook een onvoldoende voor frans12 :bloos: maar dat komt meer omdat ik frans een oervervelende taal vind. :o

Vogelvrij 20-02-2005 09:25

Citaat:

Happyyy schreef op 19-02-2005 @ 20:27 :
Wat vind je dan van NT'ers die slecht zijn in talen en toch alle talen moeten doen (op VWO)? Die wordt het niet eens makkelijker gemaakt. Bij wiskunde is dat wel, dat is in niveaus verdeeld.
Je hebt toch Duits1 en Frans1? En daar hoef je geen centraal examen in te doen, dus dat is sowieso op zich al gemakkelijker. Of nee, niet gemakkelijk, maar dat zouden ze bij wiskunde toch ook kunnen doen? Dat wiskundea1 ook al na de vierde ophoudt?
Het is inderdaad wel een beetje hetzelfde, maar ik denk dat het toch wel handig is als je een beetje kennis van Frans en Duits hebt, en daarom heb je dan Frans en Duits1. Dan is het toch in niveaus onderverdeeld, omdat je ook nog Frans en Duits2 hebt, toch?

Ik voor mijzelf zie trouwens niet veel nut in het kennen van wiskunde, maar dat zal wel aan mij liggen:p

-(L)- 20-02-2005 12:52

Citaat:

Vogelvrij schreef op 20-02-2005 @ 10:25 :
Je hebt toch Duits1 en Frans1? En daar hoef je geen centraal examen in te doen, dus dat is sowieso op zich al gemakkelijker. Of nee, niet gemakkelijk, maar dat zouden ze bij wiskunde toch ook kunnen doen? Dat wiskundea1 ook al na de vierde ophoudt?
Het is inderdaad wel een beetje hetzelfde, maar ik denk dat het toch wel handig is als je een beetje kennis van Frans en Duits hebt, en daarom heb je dan Frans en Duits1. Dan is het toch in niveaus onderverdeeld, omdat je ook nog Frans en Duits2 hebt, toch?

Ik voor mijzelf zie trouwens niet veel nut in het kennen van wiskunde, maar dat zal wel aan mij liggen:p

Ik neem aan dat je 't over VWO hebt, maar waarom zou wiskunde A1 daar al na de 4e moeten ophouden? Bij ons op school krijg je Du1 en Fa1 ook tot in de 5e (of 6e, weet ik niet zeker) als je VWO doet. Waarom zouden CM'ers er dan op bevoordeeld moeten worden met dat hun 'moeilijke vak' al in de 4e stopt?
Je zegt dat het handig is kennis van Duits en Frans te hebben, maar wat heeft iemand daar nou aan die iets in de techniek wil gaan doen?
Net doordat ik slecht ben in talen zit ik nu op HAVO (deed eerst VWO), omdat ik op VWO de talen niet aankon. Dat is toch zonde als ik iets met vakken als WI en NA wil gaan doen die ik net zo goed op VWO had aangekund? Dat is 't zelfde als je als C&M'er wiskunde niet aankan op VWO, zoiemand moet dan ook maar naar HAVO. Verder heb je nog 't geluk als je slecht bent in WiA1, dat 't maar 1 vak is, als je slecht bent in de talen (FA & DU), dan zijn 't nog meer vakken waar je onvoldoende voor staat/kan staan.

Sorry, maar ik vind dat C&M'ers gewoon bevoordeeld worden op bepaalde gebieden, maar goed dat is mijn mening...

En tenslotte zie ik mijn geval het nut niet in van 't kennen van DU en FA, maar dat zal dan ook wel aan mij liggen :p

Bernero 20-02-2005 15:29

Citaat:

Happyyy schreef op 20-02-2005 @ 13:52 :
Ik neem aan dat je 't over VWO hebt, maar waarom zou wiskunde A1 daar al na de 4e moeten ophouden? Bij ons op school krijg je Du1 en Fa1 ook tot in de 5e (of 6e, weet ik niet zeker) als je VWO doet. Waarom zouden CM'ers er dan op bevoordeeld moeten worden met dat hun 'moeilijke vak' al in de 4e stopt?
Je zegt dat het handig is kennis van Duits en Frans te hebben, maar wat heeft iemand daar nou aan die iets in de techniek wil gaan doen?
Net doordat ik slecht ben in talen zit ik nu op HAVO (deed eerst VWO), omdat ik op VWO de talen niet aankon. Dat is toch zonde als ik iets met vakken als WI en NA wil gaan doen die ik net zo goed op VWO had aangekund? Dat is 't zelfde als je als C&M'er wiskunde niet aankan op VWO, zoiemand moet dan ook maar naar HAVO. Verder heb je nog 't geluk als je slecht bent in WiA1, dat 't maar 1 vak is, als je slecht bent in de talen (FA & DU), dan zijn 't nog meer vakken waar je onvoldoende voor staat/kan staan.

Sorry, maar ik vind dat C&M'ers gewoon bevoordeeld worden op bepaalde gebieden, maar goed dat is mijn mening...

En tenslotte zie ik mijn geval het nut niet in van 't kennen van DU en FA, maar dat zal dan ook wel aan mij liggen :p

Kennis van talen is vooral van belang met betrekking tot communicatieve vaardigheden. Je kunt je echt niet overal verstaanbaar maken met alleen Engels, hoe veel mensen dat ook mogen denken. Daarom zitten Frans 1 en Duits 1 ook in het gemeenschappelijk deel, iedereen moet daar wel iets van weten. Ik ben zelfs van mening dat het opsplitsen van die talen zinloos is, want met alleen lezen kom niet ver. Volgens mij is dat in de nieuwe tweede fase ook zo, dat je één gehele mvt moet kiezen, maar goed dat is een ander verhaal.

Zo zit het ook een beetje met wiskunde, ook al is dat moeilijk in te zien. De statistische wiskunde die je vooral krijgt bij wiskunde A1 is erg algemeen en kan zeer handig zijn in het leven, maar ook bij je beroep. Als je bijvoorbeeld geschiedenis gaat studeren dan kan ik best wel inzien dat je eens wat statistieken over de jaren heen moet gaan onderzoeken en daar komt wiskunde aan te pas. Maar volgens mij is het vooral omdat wiskunde en getallen onmisbaar zijn in onze maatschappij dat de overheid wil dat iedereen daar wat inzicht in krijgt.

Ik begin nu te snappen dat mensen dit moeilijk zullen vinden, maar het gaat per slot van rekening over het VWO. Die 6 jaar horen nu eenmaal geen stoelendans op klompen te zijn :) (ik ben zelfs van mening dat het niveau nog hoger kan, maar das iets anders :rolleyes: ).

Kazet Nagorra 20-02-2005 15:31

Citaat:

Sylph schreef op 19-02-2005 @ 15:31 :
Ik heb tweetalig vwo gedaan en had een 8 voor al mijn buitenlandse talen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.