![]() |
Luctor et emergo
Luctor et emergo
Rennend door de ochtend duurt de dag nooit lang genoeg Wakker worden kostte tijd, doch is het thans nog vroeg Nergens waar ik niet ben, Wind, beweeg me als een veer De morgen op z´n einde waai ik in het zware weer Middag brengt me vreemde vlagen van verstand en van geluk Vrezend mijn spoor maar plaveiend mijn weg ga ik links (of rechtdoor) Als leidraad één zekerheid, dood, en steeds is mijn klaagzang te horen, maar zonder gehoor De schemer, gekomen als bode der nacht beeindigt mijn middag, verduistert, en wacht het pad te verdwijnen, ik worstel en kom naar boven waar tijd is en leven alom reacties zijn zeer welkom, kritiek nog meer |
Jammer dat het ritme een beetje kapot gaat in de tweede strofe, maar verder heb ik er niet echt iets op aan te merken. Leest voor de rest prettig, simpel taalgebruik zonder dat het gedicht zelf te cliche wordt, daar hou ik van (y) .
|
Vooral de eerste strofe loopt heerlijk vloeiend. Daarna wordt het ritme veel en veel minder, hoewel het in de derde strofe weer iets beter wordt.
Vrezend mijn spoor maar plaveiend mijn weg hapert bijvoorbeeld nogal. Verder vind ik de AABB rijm in de eerste en derde strofe erg knap, want het komt heel natuurlijk over. :) Dit mis ik ook in de tweede strofe. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15. |