![]() |
[unix]FreeBSD of DragonflyBSD
welke? dragonflybsd klinkt sexier iig :-)
|
Gewoon linux lijkt me ietsie pietsie beter :)
|
ben benieuwd wat enlightment zegt :p
|
Voor een server? FreeBSD of OpenBSD!
|
t is niet voor 'n server :)
je kunt een 'BSD systeem natuurlijk net zo goed gebruiken voor desktop als linux, want van de kernel merkt de gebruiker natuurlijk niets :) |
Citaat:
Ik denk dan ook niet dat je verschil zal merken. Naar ik me meen te herinneren was DragonFly er vooral op gebaseerd dat FreeBSD in de ogen van de DragonFly-mensen niet voldoende deden aan optimalisatie voor bakken met een groot aantal processoren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
vanwaar de verbazing?
de kernel regelt een hoop zooi met hardware en is harstike belangrijk, maar qua UI is 'm niet zo essentieel - of ik nu op darwin of linux of *BSD met bash werk maakt weinig verschil. Ik kan net zo goed GNOME op BSD draaien als op linux. Maargoed, k heb dus al DFBSD gedownload, en morgen ga k 'm branden, dus dan zal ik m'n resultaten posten. |
Met DragonFly heb ik geen ervaring, met FreeBSD wel. :)
Ik zelf draai FreeBSD op al mijn servers en als desktop OS en ben er erg enthousiast over. BSD als desktop is wel iets 'lastiger' dan met Linux. Dit vanwege het feit dat veel proprietary software alleen voor Linux uitkomt en niet voor BSD. Voorbeeld hiervan is de Flash plugin. Nu heeft FreeBSD wel Linux binary emulatie (ja emulatie; WINE is ook een emulator, wie dat onkent krijgt een discussie met mij :p). Maar het gevolg van deze emulatie is dat Flash niet lekker werkt, en dingen als Java zit je ook weer mee, Java is ook proprietary; je bent aan Sun overgeleverd of zij het nodig achten of BSD ook een Java JVM krijgt. Alles wat OSI-Open Source is, draait eigenlijk prima op BSD, aangezien je het native voor BSD kunt compileren. Mocht je Nederlandse FreeBSD tutorials willen, vind je die op mn website: http://www.fluffles.net/tutorials#freebsd (let er wel op dat sommige tuts een beetje verouderd zijn; als ik binnenkort tijd heb zal ik ze updaten). |
Citaat:
|
Citaat:
Je neemt geen distro voor de bijgeleverde packages, die veeg je er uiteindelijk toch allemaal vanaf! |
Citaat:
Daarom doe ik dat ook niet :) Het punt was dat iedereen hard roept 'server OS' en dat dit net zo hard bogus is - dit is immers afhankelijk van de deamons die draaien :) Je kunt *BSD net zo goed gebruiken voor 'n desktop als linux (met uitzondering van de propietaire software, idd) Citaat:
Persoonlijk vind k de packages (en vooral het package-systeem) best belangrijk. Het is de meest effectieve manier om een systeem te updaten. Of jij moet onder de indruk zijn van x.org 4 uur lang compileren, dat kan ook. IIg, m'n vader zit op de enige pc die cd's kan branden stomme spelletjes te spelen, zodra k 'm eraf heb gewerkt laat k het horen :) |
Citaat:
|
ok, ik geloof je zo :)
mijn reden om dit te up-en: wat heb je eigenlijk nodig om x11 (en zo mogelijk gnome) te draaien op 'n *BSD systeem? Ik heb de source hier al staan, maar is er nog iets anders nodig? |
1. portscollectie installeren
2. CVSUP installeren 3. portupgrade installeren cd /usr/ports/x11/xorg make install clean cd /usr/ports/x11/kde make install clean dan je XF86Config file aanmaken dan startx :) Check:
|
jep, heb ook de x.org source hier staan :)
daarbij is x.org support voor m'n videokaart beter :) ik probeer het, btw: dfbsd == gaaf :) ow ja, k heb ook tegelijk ff gentoo gedownload, en heb maar 1 reactie: wowsers :) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54. |