Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Een schreeuw van (liefdes)pijn (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1103553)

Lalala1111 14-02-2005 18:44

Een schreeuw van (liefdes)pijn

Terwijl de tonen olijk tonen
dans ik een eenzaam klinkend lied
Dat iedereen gelukkige maakte
maar mij in 't midden van alles liet.

Voor hen begon de lente
zij lachten en dronken dure wijn
ze kustten neppe rozen van fluweel
en vergaten hun menselijk gemis...

Zij vergaten dat de sloot
- waarop ze zich bevonden-
nog niet volledig bevroren was
dat als het ijs onder hen verdween,

een reddingsvest geen hulp meer bood.

Diary of Dreams 14-02-2005 20:47

Mooi !
'ze kustten neppe rozen van fluweel' vind ik echt heel mooi en sprekend.
Het loopt soms niet helemaal perfect en de rijm klinkt af en toe wat te geforceerd en 'simpel' (ofzoiets :S) maar ik vind hem goed.
Maar er moet wel een punt na de 2e regel (1e strofe) en een komma na de eerste regel van de 2e strofe zou ook wat beter staan, maar dat boeit niet zo heel veel. Laatste strofe vind ik ook echt mooi, al vind ik de extra regel ertussen wel jammer maar zonder staat ook niet zo.
Maar echt super mooi (voor iemand van 13)!!

Reem 15-02-2005 12:35

Voor hen begon de lente toch?

Verder vind ik dat je een mooi beeld schept, je verwoordt het weer mooi, maar ik blijf struikelen over het ritme en de rijm komt ook niet altijd goed over, vind ik. Dat vind ik toch altijd heel jammer aan jouw gedichten.

Lalala1111 15-02-2005 17:18

Oke, dank voor reactie.

Nu is mijn vraag: waar struikel je dan precies, waar komt de rijm niet goed over en misschien het belangrijkst; wat kan ik daar aan doen?

Reem 15-02-2005 18:08

Hmm.. ik zal er vast wat uitlichten dat imo niet zo goed loopt.

maar mij in 't midden van alles liet.
het dikgedrukte zou ik gewoon helemaal weglaten, want dan past de zin qua ritme veel beter bij de vorige drie zinnen, omdat de lengte dan ongeveer net zo lang is.

ze kustten neppe rozen van fluweel
loopt ook niet lekker. En het dikgedrukte hier vind ik sowieso wat overbodig, omdat rozen van fluweel in de meeste gevallen al nep zijn, nietwaar? Misschien is het mooier om dit dan ook gewoon weg te laten, waarmee het ritme meteen verbeterd wordt.

Verder moet je er denk ik vooral zelf goed naar gaan kijken, en niet pas als je gedicht af is, maar tijdens het dichten zelf. Als je een gedicht immers voltooid hebt en je leest het voor jezelf, dan lees je het op een bepaalde (wellicht geforceerde) manier zodat het voor jouzelf vloeiend is, maar dit komt lang niet altijd zo over op andere mensen. Je moet dus tijdens het dichten de woorden kiezen die bij het ritme horen, omdat je ze dan uitspreekt op de natuurlijke manier die erbij hoort.
Ik weet dat ik dit vaker benadruk bij jouw gedichten en geloof me, dat doe ik omdat ik hier zelf ook altijd moeite mee heb. Ik denk dat je gedichten veel beter zijn als je hier zelf ook op zou letten. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.