![]() |
[Databases]Datums
Hoe slaan jullie datums op in een database?
Als getal of als YYYY-MM-DD HH:II:SS. Wat werkt het makkelijkste met het bereken? |
timestamp werkt geloof ik het handigste/snelste om mee te rekenen. een timestamp min een timestamp levert namelijk het verschil in timestamp-vorm op, die omgezet kwan worden in een datum. met data gaat dat ietwat complexer, al is dat volgensmij voor de programmeur niet zo heel erg zichtbaar. het is overzichtelijker voor jezelf als je data gebruikt, maar zelf gebruik ik het liefst timestamps.
|
timestamp ja, en dan met date() (als je met php werkt) eruit halen. Ik zat eerst ook moeilijk te doen met als string opslaan enzo, maar timestamp is echt ideaal :)
|
Ah, maar timestamp != timestamp. Heb je het over het TIMESTAMP type uit MySQL, of heb je het over het Unix timestamp zoals gebruikt in date() en mktime()?
Ik gebruik meestal MySQL DATE of DATETIME of TIMESTAMP. |
lol @ timestamp != timestamp :cool:
maar ja ik bedoel dus mktime(), unix timestamp dus |
Citaat:
het oplslaan als een unix timestamp is neem ik aan ongunstiger in select query's (SELECT MONTH(`veld`) FROM fewafe) |
Citaat:
|
$sql = "INSERT INTO tabel (`tijd`) VALUES ('".date()."'); (y)
Die SQL TIMESTAMP moet ik even achter de info van aan, maar dat lijkt me makkelijker om querymatig berekeningen mee uit te voeren. Sorteren werkt op beide formate wel lekker lijkt me (allebei de stampjes dus) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04. |