Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   ''Ik ben ook maar een mens!'' (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1105072)

deringmeester 16-02-2005 09:31

''Ik ben ook maar een mens!''

deze opmerking kent volgens mij iedereen wel.
Maar ik vraag me af wat mensen ermee bedoelen. ''... maar een mens'' is er dan nog iets wat daar boven staat?? en waarom zou je je eigen ''bestaan'' gebruiken om gemaakte fouten goed te praten?

Ninnoc 16-02-2005 09:40

om aan te geven dat je niet perfect bent?
geen mens is perfect, elk mens maakt fouten -> ik ben ook maar een mens. je praat je fouten niet goed maar geeft aan dat fouten natuurlijk zijn en nou eenmaal gebeuren

devilious 16-02-2005 09:40

Citaat:

deringmeester schreef op 16-02-2005 @ 09:31 :
deze opmerking kent volgens mij iedereen wel.
Maar ik vraag me af wat mensen ermee bedoelen. ''... maar een mens'' is er dan nog iets wat daar boven staat?? en waarom zou je je eigen ''bestaan'' gebruiken om gemaakte fouten goed te praten?

toch makkelijk? Maar het komt er op neer dat iedereen fouten maakt, een mens zijn beoordeling kan nooit foutloos zijn. Dus een fout kan je af en toe maken.
En het is voor myn gevoel meer een uitdrukking die je uit wanneer je super gefrustreerd/geirriteerd bent, ikzelf gebruik het niet echt.

deringmeester 16-02-2005 10:02

ik vind het gewoon een belachelijk slecht exqus! niemand verwacht toch dat je perfect bent.

ik zelf gebruik hem ook niet.

Nona 16-02-2005 10:15

Citaat:

deringmeester schreef op 16-02-2005 @ 10:02 :
ik vind het gewoon een belachelijk slecht exqus! niemand verwacht toch dat je perfect bent.

ik zelf gebruik hem ook niet.

Niemand verwacht serieus dat je perfect bent, maar mensen zijn geneigd fouten van anderen aan de persoon zelf toe te schrijven terwijl ze fouten van zichzelf veel sneller aan de situatie toeschrijven. Aan de hand van deze opmerking kun je een ander simpelweg laten weten dat je zelf ook in een situatie zit die je tegenwerkt en dat je ook niet alle wereldproblemen kunt oplossen. Dat willen anderen nog weleens vergeten. :)

deringmeester 16-02-2005 10:22

Citaat:

Kruimel schreef op 16-02-2005 @ 10:15 :
Niemand verwacht serieus dat je perfect bent, maar mensen zijn geneigd fouten van anderen aan de persoon zelf toe te schrijven terwijl ze fouten van zichzelf veel sneller aan de situatie toeschrijven. Aan de hand van deze opmerking kun je een ander simpelweg laten weten dat je zelf ook in een situatie zit die je tegenwerkt en dat je ook niet alle wereldproblemen kunt oplossen. Dat willen anderen nog weleens vergeten. :)
ik denk niet dat je fouten kunt afschuiven op de situatie. De situatie kan niet de reden zijn van een fout. het kan je misschien beinvloeden maar verder bepaal je zelf wat je doen. En het is ook niet dat ik niet begrijp waarom mensen het zeggen maar ik vind het een vreemde opmerking.
de wereld is niet meer te redden, zelfs niet door mij *door (mislukte) super-held pose*

Nona 16-02-2005 10:29

Citaat:

deringmeester schreef op 16-02-2005 @ 10:22 :
ik denk niet dat je fouten kunt afschuiven op de situatie. De situatie kan niet de reden zijn van een fout. het kan je misschien beinvloeden maar verder bepaal je zelf wat je doen. En het is ook niet dat ik niet begrijp waarom mensen het zeggen maar ik vind het een vreemde opmerking.
de wereld is niet meer te redden, zelfs niet door mij *door (mislukte) super-held pose*

Natuurlijk kun je fouten die je zelf maakt niet afschuiven op de situatie. Maar stel je bent te laat omdat de bus niet komt opdagen. Dan is dat in principe niet JOUW fout, want jij bent niet schuldig aan de afwezigheid van een bus. Maar mensen kijken je wel erop aan. Wat kun je dan dan die mensen erop wijzen dat je ook maar menselijk bent en geen HarryPotterVerschijnseltruukje kunt doen?

Gothic 16-02-2005 14:01

Ik zou zo'n opmerking maken als er teveel van mij verwacht wordt waaraan ik niet kan voldoen.

nare man 16-02-2005 14:47

Simpel. Feilbaarheid is inherent aan de mens, dus die opmerking dient gewoon om de eigen feilbaarheid te benadrukken. Vooral als excuus als je iets fout hebt gedaan.

Sylph 16-02-2005 14:48

De mens is gebrekkig geschapen. :)

leucomelas 16-02-2005 14:57

omdat je dan niet een of andere superheld bent met bovennatuurlijke krachten en je kan ook niet echt alles...
ikzelf gebruik de uitdrukking nooit, vind het ok maar stom, dat zie je toch zo..

dolphin 16-02-2005 15:14

Ik denk dat ik wel weet waar het vandaan komt,
ik ben namelijk gelovig en vanuit vroeger werd deze opmerking op deze manier gebruikt:

God maakt geen fouten, god staat voor "zonder zonde"
De mens daar en tegen wel, mensen kunnen fouten maken.
Daarom kun je dan zeggen ik ben maar een mens en mensen kunnen fouten maken(en dus geen God die zonder fouten is)

devilious 16-02-2005 18:46

Citaat:

Kruimel schreef op 16-02-2005 @ 10:29 :
Natuurlijk kun je fouten die je zelf maakt niet afschuiven op de situatie. Maar stel je bent te laat omdat de bus niet komt opdagen. Dan is dat in principe niet JOUW fout, want jij bent niet schuldig aan de afwezigheid van een bus. Maar mensen kijken je wel erop aan. Wat kun je dan dan die mensen erop wijzen dat je ook maar menselijk bent en geen HarryPotterVerschijnseltruukje kunt doen?
je vergeet hierbij de interne locus of control en het tegenovergestelde externe locus of control incl self defeating , hoort in je theorieboek te staan:p

Balance 16-02-2005 18:51

Citaat:

Maar ik vraag me af wat mensen ermee bedoelen. ''... maar een mens'' is er dan nog iets wat daar boven staat??
een robot staat er in zekere zin boven omdat ie nooit fouten maakt.

Oftewel: ik ben geen robot, maar een mens. en mensen maken fouten.

dolphin 16-02-2005 19:36

Citaat:

Maar ik vraag me af wat mensen ermee bedoelen. ''... maar een mens'' is er dan nog iets wat daar boven staat??
Citaat:

dolphin schreef op 16-02-2005 @ 15:14 :
Ik denk dat ik wel weet waar het vandaan komt,
ik ben namelijk gelovig en vanuit vroeger werd deze opmerking op deze manier gebruikt:

God maakt geen fouten, god staat voor "zonder zonde"
De mens daar en tegen wel, mensen kunnen fouten maken.
Daarom kun je dan zeggen ik ben maar een mens en mensen kunnen fouten maken(en dus geen God die zonder fouten is)

Nona 16-02-2005 23:00

Citaat:

devilious schreef op 16-02-2005 @ 18:46 :
je vergeet hierbij de interne locus of control en het tegenovergestelde externe locus of control incl self defeating , hoort in je theorieboek te staan:p
Weet ik van, maar er is een verschil tussen geloven dat je je eigen leven zo'n beetje in de hand hebt en alles wat er in je omgeving gebeurt aan jezelf wijten. Natuurlijk heb je zelf controle op wat je doet, maar alles heeft consequenties en je moet mensen soms teleurstellen. Vaak om vervelendere consequenties te voorkomen. Op dat moment kun je niet iedereen tevreden stellen stellen, dan ben je ook maar een mens.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.