![]() |
Gemiddelde examen
Voor een studie waarbij een numerus fixus geldt, bijv. Geneeskunde, wordt er aan de hand van het gemiddelde van je examencijfers bepaald in welke categorie je zit.
Nu vraag ik me af HOE ze deze gemiddelde berekenen. Telt het eerste decimaal wel of niet mee (berekenen ze het gemiddelde met het afgerond cijfer of niet). Ik kan dit nu niet zo snel op internet vinden. Kan degene die dit weet de bron erbij vermelden. |
De bron..? De universiteiten? De IB-groep? :rolleyes:
Op de site van de VU wordt bijv. verteld dat het cijfer van geneeskunde gebaseerd wordt op de verschillende eindgemiddelden van het algemene deel, profieldeel en het hoogste keuzevak. Er zijn verschillende categorieen, die bepalen hoeveel kans he hebt: - 8 of hoger: sowieso door - 7,5 - 8: een na hoogste groep; minder kans - 7 - 7.5: 2-na hoogste groep Enzovoorts.. Voor de exacte percentages die bij de verschillende groepen kijken zal je iets meer je best moeten doen op internet.. |
Citaat:
Op je diploma komen ALLEEN afgeronde cijfers te staan. Dus een cijferlijst kan er als volgt uitzien: Natuurkunde: 7 Wiskunde: 6 Biologie: 7 Scheikunde: 8 Maar als je de cijfers niet afrondt, zijn de cijfers als volgt: Natuurkunde: 7,2 Wiskunde: 6,3 Biologie: 6,5 Scheikunde: 8,1 Met welke cijfers wordt je gemiddelde berekent? Dit kan ik niet op de ib-groep vinden :bloos: |
Dat wil nog wel eens per opleiding, per opleidingsinstituut, per jaar veranderen. Vraag het bij de desbetreffende opleiding / uni.
|
ik dacht dat het gebruikelijk was de afgeronde cijfers te gebuiken
vertelde mijn decaan ooit eens, schrok me rot :p maar het is allemaal goed gekomen ;) |
Mijn decaan vertelde dat het wordt gebaseerd op afgeronde cijfers, dus dat hoop ik dan maar.
|
Ik dénk ook dat het met de afgeronde cijfers is, maar ik kan het ook even niet vinden.
Je moet ook je cijferlijst insturen, ik weet niet of daar bij iedereen ook het niet-afgeronde cijfer staat aangegeven? Bij mij wel in ieder geval... Dus hier heb je eigenlijk niets aan ;) Maar ik zou het maar vreemd vinden als ze het met de niet-afgeronde cijfers zouden doen. |
Citaat:
|
Ik denk dat het ook gebeurt met de afgeronde cijfers, maar ik kan hiervoor geen bron vinden.
Overigens staan er op mijn cijferlijst ook de niet afgeronde cijfers; op de diploma staan uiteraard allen de afgeronde cijfers. |
Er worden inderdaad afgeronde cijfers gebruikt. Niet AL je cijfers tellen mee; het gemiddelde gaat over de cijfers van je algemene vakken (ne, en, etc.), de profielvakken en als ik het goed heb het hoogste cijfer van je vrije vakken.
edit: ff gecheckt op IB-groep en dat laatste is correct. http://www.ib-groep.nl/administratie...003099&sID=879 En zowel op de site van de RUG als UU staat dat het om afgeronde cijfers gaat, voor het geval je nog ff wil checken :) http://www.rug.nl/studiekiezers/stud...ctie/toelating (header: examencijfers) |
Ik doe het profiel E&M en wil volgend jaar een studie met loting gaan doen. Dit zijn dan mijn vakken:
Gemeenschappelijk: Nederlands Engels Frans Duits GS Gemeenschappelijk?? Profieldeel: Wiskunde Economie Aardrijkskunde Geschiedenis Vrije Deel: Management & Organisatie Klopt dit dan, en tellen letterkunde en gsgemeenschappelijk als apart vak mee? Alvast bedankt :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
afgeronde cijfers.
zo staan ze ook op je eindlijst. helaas maar waar |
als je slim bent, dan reken je het allebei uit
dus met en zonder afronding :) |
Citaat:
|