Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   [WERKSTUK]Zelfmoord/Suicide (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1106227)

Cyclops 17-02-2005 13:16

[WERKSTUK]Zelfmoord/Suicide

Dames en Heren ik heb jullie hulp nodig. Ik moet een werkstuk maken over zelfmoord.
Kunnen jullie zeggen wat jullie belangrijk vinden in dit werkstuk(wat er in moet staan) en eventueel waar ik deze info kan halen.

Zeer dank

4ng3rf!5t 17-02-2005 13:31

- wat het inhoud
- vormen van zelfmoord
- waarom men het doet (voornaamste redenen)

en euhm.. zoek es op google onder "zelfmoord"
of check hier op scholieren.com es bij werkstukken, staat vast wel iets tussen :)

Gothic 17-02-2005 13:36

verschillende 'ziektes' naast depressie op welke vaak zelfmoord volgen

mogelijkheden om het te voorkomen, wat voor hulp er is voor die mensen

wat cijfers, hoeveel mensen er ongeveer zelfmoord plegen

vraag eens na bij riagg, misschien kunnen die je ook beetje op weg helpen

http://huiswerk.scholieren.com/werks...ord&vak=&type=

Cyclops 17-02-2005 13:37

Bedankt voor de reacties. Ik zoek eigenlijk nog iets van wat vinden de politieke partijen ervan'.

Ingetjuhh 17-02-2005 13:40

gevolgen voor nabestaanden..

rare kwast 17-02-2005 13:41

waar je heen kan als je te maken hebt met zelfmoord in je omgeving..

Gothic 17-02-2005 13:42

Ik denk dat de politieke partijen zelfmoord niet stimuleren :p...

Maar even serieus. Je kunt natuurlijk een hoofdstuk doen over euthanasie en zelfmoord, waar de grenzen liggen. Zeker nu in sommige gevallen psychische reden genoeg zijn voor euthanasie. De Christelijke partijen zijn daartegen, de wat progressievere partijen zijn voor euthanasie.

Freestyler* 17-02-2005 13:51

invloed op omgeving?
wat er achterblijft

Leonoor 17-02-2005 13:57

Wat is genoemd ga ik niet nog een opnoemen (ik vind dus ook oa dat die dingen er in moeten). Misschien is een hoofdstuk over zelfmoord bij verschillende culturen (in Nederland) en waar zelfmoord het meeste voorkomt ook interessant. Uit onderzoek komt nl naar voren dat allochtone jongeren vaker zelfmoord plegen dan autochtone jongeren (en dat terwijl dat vanuit het geloof niet echt te verklaren is). En misschien kun je bv. ergens vandaan halen of in de westerse wereld bv. meer zelfmoord gepleegd wordt dan in andere delen van de wereld.

Door via google te zoeken zul je enorm veel informatie kunnen vinden. Verder ff langs de bieb, zijn ook behoorlijk wat boeken over geschreven.

Daantje_0705 17-02-2005 14:55

Het schijnt dat artsen het vaakste zelfmoord plegen, misschien aardig om te weten.

Freestyler* 17-02-2005 15:21

Citaat:

Leonoor schreef op 17-02-2005 @ 14:57 :
En misschien kun je bv. ergens vandaan halen of in de westerse wereld bv. meer zelfmoord gepleegd wordt dan in andere delen van de wereld.

in die landen waar de druk op de kids enorm groot is
qua opleiding enzo
china/japan ergens in die hoek :p

en misschien nog iets over mensen waarbij het mislukt is
hoe ze er nu op terug kijken
spijt en dergelijke

655321 17-02-2005 15:24

Citaat:

Ingetjuhh schreef op 17-02-2005 @ 13:40 :
gevolgen voor nabestaanden..

ILUsion 17-02-2005 17:40

misschien 'symptomen' om het zo te noemen: de dingen waaraan je iemand met zelfmoordgedachten over het algemeen kunt herkennen

de gevolgen op de leefomgeving

hoe je het best iemand met zelfmoordneigingen kunt helpen (ook algemeen)

de redenen

de meest voorkomende manieren

zelfhulp voor mensen met zelfmoordneigingen ?

Verder nog een tip: probeer niet al te deprimerend over te komen met je werkstuk, maar natuurlijk ook het fenomeen niet banaliseren...

metallica 17-02-2005 18:39

ik heb aleens een werkstuk erover gemaakt
ik zal eens kijken of ik het nog heb. Ik heb daarbij ook iemand van het RIAGG geinterviewt.
Al sik het nog heb pm ik het wel

Fantôme 17-02-2005 19:10

Citaat:

Cyclops schreef op 17-02-2005 @ 14:37 :
Bedankt voor de reacties. Ik zoek eigenlijk nog iets van wat vinden de politieke partijen ervan'.
ik gok dat alle christelijke partijen het afkeuren.
het is volgens mij ook strafbaar, maar eigenlijk is dat zinloos want iemand die zm heeft gepleegd kan daar moeilijk voor worden bestraft.

metallica 18-02-2005 08:43

Ik heb het nog gevonden en het je gepm't

ILUsion 18-02-2005 16:19

Citaat:

~~Fantôme~~ schreef op 17-02-2005 @ 20:10 :
het is volgens mij ook strafbaar, maar eigenlijk is dat zinloos want iemand die zm heeft gepleegd kan daar moeilijk voor worden bestraft.

Strafbaar dacht ik ook, maar of je echt iemand die probeert zelfmoord te plegen kunt opsluiten? Nog nooit van gehoord, eigenlijk.

Gothic 18-02-2005 16:36

Citaat:

vloeken is ook strafbaar, als zelfmoord plegen al strafbaar is, wordt het gedoogd en het lijkt me onmogelijk om iemand te straffen die dood is.

Hulp bij zelfdoding is (was?) strafbaar, maar tegenwoordig wordt dat ook soms gedoogd, net als bepaalde vormen van euthanasie.

Bloedpropje 18-02-2005 16:39

Citaat:

Gothic schreef op 18-02-2005 @ 17:36 :
vloeken is ook strafbaar, als zelfmoord plegen al strafbaar is, wordt het gedoogd en het lijkt me onmogelijk om iemand te straffen die dood is.

Hulp bij zelfdoding is (was?) strafbaar, maar tegenwoordig wordt dat ook bijna altijd gedoogd, net als bepaalde vormen van euthanasie.

Is het niet strafbaar zodat je iemand die een poging tot zelfmoord doet kan verplichten onder behandeling te gaan?

Gothic 18-02-2005 16:43

Citaat:

Bloedpropje schreef op 18-02-2005 @ 17:39 :
Is het niet strafbaar zodat je iemand die een poging tot zelfmoord doet kan verplichten onder behandeling te gaan?
Het is strafbaar iemand dood te laten gaan als je die kunt redden, maar ik geloof dat daar maar 3 maanden voor staat. Hoe het precies zit rond zelfmoord en hulp bij zelfmoord weet ik niet, heb mn wet ook niet bij de hand. Misschien weet nare man of een andere rechtenstudent beter hoe dit in elkaar zit.

Mensen die een gevaar voor zichzelf zijn, worden soms wel gedwongen opgenomen, maar hoe dat geregeld is, geen idee. Misschien weet Eend daar iets over.

Lentekriebel 19-02-2005 15:47

Citaat:

Gothic schreef op 18-02-2005 @ 17:43 :
Het is strafbaar iemand dood te laten gaan als je die kunt redden, maar ik geloof dat daar maar 3 maanden voor staat. Hoe het precies zit rond zelfmoord en hulp bij zelfmoord weet ik niet, heb mn wet ook niet bij de hand. Misschien weet nare man of een andere rechtenstudent beter hoe dit in elkaar zit.

Mensen die een gevaar voor zichzelf zijn, worden soms wel gedwongen opgenomen, maar hoe dat geregeld is, geen idee. Misschien weet Eend daar iets over.

als je een direct gevaar vormt voor jezelf of voor anderen kan je gedwongen opgenomen worden met een IBS of een RM. bij een IBS word je door 2 psychiaters gezien en die beoordelen of een IBS nodig is, dan word je opgenomen en binnen 3 dagen (dacht ik) komt dan de rechten om te bepalen of de IBS bekrachtigd moet worden. als die bekrachtigd wordt blijf je 3 weken opgenomen daarna kan nog een verlenging aangevraagd worden of een RM, dan komt de rechter weer enz.

mathfreak 19-02-2005 16:57

Citaat:

het is volgens mij ook strafbaar
Zelfmoord is niet strafbaar, maar iemand daartoe aanzeten wel.

Maurice 21-02-2005 12:19

de NS verhaalt opgelopen schade door springers toch op de familie?

ontopic: verzin een leuker onderwerp.

Leonoor 21-02-2005 12:22

Citaat:

Maurice schreef op 21-02-2005 @ 13:19 :

ontopic: verzin een leuker onderwerp.

Een onderwerp is niet altijd een eigen keuze.

Maurice 21-02-2005 12:25

da's waar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.