![]() |
Hoofddoek verbod?
Charlois wil af van hoofddoek 17-02-'05
De Rotterdamse deelgemeente Charlois wil verbieden dat baliemedewerkers hoofddoekjes dragen. Dat staat in een brief die het dagelijks bestuur van de deelgemeente aan het college van burgemeester en wethouders heeft geschreven. De aanleiding voor de brief was een medewerkster die een hoofddoek wilde dragen. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij de deelgemeente. "Wat betreft het dragen van religie-georienteerde kleding door ambtenaren aan de publieksbalies (...) hebben wij het standpunt ingenomen dat we zulks niet wenselijk vinden", schrijft de deelgemeente. Waarden Charlois geeft als redenen dat de hoofddoek voor veel mensen een symbool is van onderdrukking en dat het kledingstuk niet strookt met de Nederlandse normen en waarden. Voorzitter Dick Lockhorst van de deelgemeente zegt dat hij alleen wil weten waar de grens ligt wat betreft kleding. "Wat als straks iemand komt in een burqa?" Ongewenst "We hebben tegen de medewerkster gezegd dat het wettelijk niet verboden is, maar wel ongewenst'', zegt secretaris Van de Poel van Charlois. Met de medewerkster is een regeling getroffen. "Als ze achter de balie zit, draagt ze de doek niet meer. Op andere plekken nog wel", aldus de deelgemeentesecretaris. Vorig jaar werd nog een regeling voor kledingvoorschriften afgewezen door de Tweede Kamer. © NOS 2005 Dat gepest en getreiter van Moslims moet eens afgelopen zijn. Al jarenlang lopen hier in nederland vrouwen rond met hoofddoekjes om zonder problemen. Waarom is het nu wel een probleem? |
Inderdaad, echt zeikerds jonge.
|
Ik weet het niet.
Ambtenaren moeten wel op hun werk geen religie of politieke kleur uit dragen. In hoeverre wil je dat doortrekken. |
Wat een onzin. Een verbod op het dragen van religieuze symbolen is in bepaalde omstandigheden en voor bepaalde functies best denkbaar, maar wat vaag gewauwel over dat het 'niet strookt met Nederlandse normen en waarden' slaat natuurlijk nergens op.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee jongens, we moeten christelijk-joodse traditie van Nederland verdedigen tot de laatste snik, 'van vreemde smetten vrij' (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
snappen ze niet dat ze zo de moslima's ontmoedigen te gaan werken? :)
|
Ik ben van mening dat we heel streng moeten optreden tegen de zgn "uitwassen" van de islam. Niet ambtenaren die hoofddoekjes dragen. Juist bij de islamitische geloof is erg belangrijk omdat het het moraal van die groep enigszins ondersteund.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anyway, de uitspraak van zo'n ambtenaartje dat hij gaat uitzoeken of hier strafrechtelijk tegen kan worden opgetreden is natuurlijk net zo triest als het idee zelf. Mensen vergeten vaak dat ambtenaren ook grondrechten hebben. |
Je zou het kunnen zien als een pet andere ambtenaren dragen onder het werk ook geen newyorkyankees pet
|
Ik vind dat ze groot gelijk hebben. Ik vind het nergens op lijken zo'n hoofddoek. Ik snap dat het de godsdienst is, maar ik blijf erbij dat mensen geen hoofddoek op het werk mogen dragen. Dat is naar mijn mening hetzelfde principe als een pet dragen. Ook al heeft dat niets met godsdienst te maken.
|
Citaat:
Ik zie het punt niet zo. Ik zou me niet storen aan het feit dat ik geholpen zou worden door iemand die een hoofddoek, keppel of whatever draagt........ F. |
^^^^^^ mee eens
|
Citaat:
|
Het is onzin, want uiting van je geloof moet niet verboden worden. Dan zouden die grote bling-bling-kruizen die iedereen draagt ook niet meer mogen. Of band-shirts, want dat is ook iets waar jij in gelooft.... Toch?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als hooddoekjes mag, mag pet dus ook. Maar nee de pet mag niet.
|
Citaat:
|
Met die redenatie ga je volledig voorbij aan het belang van degene die die hoofddoek wil dragen.
|
Je hebt altijd nog zoiets als kleding voorschriften
|
Citaat:
Die hoofddoek dragen die vrouwen niet omdat ze het mooi vinden maar omdat het van hun geloof moet. Een pet wordt alleen gedragen omdat men die mooi vindt. dat is iets totaal anders. |
Je hebt me overtuigd
|
:) (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dan nog is een hoofddoek niet te vergelijken bij een uniform.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09. |