![]() |
Charlois wil verbod hoofddoekjes voor baliemedewerkers
Charlois wil verbod hoofddoekjes voor baliemedewerkers
ROTTERDAM - De Rotterdamse deelgemeente Charlois wil verbieden dat baliemedewerkers hoofddoekjes dragen. Dat staat in een brief die het dagelijks bestuur van de deelgemeente aan het college van burgemeester en wethouders heeft geschreven. Aanleiding voor de stellingname was een medewerkster die een hoofddoek wilde dragen. "We hebben tegen haar gezegd dat het wettelijk niet verboden is, maar wel ongewenst", aldus secretaris J. van de Poel van Charlois. "Als ze achter de balie zit, draagt ze de doek niet meer. Op andere plekken nog wel." Overheidsgebouwen In maart vorig jaar speelde er al een discussie in de Rotterdamse gemeenteraad over religieuze uitingen in overheidsgebouwen en scholen. Leefbaar Rotterdam wilde dat verbieden, maar burgemeester en wethouders wezen dat af. Nederlandse waarden "We weten dat er toen is gediscussieerd, maar naar mijn weten is er nooit een conclusie getrokken. Wij hebben tenminste nooit een officieel standpunt van het college gekregen", aldus Van de Poel. De deelgemeente wil de hoofddoekjes verbieden omdat ze "de vereiste onafhankelijkheid en neutraliteit van de overheid in gevaar brengen". Ook vindt Charlois dat de doek voor veel mensen symbool staat voor een leefwijze, cultuur of gedachtegoed die niet strookt met de Nederlandse waarden en normen. Het gaat dan om "de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, gebaseerd op de persoonlijke vrijheid om het eigen leven geheel naar eigen inzicht in te richten". Charlois wil een verbod instellen voor baliemedewerkers, maar ook voor andere ambtenaren die "de deelgemeente naar buiten toe moeten vertegenwoordigen, zoals mensen die aanwezig zijn bij een inspraakavond". Afdoen Burgemeester Opstelten zei in Chicago, waar hij op werkbezoek is: "Ik heb van de zaak gehoord, maar weet niet precies wat er aan de hand is. Ik wil derhalve nu geen commentaar geven." Wethouder Van den Anker (Zorg en Veiligheid) pleitte er eerder deze week, in het kader van het islamdebat in de stad, voor dat "moslima's hun hoofddoekjes afdoen". Volgens Van den Anker is het dragen van een hoofddoek een teken van onderdrukking. Charlois De woordvoerder van wethouder Janssens, onder meer belast met personeelszaken binnen de gemeente, noemt de zaak een flinke storm in een glas water. "Het is een beetje gek dat Charlois ons (het college van burgemeester en wethouders) een brief stuurt hierover. De deelgemeenten staan vrij in hun beleid ten aanzien van kledingvoorschriften. Als Charlois dat wil, kan het hoofddoekjes verbieden." De zegsman benadrukt dat de gemeente Rotterdam zelf geen kledingstukken verbiedt, tenzij een ambtenaar een uniform draagt voor zijn functie. Ook zijn burka's en gezichtsbedekkende kleden verboden bij de gemeente. Wat is nou echt het probleem? :confused: |
Puik plan, maar ik hoop dat ze dat dan gelijk trekken voor alle religieuze symbolen.
|
hoofdoeken moeten zowieso worden verboden voor mvrouwen in oiverheidsdienst vind ik
op dat punt kunnen we wel wat van turkije leren :) |
ik hoop op een verbod voor chagrijnige koppen achter de Rotterdamse balies, maar Pasen en Pinksteren zullen wel op 1 dag vallen voordat dat er van komt.
|
Citaat:
|
De overheid dient neutraal te zijn en haar neutraliteit uit te stralen. Daarom moeten alle religieuze, politieke en maatschappelijke symbolen uit het publieke domein gebannen.
|
Citaat:
|
Ik herhaal even wat ik in het vorige topic heb gezegd: De reden, dat de overheid neutraliteit moet uitstralen, kan ik nog wel begrijpen. Dat de hoofddoek niet zou stroken met de Nederlandse kijk op de mensenrechten -eergister gehoord op het NOS-Journaal- is je reinste kolder. (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
yadda, niet dit weer
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is die gast nou echt dom, of doet hij zich alleen zo voor? *edit, als zo'n behoofddoekte vrouw bij de overheid of als leraar werkt, fungeert ze ook nog eens als een voorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
'De vijf zit weer in de klok' |
Ja, je kunt beter werkloos zijn he
|
Citaat:
|
Wat benepen, zeg. Ik heb een hartgrondige afkeer van religie in welke ranzige vorm dan ook, maar dan nog, hoe zou een verbanning van de uiterlijke verschijnselen van religie uit delen van het publieke leven mijn ongenoegen over het voortduren van religie kunnen verlichten? Die moslimmeisjes die geen hoofddoekjes meer zouden mogen dragen, houden immers niet op moslimmeisjes te zijn, en dus duurt religie voort. Het enige derhalve wat zo'n hoofddoekjesverbod zou kunnen bewerkstelligen, is de illusie van een religievrij, althans islamvrij, land. Het komt me wat kinderachtig, en ook niet bijzonder beschaafd, voor, om het geringe belang dat men erbij kan hebben, niet voortdurend eraan herinnerd te worden dat er nog religieuze mensen zijn, meer gewicht toe te kennen dan het, waarschijnlijk aanzienlijk grotere, belang van mensen, hun religie te belijden, o. a. door malle doekjes om het hoofd te doen. :D
Neemt uiteraard niet weg, dat het erg prettig zou zijn, als mensen dat laatste belang niet meer kenden. Maar ja, in redelijkheid niets aan te doen. :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
jij staat zeer sterk als je beweert dat bureau-ambtenaren niet vastzitten in een systeem van regeltjes en bureaucratie waar weinig ruimte overblijft voor persoonlijke invulling |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik bestrijd dat bureau-ambtenaren uberhaupt een vorm van persoonlijke vrijheid hebben om het eigen leven naar eigen inzicht in te richten. De hoofddoekdiscussie gaat over bureau-ambtenaren, of deze nou een hoofddoek dragen of niet, de baan vraagt om mensen die geen grote behoefte hebben om hun leven geheel naar eigen inzicht in te richten, omdat het ambtenarenwerk tot in minitieuze voorschriftjes is vastgelegd. De hoofddoekdraagster op de manier die vd Poel beschrijft is dus een toonbeeld van de ideale ambtenaar. |
Die uitspraak van De Poel van Charlois was ook dom. Persoonlijke vrijheid is een begrip waar je hier helemaal niet mee moet werken, want dan krijg je dit soort loze discussies. Jij vindt dat bureauambtenaren geen enkele vrijheid hebben om hun eigen leven in te richten, ik vind dat een onzinuitspraak, zo komen we nergens. Als je zo'n discussie zuiver wilt voeren moet je uitgangspunt nemen waarover geen verschil van mening meer bestaat, zoals de stelling dat ambtenaren ook aanspraak kunnen maken op grondrechten. De tegenstanders van hoofddoekjes kunnen hoog of laag springen maar die ambtenaren hebben dat recht gewoon.
Persoonlijke vrijheid of niet, dat is een kwestie van waardering (en persoonlijk vind ik de uitspraak dat bureauambtenaren helemaal geen persoonlijke vrijheid hebben en hun leven niet naar eigen inzicht in kunnen richten getuigen van weinig begrip voor en inzicht in de ambtenarij, maar daar gaat het nu niet om). Waar het om gaat is dat het dragen van een hoofddoek het belijden van godsdienst is, en het belijden van godsdienst mogen ambtenaren nu eenmaal evengoed als gewone mensen. |
Citaat:
Citaat:
|
Er zijn genoeg moslims die de islam niet zien als geheel van maatschappelijke of politieke normen, maar louter als persoonlijke levensinvulling.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb gewoon zo genoeg van ale die Islam -en moslim-bashers op dit forum dat ik er niet eens meer op inga. Zéker niet als ze zulke loze Wilders-uitspraken doen. (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met die hoofddoek kunnen meisjes veel meer deelnemen aan het openbare even dan zonder, dus als het om emancipatie gaat is beter om pragmatisch te zijn dan principieel. Mag ze geen hoofddoekje op van haar baas, dan mag ze van haar vader waarschijnlijk niet uit werken. Wat hebben we liever? Laat zo'n kind lekker de disco in met dat doekje. Het is al heel wat dat ze uit mag, dat was 25 jaar geleden nog ondenkbaar. Die hoofddoek is over twee generaties vanzelf verdwenen. Ik kan me daarentegen ook best voorstellen dat mensen het als symbool van ongelijke behandeling van mannen en vrouwen zien, en zich er daarom aan storen. Ik bedoel: zelfs de nonnetjes dragen geen sluier meer tegenwoordig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu loop je weer verbanden te trekken die geheel niet genoemd werden... |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56. |