![]() |
Battle of the Shooters - discussietopic
Inleiding:
Ja. Een topic waarin we over twee shooters gaan discussiëren. Omdat het onwaarschijnlijk is dat we een heel topic volpraten over twee shooters, zullen we er waarschijnlijk meerdere behandelen in dit topic. Bij succes zullen er misschien wel meerdere topics komen. Bij gebrek aan interesse aan zo'n topic, ach jammer dan. Het is niet de bedoeling overigens dat we offtopic gaan midden in een goedlopende discussie over de twee desbetreffende games. Bij het voeren van de discussie kun (niet verplicht) je jezelf de volgende punten afvragen.
Goed, laten we dan beginnen. Quake (Team Arena) versus Unreal (Tournament) Een leuke om mee te beginnen. Beide staan bekend als absolute toppers als je het FPS genre in het algemeen bekijkt. Grafische vernieuwers binnen het genre, snelle gameplay en een zeer dedicated community. Quake komt uit de stallen van het legendarische Id Software, Unreal uit de nu-minstens-zo-legendarische Epic Games. Persoonlijk vind ik dat Unreal het beste als ik moet kiezen tussen Quake en Unreal. Grafisch is het nét iets gelikter, de gameplay van een nét iets hoger niveau (zolang je van een niveau kunt spreken tussen de games) en ook nét iets intenser, de maps speelbaarder en over het algemeen de community (dan moet ik spreken van de Unreal Tournament 2k3 commnity, aangezien ik een zeer jong n00bje was toen ik overige games speelde, en 2k4 heb ik zelfs nog nooit gespeeld) iets vriendelijker. Dit neemt overigens niet weg dat beide games een massale impact hebben gehad op de games industrie (en dan voornamelijk op de ontwikkeling van First Person Shooters), aangezien ontelbare games op de engines van beide games lopen. Wat is jullie mening? Disclaimer: Ja, ik weet dat het appels met peren vergelijken is, maar een beetje ouwehoeren, op een (hopelijk) vrij redelijk niveau, is toch nooit verkeerd? :o |
Duidelijk UT voor mij, ik vind het team gedoe gewoon cooler dan een btje solo rond hupsen :P.
|
Ik kies ook voor Unreal Tournament. Ik heb deze game (in verschillende versies) redelijk vaak en met plezier gespeeld. Op een LAN party heb ik Quake voor het eerst geprobeerd, maar het was totaal niet mijn ding; De graphics waren slechter (Quake is gem. ouder, dat weet ik :p ). En de kleurtjes van die graphics...tja, ik vond Quake te "kleurrijk", het maakte het nog onrealistischer dan zulke shooters al zijn en aangezien mijn voorkeur toch meer ligt bij realisme vond ik dat jammer.
|
Unreal Tournament natuurlijk, ga je schamen dat je t zelfs maar durft te vragen :nono:
En deze keer, met onderbouwing! UT natuurlijk, CTF is altijd een favoriete spelmodus geweest, en ik blijf goede herinneringen hebben aan de map Facing Worlds, met dat enorme kernwapen :o UT is IMO gewoon het betere spel, zowel qua mechanics als graphics. En je kan em spelen zonder de disc, en aangezien ik te lui ben om discs te wisselen is dat een erg fijne bonus :o |
Citaat:
Ik heb het heel veel gespeeld op lan en ik vind het gewoon leuker dan Q3. De graphics zijn beter het loopt allemaal net iets vloeiender en ik vind de maps leuker. Verder zijn de bots ook van een redelijk niveau en als je een beetje wil oefenen dan is dat ook wel aangenaam. Verder is CTF gewoon een goede spelmodus en Facing Wordls is idd de bomb ^. Maar dan wel met instagib low gravity en fatboy aan :D. |
UT natuurlijk (ik speelde altijd Assault).
Niet dat ik ooit Q3 heb gespeeld. Oh ja, en dat alles kan natuurlijk niet tippen met Doom 2. Ik heb overigens ook gemapt voor UT, maar dat kost te veel tijd (de Unreal engine is 3D). Daarom gebruik ik liever de Zdoom engine (die 2D is). |
Citaat:
Maar dat is dan weer niet volledig legaal meen ik. |
Unreal Tournament natuurlijk.
Ten eerste, lekker uitgebreid vergeleken met Quake. Quake heeft mij nooit geboeid. Ik vond UT altijd sneller. Vooral als je op 200 % speed speelde. En natuurlijk de l33t moves bij UT. Dikke ownage. Als Quake III een Shock Rifle had had ik het misschien gespeeld. Maar ik dig die shit niet zo. |
Citaat:
|
Citaat:
maar okee, je hebt gelijk (y) |
Ze zuigen allebei de spetterpoep uit je oma's toilet.
|
Ut is altijd al vermakelijker geweest dan Q3
et doch speel ik zelf nog altijd het liefst sof 2 =D |
Citaat:
|
Duidelijk UT
ik kan me niet eens redenen bedenken waarom Quake in de buurt zou kunnnen komen |
Q3, bitches.
|
tja de hele sfeer van q3 zit ook in unreal (en uitgebreider)....unreal is gewoon quake in het 3 dubbel mega kwadraat...Alleen als onslaught maakt het de moeite waard..ik vind onslaught zelfs zo goed (althans..hebben we het nou over het eerste unreal of in het algemeen?) dat het zo'n beetje een complete game is binnen een game..errug uitgebreid dus.
Overigens, als we het toch over unreal 1 hebbe, vind ik dat nog steeds beter dan q3....zeker uitgebreider, strakker, meer stijl, meer sfeer, etc. (en natuurlijk die heerlijke gamesnelheid):D |
Unreal!
Ik kan mij vandaag de dag nog steeds vermaken met een spel als quake. Ik bezit de wetenschap dat Unreal ook gespeeld kan worden. |
Singleplayer nog steeds Unreal vanwege:
- de voor die tijd geweldige graphics. Met name het gebruik van colored lighting (echt kleurlicht) was een enorme verbetering ten opzichte van de lelijke palettized lighting die Quake 2 gebruikte. Ook de texturen waren veel beter (meeste texturen 256x256 of 512x512 wat voor die tijd echt enorm was). En natuurlijk de introductie van échte two-pass rendering, dus twee texturen over elkaar (beter bekend als detail textures). - de ongelooflijk mooie, sfeervolle en goed bij de levels passende muziek. Nog nooit heb ik in een spel betere muziek gehoord die zo mooi is dat hij ook om los te luisteren geweldig is. - de vijanden. Geen hersenloze apen die je bij twintig tegelijk kon neerrossen zoals in Doom (hoewel dat ook geweldig is hoor, dat missen spellen tegenwoordig, de massaliteit) maar echt 'intelligente' vijanden. Skaarj die gewond raken lopen verder van je weg en vallen vaker met hun long range attack aan, ze ontwijken je projectielen ook prima. AI is gewoon super. - de wapens. Geen clichégezeik zoals eeuwenlang in Duke Nukem/Quake enz. (altijd een standaardpistool, een standaard shotgun, een standaard ratelgun en een raketwerper) maar originele wapens zoals de Stinger, de biorifle die kon opladen, de Razorjack die je om hoeken kon sturen en een sniper die heel relaxed kon inzoomen. En natuurlijk de meest goddelijke creatie, die de Unreal-spellen altijd gekenmerkt heeft: http://vcpd.vicecityunleashed.com/im...k%20cannon.PNG Domme nerds (voornamelijk NVidia-fanboys) die nog steeds denken dat Q3 zo'n geweldig spel is: sterf! Q3 had klotemuziek, het lijkt meer op geruis alsof je boxen kapot zijn dan op muziek. De levels zijn allemaal zonder uirzondering vervelend rood-bruinig, ze hebben geen lekkere flow en bovendien zijn ze allemaal veel te klein. De skins en models zijn nerdy en lelijk (wtf, een oog op poten en een mislukte bio terror clown). Kortom echt een nerdspel. |
Quake heeft voor mij altijd iets puurs over zich dat UT nooit gehad heeft. Daarom heb ik het meer op Quake, maar to each his own...
edit: En de herinneringen die ik aan Q2 heb... Dat ik 's nachts stiekem als kotertje zonder geluid het internet op ging. Mooie tijden. :) |
Q3!
Heeft een Knussere sfeer...Wel gezellig... Nee heeft meer te maken dat ik die al vanaf deel 1 speel... |
Citaat:
|
Citaat:
UT heeft een heel ander sfeertje dan Q3, Q3 is wat meer demonischer en UT is wat meer 'spacy'. Citaat:
|
Hmm liever UT :) Ik vind dat team gedoe wel vet, met name capture the flag en domination. :) en UT heeft ook vettere wapens vind ik. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Own ik je mee. Peace of cake. |
Citaat:
Je hebt een C teveel.... Maar dat vergeef ik je... Je bent wel echt fan van dat wapen zie ik :P |
Minigun.
|
Citaat:
Heerlijk als ze zo om het hoekje komen lopen, eerst zo een bolletje afknallen, hun denken mooi mis, en dan daar weer in schieten voor een explosie :D. Fucking great. Sniper rifle vind ik ook wel relax. |
Citaat:
Hoe heette die uit Quake 1 ookalweer? Plasma Rifle? God Mode aan...water in lopen BZZZZZZTT al die vissen dood :P Oldschool :cool: Ik heb m nogsteeds :) |
Quake2 was de bom. Toen was Unreal dus niets :D
Toen kwam Quake Arena en toen werd Unreal de bom |
Citaat:
|
IK vind Quake III VEEEL en VEEEL beter dan UT...
Ut is niet slecht, maar Q3 heeft gewoon veel meer stijl.. o ja, Nothing beats the RAIL GUN, dat is echt het vetste wapen ooit!!! :D |
Citaat:
ZEER mee eens dus :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.