![]() |
Fret Buzz
Hey, ik heb een probleempje met mijn bas.
Omdat hij nogal zwaar speelde,(de snaren te ver vanaf de hals) heb ik mijn snaren iets dichter bij de hals gezet. Alleen nu komen sommige snaren(met name de A en D) als ik een fret indruk, bijvoobeeld D10, komt hij bij (bijv)D18 oid al tegen de fret aan. Je hoort dan zo'n zoemend achtig geluidje. Een beetje is niet erg, maar dit is echt te veel/ Nu kan ik natuurlijk wel weer die snaren iets hoger zetten, maar dan speelt hij zo zwaar. Hoe kan ik nu dus ervoor zorgen dat hij minder zwaar speelt(ik moest de snaar echt te hard indrukken) zonder dat je zo'n 'fret buzz' hoort. Of is er gewoon iets fout met mijn gitaar? Ik heb een Yamaha BB404.plaatje |
muz -> geklooi
|
Citaat:
|
Je kan ook de hoge tonen wat weg draaien, dan hoor je er minder van. Minder lomp spelen kan ook. Of dichter bji je brug.
Mijn snaren staan op z'n allerlaagst en ik heb alles 2 tonen gedowntuned en ik heb (op D16? na) helemaal geen fret buzz. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik breng hem vrijdag even langs bij mn basleraar, denk ik. De winkel waar ik hem gekocht heb, ligt 40 km. verderop. Dusja. Maar ik dacht, als ik het nou zelf kan oplossen.. :) |
Tsja geen flauw idee. Je zou zeggen de actie verhogen, maar dan speelt hij zwaar zeg je. Misschien ben je wel een pussy die snaren indrukken zwaar vind ;) hehe nee hoor. Geen idee verder.
|
Citaat:
Op de goede plaats fretten scheelt trouwens ook. |
Citaat:
alleen maar laag is voor mij echt bagger...ik speel ook een andere muziekstijl gok ik :p |
Ik vind dat ook niet zo mooi, nee.
En ik druk we de fretten goed in en ook op de juiste plaats, grapjas. @DeadNation: Tsja zou kunnen dat ik een pussy ben. Hiervoor had ik een bas die veel lichter speelde, die was alleen niet van mezelf. Enja, de meeste andere bassen die wel goed afgesteld zijn, spelen ook veel lichter. Stom ding. Misschien kan ik anders de topkam wat inveilen ofzo./ |
Dat zou maar een minimaal verschil opleveren lijkt me. Misschien frets laten vlakken en/of als het kan je elementen lager zetten en dan alsnog die lage actie.
|
Misschien een wat overbodige vraag maarrrr.
Is je hals wel helemaal recht? |
Citaat:
Ik heb hem nu sinds oktober, geen 'rare' dingen mee gedaan. Ik heb hem nieuw gekocht. En van Yamaha mag ik verwachten dat het goede kwaliteit is. |
Je kunt, inhakend op G-lo, ook de trussrod afstellen.....maarja dat zou ik maar laten doen als je a-technisch bent :P
|
Citaat:
Zelfs Gibson is kut op dat vlak. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit kan inhouden: De actie, de bolling/kromming van de hals(hoewel dit normaal wel ok staat, kan er natuurlijk iets fout zijn gedaan...let wel het is een massaproduct), intonatie(dit is vrijwel altijd kut). Erger nog zijn gevallen van slechte frets(dus niet goed afgevlakt, uitstekende frets....had ik op m'n epiphone), een gare topkam, zadeltjes op de brug zijn kut(waardoor je oa sneller snaren breekt). Enz enz enz. Je ziet het al......ontzettend veel dingen die je kunt verbeteren. Je kunt m wel wegbrengen daarvoor, maar ik ben meer....DIY/Ik wil er toch alles over weten.... ingesteld. Zo kun je het in de toekomst zelf ook goed onderhouden en scheelt het je $$$. Frets afvlakken etc moet je gewoon laten doen...... Conclusie: laat er even iemand naar kijken en leg je probleem uit. |
okee bedankt (y)
Ik had verwacht dat de kwaliteit van bijvoorbeeld yamaha en vooral epiphone wel altijd uitstekend uitstekend zou zijn. (wat voor 1 heb je nu dan?) Ik ga hem al naar mijn basleraar brengen(staat wel ergens bovenin dit topic) |
Nog steeds de epiphone(g400) hehe. Ik ben in de markt voor een nieuwe gitaar. Dit is echter een lang en pijnlijk proces dat nog maanden zal duren haha. Ik ga niet zomaar een bom cash neergooien voor iets wat ik achteraf toch niet wil. Het word wel een oud beestje iniedergeval of toch stiekem een custom bij Shamray :P
|
Citaat:
|
Citaat:
Shamray is lekker duur :) |
maar wel moooi
edit: die van mij zou in ieder geval mooi worden. |
Citaat:
|
Mwoah Shamray is niet duur als je het met een nieuwe Gibson LP vergelijkt. Voor hetzelfde geld heb je een custom design geheel naar wensen.
|
Citaat:
en we hebben het nu zeker niet over basgitaren? |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Oo nou, ik vind hem best heet :o
slappen is wel leuk, alleen minder leuk dan 'gewoon' bassen met je vingers. plectrum is dan weer minder dan slappen, vind ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar deze heeft geen fretbuzz ;) |
Ik vind ze eigelijk allebei niet super mooi :o. Ik houd niet zo van lakjes en kleuren enzo. Mijn bassen zijn trouwens ook niet mooi, maar oke. Dit is mooi:
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/BAS0001587-000.jpg 't Is dat we geen pinklove-smiley hebben of een kwijl-smiley, maar anders zou ik die nu gebruiken! |
Citaat:
@Rhinus: nee, dit vind ik dan weer niets. Lelijk eigenlijk. Meestal vind ik zonder glans ook mooier. Die van mij glanst ook bijna niet. Maar bij sommige gitaren staat het wel super. (rode van fender, standaard model(L)) En wat vinden jullie van Carl Thompson bassen? http://www.ctbasses.com/LesLer.jpg http://www.ctbasses.com/LesNewBass_2.jpg http://www.ctbasses.com/stanley_ct.jpg |
Citaat:
en eehm... Basslab anyone? |
http://www.basslab.de/OCT/GR/Get_OneD/price_pics/DN.gif
Ha, dit had ik nog nooit gezien bij een bas. Wel gitaar, Steve Vai etc. Gefret en fretloos. :) En fretloze bassen? Ja? of niet? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47. |