Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   decentrale toets journalistiek hvu (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1109987)

Impulse 21-02-2005 16:21

decentrale toets journalistiek hvu

2 april doe ik mee aan de decentrale toets van de HvU om meer kans te maken om op die school te komen,
wie hebben dit nog meer gedaan, is het moeilijk?
wat kan ik voorbereiden?

Breg 21-02-2005 18:13

daarvoor moet je je toch bij de IB-groep aanmelden?

kroepoekje 21-02-2005 20:17

je moet actualiteiten kennis hebben (over een periode van zeker een jaar) en wat algemene kennis.
En goed motiveren waarom je die studie wil enz.

ik kreeg dingen wat volgens mij een goede journalistieke vaardigheid was enz.
ben uitgeloot overigens :D maar doe nu engels, kan als bijvak journalistiek gaan doen

Chloe Siere 22-02-2005 10:54

Ik geloof dat die toets best pittig is. Ik heb zo'n proeftoetsje een keer meegemaakt met hun opendag en sommige vragen waren echt ongelofelijk politiek en moeilijk. Ik weet bijv. echt niet alle namen van al die ministers. Ze verwachten wel zo'n beetje dat je dat allemaal weet. En verder nog een paar nieuws kwesties die bijv. bijna niet aan bod zijn gekomen of alleen in het NRC staan ofzo. Naja, ik vond die vragen best pittig.

Viod 23-02-2005 13:33

Ik ben door de toets heengekomen, en ik moet zeggen dat het actualiteiten gedeelt best meeviel. De vragen waren niet bijzonder moeilijk voor zover ik me kan herinneren, als je het nieuws bijhoud is het best te doen.

Ik had bij de motivatie het minste punten, en op dat onderdeel hadden de meeste de laagste score. De media-kennis (of hoe ze dat ook noemde) is wel redelijk moeilijk, beetje kennis over radio/kranten/tv-zenders is daar geen overbodige luxe. En de moeilijkheid van het schrijfvaardigheidsgedeelte hangt vooral van het onderwerp af. De onderwerpen hebben altijd wat met journalistiek te maken, vorig jaar ging het over hoe de media omgingen met de zaak "Mabel Wisse Smit".

Lautrec 24-02-2005 11:17

Citaat:

Breg schreef op 21-02-2005 @ 19:13 :
daarvoor moet je je toch bij de IB-groep aanmelden?
Ja, dat klopt.

Ik heb me ook aangemeld. Alleen ik vraag me nu af wanneer ik iets hoor van de HvU. Ik neem aan dat je gegevens door de IB-groep worden doorgespeeld. Dit houdt in dat ik nog een brief van de HvU kan verwachten, weet iemand wanneer dit is?

Lautrec 24-02-2005 11:22

Citaat:

Viod schreef op 23-02-2005 @ 14:33 :
Ik ben door de toets heengekomen, en ik moet zeggen dat het actualiteiten gedeelt best meeviel. De vragen waren niet bijzonder moeilijk voor zover ik me kan herinneren, als je het nieuws bijhoud is het best te doen.

Ik had bij de motivatie het minste punten, en op dat onderdeel hadden de meeste de laagste score. De media-kennis (of hoe ze dat ook noemde) is wel redelijk moeilijk, beetje kennis over radio/kranten/tv-zenders is daar geen overbodige luxe. En de moeilijkheid van het schrijfvaardigheidsgedeelte hangt vooral van het onderwerp af. De onderwerpen hebben altijd wat met journalistiek te maken, vorig jaar ging het over hoe de media omgingen met de zaak "Mabel Wisse Smit".

Wat voor vragen kan je bij 'motivatie' verwachten? Persoonlijke beschrijving: 'wie je bent ' / opgedane ervaring/ waarom de journalistiek, zoiets?

Impulse 24-02-2005 15:27

Citaat:

Lautrec schreef op 24-02-2005 @ 12:17 :
Ja, dat klopt.

Ik heb me ook aangemeld. Alleen ik vraag me nu af wanneer ik iets hoor van de HvU. Ik neem aan dat je gegevens door de IB-groep worden doorgespeeld. Dit houdt in dat ik nog een brief van de HvU kan verwachten, weet iemand wanneer dit is?

De IBG stuurt een lijst met namen van de mensen die mee willen doen aan de toets naar de HvU, ergens in maart hoor je wat, het is op 2april, een zaterdag dus.

Lautrec 26-02-2005 09:37

Citaat:

just_Noah schreef op 24-02-2005 @ 16:27 :
De IBG stuurt een lijst met namen van de mensen die mee willen doen aan de toets naar de HvU, ergens in maart hoor je wat, het is op 2april, een zaterdag dus.
Gelukkig, ik denk dat ik last heb van opspelende zenuwen :nono:
Ben je al naar open dagen o.i.d. geweest?

Impulse 26-02-2005 15:26

ben net terug!
was erg gaaf, veel nieuwe info gehoord.
bij de actualiteitentoets had ik maar 2 fout :)
wel kinda nervous voor 2april!

MetalliCat 27-02-2005 12:24

Ben naar de open dag geweest, leek me leuk en ga me nog snel aanmelden voor de toets.

Viod 27-02-2005 19:27

Citaat:

Lautrec schreef op 24-02-2005 @ 12:22 :
Wat voor vragen kan je bij 'motivatie' verwachten? Persoonlijke beschrijving: 'wie je bent ' / opgedane ervaring/ waarom de journalistiek, zoiets?
Die dingen ja, korte cv. plus eerdere ervaring met journalistiek werk, motivatie voor de studie, en enkele eigenschappen waarvan je vind dat ze bij een journalist passen. Dat zijn ongeveer de dingen die daarbij gevraagt werden zover ik me herinner.

stefano 27-02-2005 20:21

Citaat:

Viod schreef op 27-02-2005 @ 20:27 :
Die dingen ja, korte cv. plus eerdere ervaring met journalistiek werk, motivatie voor de studie, en enkele eigenschappen waarvan je vind dat ze bij een journalist passen. Dat zijn ongeveer de dingen die daarbij gevraagt werden zover ik me herinner.
Was er ook een onderdeel over voltooid deelwoorden, of niet? :o

Viod 01-03-2005 19:22

Citaat:

stefano schreef op 27-02-2005 @ 21:21 :
Was er ook een onderdeel over voltooid deelwoorden, of niet? :o
Nee, want anders was ik er niet doorgekomen :rolleyes:

stefano 01-03-2005 20:56

Citaat:

Viod schreef op 01-03-2005 @ 20:22 :
Nee, want anders was ik er niet doorgekomen :rolleyes:
dat blijkt :p;)

MetalliCat 20-03-2005 13:36

Wat moeilijk is qua actualiteiten is uiteraard erg subjectief.
Misschien kan men een paar voorbeelden geven?

K-elli-e 02-04-2005 15:14

Hey Mensjes

Hoe vonden jullie de toets dit jaar dan?
Ik vond de actualiteitentoets zwaar k*t

Rest ging wel goed!

MetalliCat 02-04-2005 15:56

Actualiteitentoets was erg goed te doen, vond ik. Echter, achteraf blijk ik toch wat meer foutjes te hebben dan gedacht (Rumsfeld bij de eerste vraag, had natuurlijk die vrouw moeten zijn).

Voor de rest goed te doen, betoog moest alleen in een veel te korte tijd.

Wat veel mensen overigens, zeg! Veel meisjes ook!:p

K-elli-e 02-04-2005 16:41

Actualiteitentoets ging (n)
Motivatie (y)
Betoog (y) (y)
INzicht in Media (y) (y) (y)

.Pure 02-04-2005 16:44

Oh hallo, hier ook eentje.

Mja, de actualiteitentoets verwachtte ik al moeilijk en dat was die dus ook. Ik wist echt veel niet.
De rest ging denk ik wel goed, vooral dat media-inzicht gedeelte (y)
En dat betoog, de tijd ging zooo snel, maarja daar is ook nog wel iets redelijks uit gekomen denk ik.

En idd zoveel mensen ook, pff, dat maakt het allemaal nog negatiever.

MetalliCat 02-04-2005 18:21

jep, maar 180 gaan door ofzo

Impulse 03-04-2005 15:47

Citaat:

MetalliCat schreef op 02-04-2005 @ 16:56 :

Wat veel mensen overigens, zeg! Veel meisjes ook!:p

ik verbaasde me er juist over dat er nog relatief veel jongens waren!

en stiekem hoopte ik dat er heel veel telaat binnen zouden komen zodat ik meer kans had :o :o :o :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.