![]() |
Wiskundig probleem :|
Ik heb een probleem, met de volgende vraag. Ik kom er neit helemaal ujit, kan iemand mij er een beetje mee helpen. Thnx :)
De vraag is: Met domein [0,2Pi] is voor elke waarde van p gegeven de functie: Fp(x) = Sin^2 X Cos X - P cos X Voor welke waarden van P heeft de grafiek van Fp precies twee verschillende buigpunten? Moet ik deze formule omzetten in andere sin/cos formules of kan ik de vraag zo oplossen. Want op deze manier heb ik een buigpunt op 0, Pi en 2 Pi thnx |
Anyone? :bloos:
|
hallo S..w
vooruit dan maar... probeer eens voor sin^2(x) = 1 - cos^2(x) via y' en dan y" = 0 misschien blijft een eenvoudige vergelijking over???? |
Citaat:
=(1-p)cos(x)-cos3(x). Nu geldt: f'p(x) =(p-1)sin(x)+3*cosē(x)*sin(x) =(p-1)sin(x)+3(1-sinē(x))sin(x)=(p+2)sin(x)-3*sin3(x), dus f"p(x)=(p+2)cos(x)-3*sinē(x)*cos(x)=(p+2)cos(x)-3(1-cosē(x))cos(x) =(p-5)cos(x)-3*cosē(x). Stel f"p(x)=0, dus (p-5)cos(x)-3*cosē(x)=0, dus cos(x)(p-5-3*cos(x))=0, dus cos(x)=0 of p-5-3*cos(x)=0, dus cos(x)=0 of cos(x)=1/3(p-5). Uit cos(x)=0 volgt: x=1/2*pi of x=1 1/2*pi. Dit geeft: 1/3(p-5)=0, dus p-5=0, dus p=5. |
hallo m..k & s..w
gelukkig ontstaat een eenvoudige vorm: 9m^3 + (p-7)m = 0 met m = cos(x) Voor p vind je dan p<-2 of p=>+7 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19. |